3 Handige Caloriearme Dagmenu’s

0 8862

Caloriearme diëten kunnen je helpen om snel gewicht te verliezen. Maar wat is nu precies caloriearm? De gemiddelde persoon eet meer dan 2000 calorieën per dag, dus een caloriearm dieet is dus ongeveer al bij 1800 calorieën per dag voor mannen en 1500 calorieën per dag voor vrouwen. Als je lager gaat zitten en wel voedingstoffen blijft eten die je lichaam nodig heeft, kun je sneller afvallen.

Eerst wat tips om het caloriearm eten zo goed mogelijk te laten verlopen.

  • Zorg voor het juiste keuken gereedschap. Om calorieën te tellen moet je precies weten hoeveel gram voedsel er in je dieet mag zitten. Een keukenweegschaal en enkele maatbekers zijn daarvoor belangrijk.
  • Houd een eet-dagboek bij. Het verhoogt je kansen op succes als je een dagboek bijhoudt van al het voedsel dat je eet.
  • Blijf je dieet evalueren. Als je gewicht afneemt, zullen je caloriebehoeften ook verminderen en zul je de calorie-inname ook moeten aanpassen totdat je een gezond gewicht heeft bereikt. Vergeet niet dat het doel van een caloriearm dieet is om een goede gezondheid te krijgen. Laat je gewicht dus niet te laag worden.
  • Vergeet niet te bewegen. Het verhogen van je lichamelijke activiteit is belangrijk voor een goede gezondheid. Als je beweegt, verbrandt je veel sneller de calorieën wat weer helpt bij het afvallen.
  • Eet langzaam en kauw je eten goed. Er is geen noodzaak om je maaltijden snel op te eten- geniet van elke hap.
  • Veel water drinken. Je lichaam heeft vocht nodig en water bevat geen calorieën. Je kunt citroen of limoen schijfjes toevoegen voor een beetje smaak.
  • Een positieve houding – het kan enige tijd duren voordat je afvalt en voordat je de eetgewoonten verandert hebt.

Het volgen van een caloriearm dieet is niet moeilijk als je bereid bent het juiste voedsel tot je te nemen. Hieronder 3 voorbeelden van een dagmenu binnen een caloriearm dieet.

caloriearmzalmCaloriearm Dieet 1

1200 Calorie Menu

Het ontbijt
  • Een kopje havermout
  • Een eetlepel honing
  • Een half kopje bosbessen
  • Een half kopje vetvrije melk
  • Een kopje gewone koffie of thee als drank
De lunch
  • Twee sneetjes 100-procent volkoren brood, 2 plakjes gesneden kalkoenfilet, tomaat in
    stukjes gesneden, sla en een eetlepel mosterd
  • Een half kopje gesneden wortelen
  • Water als drank
Tussendoortjes
  • Een appel met 12 amandelen
  • Enkele glazen water
  • Een kopje vetvrije melk
  • Een half kopje yoghurt met een eetlepel honing
  • Een kopje aardbeien.
Het diner
  • 150 gram gebakken zalm
  • Een kopje groene bonen
  • Salade met een kopje rauwe spinazie, vijf cherry tomaten en een half kopje broccoli roosjes met citroensap als dressing
  • Water met een schijfje citroen als drank

Dit dagmenu caloriearm dieet is 1200 calorieën.

caloriearmhummusCaloriearm Dieet 2

1220 Calorie Menu

Het ontbijt
  • Een kopje volkoren graan
  • Een beetje sucralose, veilige zoetstof
  • Een half kopje vetvrije melk
  • Een glas 100-procent sinaasappelsap als drank
De lunch
  • Een salade gemaakt met twee kopjes veldsla, tweehonderd gram witte tonijn (verpakt in water), een half kopje kerstomaatjes met twee eetlepels balsamico azijn als dressing.
  • Light frisdrank als drank
Het diner
  • Een karbonade van 3 ons
  • Een gebakken zoete aardappel
  • Een kopje gestoomde asperges
  • Een eetlepel olijfolie
  • Een klein glas witte wijn
Tussendoortjes
  • Een kleine pitabroodje met twee eetlepels hummus
  • Een peer
  • Een portie vetarme, suikervrije yoghurt met fruitsmaak
  • Een kopje bosbessen
  • Twee derde kopje me kleine wortelen met een vetvrije groente dip
  • Enkele glazen water met schijfjes citroen of limoen

caloriearmkipCaloriearm Dieet 3

1500 Calorie Menu

Het ontbijt
  • Eén volkoren toast met een eetlepel amandel boter
  • Een hardgekookt ei
  • Een sinaasappel
  • Een kopje gewone koffie of thee als drank
De lunch
  • Twee sneetjes volkoren brood, twee ons gesneden rosbief, één stukje Zwitserse kaas en een eetlepel mosterd
  • Een half kopje gesneden wortelen
  • Een kopje magere melk als drank
Het diner
  • Een kipfilet met twee eetlepels salsa
  • Een kopje gekookte broccoli met citroensap
  • Een half kopje gekookte zwarte bonen
  • Een volkoren broodje met een theelepel boter
  • Een klein glas witte wijn als een drank
Tussendoortjes
  • Een nectarine
  • Enkele glazen water
  • Driekwart kopje yoghurt met een eetlepel honing
  • Een half kopje bosbessen
  • Een glas 100-procent grapefruitsap

Eet smakelijk!

NB. Een heel erg leuk kookboek is 500 Lightgerechten. Het bevat veel goede recepten voor nagerechten die weinig calorieën hebben – zo kun je met een gerust gemoed toch lekker “zondigen”!

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter