5 Redenen voor Afvallen met Eiwitshakes

0 2358

Eiwitten verhogen je verbranding. Met eiwitten houd je per 100 ingenomen calorieën gemiddeld zo’n 70 calorieën over. Bij koolhydraten ligt dit hoger met 93 calorieën. En vetten geven netto de meeste energie met 97 calorieën. Dit heeft te maken met het feit dat het je lichaam meer energie kost om eiwitten te verwerken en te verbranden. Omdat je lichaam meer moeite moet doen om energie uit de eiwitten te halen, wordt je verbranding verhoogd en daardoor houd je netto minder calorieën over per ingenomen calorie uit eiwit. Oftewel, hoe minder eiwit-calorieën je eet, hoe minder er worden opgeslagen, hoe je nog sneller afvalt en hoe minder je aankomt.

Je kunt eiwitten vinden in vlees en groente, maar ook heel populair zijn de zogenoemde eiwitshakes. Hieronder een uitleg aan de hand van 5 kernpunten.

1. Eiwitten zorgen langer voor een vol gevoeleiwit

Dit heeft te maken met het feit dat het je lichaam meer energie kost om eiwitten te verbranden. Als dit langer duurt, duurt het tevens langer voordat je lichaam weer gaat vragen om eten. Zo houd je dus langer een vol gevoel. Tevens geven eiwitten sneller een signaal af naar je hersenen dat je ze gegeten hebt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld koolhydraten. Als je dus eiwitshakes drinkt dan zullen je hersenen ook direct beter kunnen inschatten wanneer je er genoeg hebt gehad, en zul je veel minder snel “overeten”.

2. Eiwitten gaan spierverlies tegen

Een van de basisprincipes van afvallen is dat je minder energie tot je neemt dan je verbruikt. Je ziet echter vaak dat het lichaam hierdoor ook je spieren gaan afbouwen. Dit kan zeer nadelig zijn. Hoe minder spiermassa je hebt, hoe trager je metabolisme wordt. Dit heeft als gevolg dat het moeilijker wordt voor je lichaam om lichaamsvet te verbranden. Eiwitshakes zorgen met de hoge gehalte van proteïnen ervoor dat je spiermassa behouden blijft.

3. Eiwitten stoppen het stimuleren van vetopslag

Eiwitshakes zijn effectief in het blokkeren van een enzym dat het opslaan van overtollig vet stimuleert. Ook zijn eiwitshakes rijk aan calcium. Dit blokkeert hetzelfde enzym. Hierdoor wordt vet een stuk minder snel opgeslagen. Daarbij houden eiwitshakes je bloedsuikerspiegel stabiel en wordt er minder bloedsuiker aangemaakt. Dit gaat de opslag van vet ook tegen. Op meerdere manieren ga je dus met eiwitshakes de strijd aan tegen overtollige vet.

4. Gemakkelijk in te nemen

Naast het innemen van eiwitshakes moet je wel gezond eten en niet tussendoor veel snoepen.  Maar als je veel eiwitshakes tot je neemt hoef je je niet aan een streng dieet te houden die alleen bepaalde voedingsmiddelen toestaat. Zo kun je toch nog uit eten zonder dat je veel van je dieet afwijkt en hoef je geen apart pannetje voor jezelf te maken. Je kunt gewoon mee-eten met iedereen. Je kunt ervoor kiezen om een eiwitshake bij het ontbijt te nemen. Het is vaak makkelijk om ze tussen de maaltijden door te nemen. Zo ga je tussendoor ook niet meer snoepen, want je zit al vol van die eiwitshake. Aldus is afvallen met eiwitshakes nog makkelijker.

eiwitshake3

5. Je kunt zelf een smaak kiezen

Sommige mensen haken af bij een bepaald dieet omdat ze bepaalde voedingsmiddelen niet lekker vinden of de eentonigheid niet fijn vinden. Je hebt dit niet met eiwitshakes. Je kunt ze immers in verschillende smaken vinden. Zo kun je zelf de smaken kiezen die je het lekkerst vindt, en zal je minder kans hebben op afhaken. Als je een smaak zat bent, kies je gewoon een andere. En omdat je ook gewoon andere voedingsmiddelen naast eiwitshakes inneemt, is er geen sprake van eentonigheid.

Dus zoals je ziet zijn er veel voordelen aan afvallen met eiwitshakes. Ze zorgen ervoor dat je het volle gevoel langer houdt, ze stoppen het stimuleren van vetopslag, verhogen je verbranding, gaan spierverlies tegen en het afvallen is zo makkelijker vol te houden. Dus ga nu voor de eiwitshakes.

NB. Als je het teveel tijd en/of moeite kost om zelf je eiwitten te scheiden, kun je ook eiwitpoeder inkopen. De voedingswaarde en het resultaat zal het uiteindelijk hetzelfde zijn.

Bekijk ook dit artikel met veel tips over afvallen met shakes en smakelijke shake recepten.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter