Je Metabolisme Versnellen en Verhogen – 10 Tips

2 2435

De snelheid waarmee je gewicht verliest is in grote mate afhankelijk van je stofwisseling, ook wel metabolisme genoemd. Veel diëten tegenwoordig besteden hier echter geen directe aandacht aan. Je stofwisseling bepaalt hoeveel calorieën je verbrandt en dit is afhankelijk van vele factoren. Verreweg de meeste diëten proberen je calorie-inname sterk te verlagen, waardoor je metabolisme vertraagt en je dus minder energie en vet verbrandt. Dit leidt tot het zogenaamde jojo-effect. Er zijn althans ook natuurlijke manieren om je metabolisme te versnellen zonder een dieet. Hier bespreken wij 10 tips die je erbij helpen op een eenvoudige manier meer vet te verbranden.

Metabolisme2Je spiermassa vergroten

Dit lijkt wellicht niet zo eenvoudig, maar toch is dit het meeste effectieve wat je kunt doen om je metabolisme te versnellen. Spieren verbranden in rust drie keer meer energie per kilo dan vet. Dat kan behoorlijk optellen. Daarnaast is je metabolisme een volle 24 uur sneller na 30 minuten workout. Neem dus die gewichten bij de hand en train je spieren drie tot vier keer per week voor een half uur. Dit is voldoende om spieren op te bouwen en meer vet te verbranden.

Aerobics

Aerobics verhoogt dan wel niet je spiermassa, maar het versnelt wel je stofwisseling. Dit houdt bovendien ook nog geruime tijd aan nadat je gestopt bent met de aerobics oefeningen. Twee tot drie keer per week aerobics doen kan zeker helpen om je stofwisseling te versnellen.

Veel water drinken

Dit is eigenlijk erg simpel. Door op zijn minst twee liter water per dag te drinken gaat je stofwisseling omhoog. Mensen die te weinig drinken hebben een lager metabolisme. Wil je nog meer verbranden en kan je maag het aan drink dan koud water. Je lijf moet zijn best doen om het water op te warmen waardoor je meer energie verbruikt. Zorg er wel voor dat je echt water drinkt. Frisdranken, soda’s en sappen tellen niet door de aanwezige suikers.

Gezond snacken

Er is nog steeds een grote discussie gaande tussen wetenschappers wat betreft het aantal maaltijden die je op een dag mag nuttigen. Sommigen zeggen het is beter om drie maaltijden te eten. Andere wetenschappers zijn van mening dat vijf of zes kleine maaltijden gezonder zijn. Een ding is althans duidelijk; door gezonde snacks tussen je maaltijden in te gebruiken blijft je stofwisseling op een hoog pitje staan. Eet je niets tussendoor dan wordt deze automatisch verlaagd. Gezonde tussendoortjes bestaan bijvoorbeeld uit fruit, zuivelproducten, rauwkost en een stukje kaas of worst. Bovendien helpen snacks je hongergevoel tegen te gaan zodat je niet naar de chips grijpt.

Pittige kruiden

Pittige kruiden zoals cayenne peper en chili pepers kunnen je stofwisseling een boost geven. Voeg een eetlepel pittige kruiden aan je eten toe tijdens het koken. Alhoewel dit effect tijdelijk is, kan het toch helpen met afvallen als je het regelmatig aan je eten toevoegt. Tevens krijg je door pittig eten minder snel honger en meer mentale energie.

Eet voldoende proteïne

Wil je je metabolisme versnellen, eet dan voldoende proteïne. Dit heeft meerdere voordelen. Ten eerste zijn eiwitten de bouwstoffen van je spieren. Wil je je spiermassa verhogen dan is het van groot belang dat je voldoende proteïnen binnen krijgt. Daarnaast verbrandt je lijf veel meer energie tijdens het eten van eiwitten dan tijdens het eten van vetten of koolhydraten. Gezonde producten vol met eiwitten zijn eieren, vlees en vis, zuivel, noten en bonen.

Groene Thee MetabolismeDrink zwarte koffie

Zwarte koffie bevat cafeïne die je metabolisme tijdelijk versnelt. Daarnaast voel je je ook minder moe en heb je meer energie. Door er veel suiker in te doen ga je dit effect althans weer tegen. Een zoetje is de oplossing als je koffie zonder suiker niet lekker vindt.

Groene thee

Door twee tot vier koppen groene thee per dag te drinken verhoog je je metabolisme tijdelijk met 17 procent als je ook lichte oefeningen doet. Een goede drank voor het sporten dus.

Zet je verwarming lager

Door je verwarming een paar graadjes lager te zetten koelt je woning af. Je lijf moet daarom meer zijn best doen om dezelfde temperatuur te behouden. Dit vergt energie en zo kun je dus op een eenvoudige manier je metabolisme versnellen.

De juiste vitamines en mineralen

Het is wetenschappelijk bewezen dat vitamines en mineralen een positieve uitwerking hebben op de stofwisseling. Zo is vooral de vitamine B12 van positieve invloed op je metabolisme. Zorg dus dat je deze voldoende binnenkrijgt. Er zijn in de markt ook speciale pakketten met stofwisseling-vitaminen, kruiden en mineralen verkrijgbaar, zoals Kelpasan.

Als je de bovenstaande tips volgt, versnel je je metabolisme op een gezonde en natuurlijke manier. Een stringent dieet is dan niet echt nodig omdat je vanzelf gewicht verliest, zeker bij een beperkt overgewicht. Een programma dat er speciaal op ingericht is om af te vallen door middel van een verbeterd metabolisme is de FIT Methode. Dit programma neemt onder meer bovenstaande tips mee en biedt daarbij ook nog eens veel handige recepten, video’s en oefeningen met coaching. Het kan een uitstekende keuze zijn wanneer je snel wilt afvallen op een verantwoorde manier.

NB. Wil extra tips om je stofwisseling te versnellen? We hebben ook de 18 beste methoden voor het versnellen van de stofwisseling opgetekend.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

2 REACTIES

  1. Hartstikke bedankt voor deze waardevolle tips. Ik heb wel een vraag over “spiermassa”. Want ik wil graag mijn spiermassa vergroten zoals het artikel zegt maar maak me een beetje zorgen dat mijn borsten daardoor kleiner worden. Hoe kan ik mijn spiermassa vergroten terwijl mijn borsten niet kleiner worden? Hebben jullie misschien daar wat tips voor?

    • Dag Karlijn, belangrijk is om te weten dat als je aan krachttraining doet overtollige vetten worden afgevoerd. Indien je grote borsten hebt dan zal de omvang optisch iets kunnen afnemen, omdat je over je hele lichaam afslankt en aangezien grote borsten ook relatief meer lichaamsvet bevatten. Heb je kleinere borsten dan zal het verschil echter heel klein zijn, aangezien je ook minder overtollig vet hebt op die plek om kwijt te raken. Positief daarbij aan goed geplaatste krachttraining is dat je borsten steviger worden en je dus eigenlijk ook het optische effect kan hebben dat je borsten groter lijken.
      Kijk bijvoorbeeld ook bij onze artikelen onder de rubriek sporten voor praktische workouts.

Laat een reactie achter