Afvallen met een Bootcamp: Hoe werkt het?

0 546

In de zomer zie je ze in de stadsparkjes samen trainen en in de winter kan het perfect indoor worden uitgeoefend. Bootcamps hebben sinds kort aan populariteit gewonnen en dat is helemaal niet onterecht. Het is een vorm van sport die afwisselend is, goed voor de gezondheid en zeker voor wie wat extra kilootjes wil afvallen. Maar is dit weer een tijdelijke hype waar binnenkort toch een aantal negatieve stemmen zullen over opgaan? Of is de bootcamp binnen de sportwereld een blijvertje? Lees hieronder meer over hoe je kunt afvallen met een bootcamp.

Hoe werkt een bootcamp precies?

bootcamp5klBij bootcamp ga je in een snel tempo setjes oefeningen met elkaar afwisselen. Bijvoorbeeld drie setjes van drie oefeningen met telkens drie herhalingen. Voorbeelden van oefeningen zijn jumping jacks, squats, opdrukken, touwspringen, sprintjes trekken, plankhoudingen… Je moet bijvoorbeeld gedurende één minuut drie oefeningen elk 20 seconden snel en correct uitvoeren, daarna krijg je één minuut actieve rust om dan weer je setje te herhalen.

De oefeningen zijn een mix van verschillende spiergroepen, de ene oefening helpt je spieren te versterken terwijl de andere oefening iets meer gericht is op conditie. De oefeningen worden specifiek geselecteerd zodat je zoveel mogelijk alle spiergroepen traint tegelijkertijd. Dit is een andere en meer volledige benadering dan de klassieke toestellen in de sportschool die zich meestal toespitsen op één specifieke spiergroep.

Sporten als een atleet

Bootcamp is eigenlijk helemaal niks nieuw. Het is een trainingsmethode die werd afgekeken van echte atleten. Ben je nu hoogspringer, voetballer of marathonloper? Intervaltrainingen en cardiotrainingen, waar korte conditionele periodes worden afgewisseld met stevige krachtinspanningen en tussendoor actieve rust, hebben al heel lang hun nut bewezen binnen trainingen van professionele sporters. Het verbetert de uithouding op lange termijn en zorgt voor een efficiënte manier van opname van zuurstof, verzuring van de spieren laat ook langer op zich wachten.

Waarom niet profiteren van de kennis die atleten en hun trainers voor ons reeds verzameld hebben en toepassen binnen onze eigen training!

Het afwisselend karakter van bootcamp geeft je spieren ook een andere impuls waardoor de spiergroepen op verschillende manieren getraind worden en de kans op blessures vermindert. Een half uurtje op de loopband afwisselen met een half uur halters hijsen kan de spieren zwaar belasten en tot ontstekingen aan pezen leiden. Startende bootcampers moeten veel aandacht besteden aan een goede opwarming, want te snel te hard in je training gaan kan net het omgekeerde effect hebben op je spieren met ontstekingen en blessures als gevolg.

bootcamp6klStimulatie van de vetverbranding

Een bootcamp is ook heel efficiënt voor wie wil afvallen. Op korte tijd hele intensieve stukjes trainen is veel efficiënter voor de naverbranding dan een half uurtje joggen. Omdat je lichaam voelt dat er telkens stevige impulsen worden gegeven stijgt tijdens de training het metabolisme sneller dan tijdens klassieke trainingen. Ondertussen weten we al dat hoe sneller je metabolisme werkt, hoe meer vet je zult verbranden en dus ook op een gezonde manier zult afvallen.

Houd er wel rekening mee, als je steeds op het maximum van je krachten zit, en dat merk je aan je hartslag, dan werkt de training niet meer optimaal voor mensen die meer vet willen verbranden. Je moet op zoek gaan naar een hartslag die maximaal 90% van je toegestane hartslag bedraagt tijdens de intensieve stukken en 70% van je toegestane hartslag tijdens de actieve rust. Maar af en toe eens goed diep gaan in je training is aan te raden!

En bedankt dat afvallen niet altijd is wat je ziet op de weegschaal, maar wel in de spiegel. Vetverbranding is efficiënt als spieropbouw gestimuleerd wordt. Spieren wegen in verhouding meer dan vet, dus laat je zeker niet demotiveren door je weegschaal als blijkt dat je na een tijdje niet meer afvalt! Wat de spiegel je vertelt is de waarheid, een strak en sportief lichaam is gezonder dan een puur mager lichaam.

Pro’s en contra’s van bootcamps

Bootcamps hebben een aantal respectievelijke voordelen en nadelen. Het is erg persoonsafhankelijk of een bootcamp bij jou past. Hieronder zie je de belangrijkste aspecten.

VOORDELEN

bootcamp7kl– De afwisseling zorgt ervoor dat je de trainingen langer volhoudt.
– Wordt meestal in groep gedaan, dit motiveert extra.
– Hogere naverbranding en rustmetabolisme.
– Versterkt al je spiergroepen binnen één training.
– Verbetert je algemene conditie.

NADELEN

– Zeer intensieve training, kan voor startende sporters soms demotiverend werken.
– Als je te snel te diep gaat kunnen spierblessures optreden.
– Oefeningen moeten correct worden uitgevoerd. Dit gebeurt dus best onder begeleiding.

Gemotiveerd om een bootcamp te doen?

Sta je te springen om aan je eerste workout te beginnen? Afvallen is een goede motivatie, maar dat mag niet het enige zijn. Geniet van de sport, je conditie die verbetert, het groepsgebeuren en het heerlijke voldane gevoel als je een stevige training achter de rug hebt, dat kan minstens even interessant zijn. Check ook dit overzicht van de beste trainingsprogramma’s, veel hiervan gebruiken dezelfde basisbeginselen zoals die ook bij bootcamps worden gebruikt.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter