2 Kilo Afvallen in een Dag

32 8001

Het klinkt heel verleidelijk: twee kilo afvallen in een dag! Je voelt je op dit moment niet helemaal lekker in je lichaam of je zou graag iets slanker zijn voor dat feest of die sollicitatie morgen. Je favoriete jurkje hangt al aan de kast. Nu alleen nog dat centimetertje van je taille en dijen af, om weer zo voordelig mogelijk over te komen in je jurkje. Wil je weten hoe je dat doet? Lees dan verder.

gewichtsverlies2Schuldgevoel

Nu ja, je wist al weken van tevoren dat het feestje of de sollicitatie eraan zat te komen. En nee, die vetjes zijn niet gisteren verschenen. Je was al tijden van plan om iets beter op je eten te letten en om meer aan beweging te doen. Maar steeds kwam er iets tussen. Een jarige collega die op verrukkelijke Bossche bollen trakteerde, de sportschool die in verband met een verbouwing dicht was.

Spijt als haren op je hoofd maar niks meer aan te doen: je kunt nu eenmaal niet in een magische tijdmachine stappen om een paar weken terug in de tijd te reizen. Gelukkig is het wel degelijk mogelijk: twee kilo afvallen in een dag. Het kost wat moeite en je zult niet aan een hongergevoel ontkomen, maar het kan wel. Er zijn zelfs verschillende methoden om binnen een dag een aantal kilo gewicht te verliezen. Wij beschrijven er hiervan de twee beste. Bij de eerste let je alleen op je voeding, bij de tweede komt ook een stukje beweging om de hoek kijken.

Methode 1

Bij deze methode is een hongergevoel haast onvermijdelijk, maar omdat je weinig tijd hebt is dit een goede, snelle manier om af te vallen die prima te combineren is met je dagelijkse werkzaamheden. Je blijft de hele dag door water drinken en eet daarnaast een absoluut minimum. Het gewicht dat je verliest is voornamelijk vocht. Een voorbeeld van een dergelijk dag dieet is:

  • Elk uur een glas water drinken
  • Ontbijt: schaaltje yoghurt en kopje thee
  • Tussendoor: stuk fruit
  • Lunch: schaaltje yoghurt en twee koppen thee
  • Tussendoor: stuk fruit
  • Diner: schaaltje yoghurt en twee koppen thee

Methode 2

Bij deze methode stel je jezelf als doel om die dag maximaal 1200 calorieën binnen te krijgen. Kom je beneden dit aantal, dan geef je je lichaam te weinig voedingsstoffen om de dag door te komen. Probeer het overgrote deel van de calorieën uit groenten en complexe koolhydraten te halen. Complexe koolhydraten worden minder snel als vet opgeslagen omdat ze langzamer in het lichaam worden verteerd. Voorbeelden van deze complexe koolhydraten zijn rijst, granen, aardappels, volkoren brood en couscous.

Verdeel je calorieën bij voorkeur over een vijftal kleine maaltijden die dag. Eet deze dag geen fruit en ook geen vlees. Fruit bevat vaak veel suiker en je lichaam doet er bij vlees te lang over om het te verteren. Let bij deze methode goed op hoeveel zout je binnen krijgt. Zout doet je lichaam vocht vast houden, wat weer kan resulteren in een opgeblazen buik.

afvallen8

Naast al deze regels is het van belang om die dag een uur cardio-oefeningen te doen. Denk hierbij aan zwemmen, fietsen of rennen. Het is van belang dat je hartslag omhoog gaat en dat je begint te zweten. Door het zweten verlies je vocht, en dus gewicht. Blijf gedurende de dag genoeg water drinken, minstens anderhalve liter. Het water helpt niet alleen om het hongergevoel tegen te gaan, het zorgt er ook voor dat je lichaam overbodige zouten kwijt kan.

Conclusie

Welke van de twee methodes je ook gekozen hebt: jij past weer in je jurkje of broek. Beloof jezelf wel dat dit een eenmalige actie was en dat je overmorgen echt gaat beginnen met een gezondere levensstijl en een goed dieet. Het gewicht dat je vandaag verloren hebt zal er heel binnenkort weer bijkomen. Je hebt immers alleen vocht verloren en geen overtollig vet. Probeer je dit soort methodes vaker dan zal je lichaam in de spaarstand gaan staan, waardoor je sneller dan eerder zult aankomen als je weer normaal gaat eten. Geniet dus van je feestje of succes bij je sollicitatie, maar neem voortaan liever een keer vaker de trap en zeg wat vaker nee tegen die verrukkelijke Bossche bollen.

Tip! Op zoek naar een meer structurele oplossing? Probeer dan nu ons receptenboek.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

32 REACTIES

      • Noot van de redactie: Om 18 kilo kwijt te raken zul je een afslankmethode over de lange termijn moeten volgen, met daaraan gekoppeld een verandering van leefstijl. Dat is het meest gezond en zorgt ook dat je het jojo effect kunt voorkomen. Goede afslankmethoden voor de langere termijn zijn bijvoorbeeld een koolhydraatarm dieet gecombineerd met een eiwitrijke voeding of een wisseldieet. Bekijk ook voor de beste manieren naast onze top 10 de artikelen of check voor een methode die bij je past de afslankprogramma’s bij de reviews.

  1. Nog een paar goede tips is om veel te douchen of in bad liggen, als je niet van eten kunt afblijven moet je crackers eten en water drinken is belangrijk..

    • Zoals ook in het artikel wordt beschreven is structureel 2 kilo per dag verliezen (dus over meerdere dagen) erg veel. Wanneer je je verwachtingen iets bijstelt dan zul je zien dat het afslanken ook een stuk leuker is. Bekijk hiervoor bijvoorbeeld ook onze top 10 van afslankmethoden.

    • Je kunt uiteraard onze dieet test doen. Als je snel opgeeft bij het afvallen kan dit komen doordat je een te sterk hongergevoel krijgt en/of het eten niet lekker is. Een eiwitrijk + koolhydraatarm dieet lijkt derhalve geschikt indien dat verder bij je past. Lees hiervoor ook onze artikelen over het eiwitrijke dieet en koolhydraatarme voedingspatronen.

    • In feite alle soorten thee zijn geschikt, waarbij vooral groene thee erg gezond is. Zie ook onze artikelen over groene thee.

  2. Ik wil niet perse afvallen maar ik wil mijn buikvet echt weg hebben… en altijd als ik dan weer foto’s voorbij zie komen van slanke modellen Denk ik weer was ik maar zo slank. Maar elke keer verpest ik het weer als ik goed bezig ben Door mezelf te verwennen met bijv een snicker en in kan daar niet mee stoppen… maar zoals ik al zei hoef ik niet perse kilo’s kwijt te raken want ik ben van mezelf zegmaar best gespierd en ik train daar ook voor dus het enige wat er gebeurd is aankomen omdat mijn spieren groeien, maar ik raak mijn buikvet maar niet kwijt. En ik wil echt binnen 1 week zegmaar slank zijn…

    • Dag Femke, indien je het lastig vindt om je aan een dieet te houden dan kan een afslankprogramma wellicht helpen. Deze kunnen goed motiveren. Kijk bijvoorbeeld bij onze reviews of er een programma voor jou bijzit dat je persoonlijk aanspreekt.

  3. Ook met methode 2 zul je in één dag enkel vocht kwijtraken. Voor 2 kilo vetverlies moet je nl. 14.000 calorieën verbranden (of minder innemen) en dat is op één dag godsonmogelijk…. Beter om dat er eerlijk bij te zeggen….
    Ik zou trouwens bij methode 1 de yoghurt vervangen door kwark, dat levert meer eiwitten, en de 2e portie fruit vervangen door een ei, eventueel met wat groente. Door eiwitten houd je langer een verzadigd gevoel, en eiwit werkt vochtafdrijvend. Groente bevat bijna nul calorieën. Fruit bevat echter fruitsuiker. Op normale dagen natuurlijk wel 2x fruit eten.

  4. Methode 1 gevolgd is te doen sommige hongergevoelems onderdrukt door suikervrije kauwgom te nemen, toch nog 1 kg afgevallen bij de avond bovenop het schaaltje yoghurt 1 gekookt ei genomen op een volkoren vitalu ontbijtcrackertje

  5. Om 2 kilo af te vallen bij methode 1 kun je ook de yoghurt vervangen met magere yoghurt.

  6. Het is zeer lastig om zoveel af te vallen binnen 1 dag, zelfs binnen een paar dagen. Ik heb ook wel eens gevast, maar geen gram was er af.

    • Dag Jason, waarschijnlijk ten overvloede, maar met het eten van yoghurt alleen wordt het afslanken erg lastig om vol te houden. Je kunt yoghurt uiteraard wel gebruiken als vervanger van koolhydraatrijke voedingsmiddelen. Indien je yoghurt eet gebruik dan de gekoelde verse yoghurt, je kunt dan gaan voor de magere of halfvolle variant.

  7. Hoi. Ik vroeg me af hoe het zit met het jojo effect. Het dieet volhouden is voor mij geen probleem. Het zou fijn zijn dat wanneer je normaal gaat eten niet gelijk weer aankomt. Is t mogelijk om na het dieet veel te sporten waardoor je , je de jojo effect voorkomt? Door beetje bij beetje weer normaal te gaan eten. Ik sport bijna elke dag en verbrand meestal 600 calorieën. Alleen ben ik bang dat je gelijk weer aankomt na dit dieet dus mijn vraag is wanneer ik weer normaal ga eten en veel ga sporten en op me eten let kan ik dan de jojo effect voorkomen?na het volgen van dit dieet.

    • Dag Peter, je kunt hiervoor ook het specifieke artikel over het jojo effect lezen op deze website. In het meest ideale geval sport je al tijdens je dieet. Daarnaast is het raadzaam om, wanneer je je streefgewicht nadert, langzaam ook weer gezonde voeding aan je eetpatroon toe te voegen. Je kunt ook weer wat meer gezonde, complexe koolhydraten eten, met mate. Dit voorkomt een sterk hongergevoel na het dieet. Zo lang je ook hierna voldoende beweging hebt en je gewicht ook na het dieet goed in de gaten houdt dan kun je onder meer hierdoor het jojo effect voorkomen.

  8. Leuke site en wat fijn dat jullie mensen ook wijzen op de nadelige gevolgen van zo’n dieet. Zelf wil ik graag vóór zaterdag 3 kilo kwijtraken. Ik ben benieuwd of dit daadwerkelijk mogelijk is als ik dinsdag met het dieet start. Ondanks ik een fanatieke sporter ben heb ik nogal aanleg heel gauw aan te komen als ik een tijdje niet sport/beweeg en ietwat los ga qua voeding. Maar ik ga ervoor!

Laat een reactie achter