Afvallen met het Paleo Dieet: 5 Onmisbare Punten

0 639

Het Paleo dieet is gebaseerd op de voedingsgewoontes van onze verre voorouders. Zij hadden alleen de mogelijkheid om voor natuurlijk eten te kiezen, eten wat (bijna) niet bewerkt is. Onze voorouders hadden alleen toegang tot voedingsmiddelen die in het seizoen waren, eventueel rauw te eten, en direct vindbaar in de natuur. In het Paleolithisch dieet volg je deze principes voor het afslanken.

Het Paleo dieet is eigenlijk niet echt een dieet in de striktste zin. Het is meer een soort levensstijl. Hier 5 van de belangrijkste punten voor het Paleo dieet, zowel handig indien je geïnteresseerd bent of als je het wilt gaan volgen.

1. Hoe werkt het Paleo dieet?

Paleo dieetVolgens het Paleo dieet heeft ons lichaam nog steeds dezelfde behoefte van voeding die de jagers en verzamelaars vroeger ook hadden.  Landbouw en de veehouderij zijn immers een vrij recente ontwikkeling. In de huidige maatschappij eten we in feite te veel bewerkt voedsel, zoals veel koolhydraten, graan en zuivel. Dat onze voedingsvereisten, dezelfde als die van de jagers en verzamelaars, niet overeenkomt met het soort voedsel wat wij eten, kan een oorzaak zijn voor het ontstaan voor het krijgen van overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten.

Door het volgen van het Paleo dieet eet je direct zoals de mens dat duizenden jaren lang heeft gedaan. Hierdoor kan je lichaam in lijn mijn zijn biologische “instelling” beter voeding verwerken. En natuurlijk een erg positief punt is dat je door deze levensstijl 1 tot 2 kilo per week kunt afvallen.

2. Wat mag je eten?

Het doel is om voornamelijk alleen nog maar onbewerkt voedsel te eten. Onbewerkt voedsel is voedsel waarvoor geen machines nodig zijn of geen onnatuurlijke ingrediënten in verwerkt zijn. Het is het handigst om biologische producten te eten, hier vind je geen pesticiden op. De inname van eiwitrijke voeding wordt aangeraden, in tegenstelling tot producten met veel koolhydraten.

Granen, aardappelen en zuivel behoren niet bij het dieet. Dit zou er mee te maken hebben dat voor dat de landbouw op kwam zetten, mensen ook geen graan aten, dus daarom zouden we daar nu ook zonder kunnen. Dit geldt ook voor de zuivel, voordat de veehouderij kwam, hadden de mensen ook niet de beschikking over zuivelproducten. Verder zijn peulvruchten niet toegestaan. Als vuistregel is handig: indien je het product niet ook rauw kunt eten, dan past het niet in het Paleo dieet.

Een overzichtje met voedingsmiddelen

Om het overzichtelijk te houden, staat hieronder een opsomming van wat je niet en wat je wel mag eten.

Wat je niet mag eten:

  • Granen en graandproducten
  • Rijst en rijstproducten
  • Aardappelen of producten met aardappelen
  • Peulvruchten (bijvoorbeeld pinda’s, bonen, kikkererwten)
  • Producten waar suiker aan toegevoegd is (vruchtensap, frisdrank, snoep, energiedrankjes)
  • Producten met alcohol
  • Groentes met zetmeel
  • Zuivelproducten

Wat je wel mag eten, en wordt aangeraden bij het Paleo dieet is:

  • Vlees
  • Vis en zeevruchten
  • Eieren en producten van eieren
  • Verse groente (bijvoorbeeld: boerenkool, wortels, spinazie)
  • Gefermenteerde groente (bijvoorbeeld: zuurkool)
  • Natuurlijk oliën (olijfolie, kokosolie)
  • Noten en zaden
  • Alle soorten fruit

Het kan door deze beperkingen aan voedingsmiddelen niet altijd even eenvoudig zijn om goede Paleo recepten te vinden. Er zijn gelukkig veel goede receptenboeken met specifiek Paleo gerechten op de markt, zoals bijvoorbeeld 101 Paleo Recepten.

Paleo dieet 23. Wat zijn de voordelen?

Elk dieet of levensstijl heeft voor- en nadelen, zo ook het Paleo dieet. Voordelen zijn dat je je beter zult gaan voelen, minder last van allergieën zult krijgen en daarbij uiteraard ook gewicht zult verliezen. Daar komt nog bij dat het dieet je vaak een betere weerstand geeft. Ook kan het er voor zorgen dat de kans op het krijgen van bijvoorbeeld hart- en vaatziekten erg zal dalen.

Maar bovenal is het een effectieve methode om behoorlijk snel af te slanken! Door je te houden aan de producten die je wel mag eten en alle producten te vermijden die je niet mag eten, zal je lichaam langzaam maar zeker in de natuurlijke stand komen.

4. En dan, wat zijn de nadelen?

Een logisch nadeel van het Paleo dieet is dat er bepaalde voedingssoorten niet meer gegeten mogen worden. Dit kan het soms erg lastig maken om de levensstijl vol te houden als je bijvoorbeeld buitenshuis gaat eten. Daarnaast is het lastig voor vegetariërs om deze levensstijl te volgen, want er wordt veel waarde gehecht aan het eten van vlees en vis. Door echter gebruik te maken van Paleo receptenboeken, zoals hierboven genoemd, voorkom je dit probleem grotendeels.

5. Hoe maak je het je eigen levensstijl?

Een belangrijk punt met betrekking tot Paleo is hoe je het tot je eigen levensstijl kunt maken. Hieronder een aantal praktische tips:

• Maak onderscheid tussen: Een hoog eiwitgehalte, het gemiddelde onverzadigd vetgehalte (dierlijk) en een gemiddelde tot een lage hoeveelheid koolhydraten.
• Als je kiest voor verzadigd vet, is het van belang dat het dier gras heeft gegeten. Daarnaast kun je ook gebruik maken van bijvoorbeeld kokosolie als supplement voor verzadigde vetten.
• Het eten van dierlijke proteïnen is belangrijk voor de werking van je cellen. Dierlijke proteïnen kun je vinden in bijvoorbeeld rood vlees, gevogelte, eieren en ook in varkensvlees.
• Zorg er voor dat je veel verse of, al het niet anders kan, ingevroren groenten eet. Dit kan dan het beste gecombineerd worden met een eiwitrijk product.
• Het is belangrijk om elke dag fruit en noten te eten.

Nog wat extra Paleo tips

Naast de voeding zijn er nog meer dingen belangrijk bij deze levensstijl, zoals:

Paleo dieet 4• Voldoende slapen, zorgt voor minstens 8 uur slaap per nacht. Hierdoor komt je lichaam voldoende op kracht en heb je veel minder trek in koolhydraten.
• Regelmatig bewegen. Korte, intensieve sessies werken dan het beste, zoals onze verre voorouders ook bewogen.
• Geniet zo veel mogelijk, dit zorgt er voor dat je minder stress hebt en je beter in je vel voelt.
• Blijf goed naar je lichaam luisteren. Het kan echter wel zijn dat je de eerste weken een “leeg” gevoel hebt, dit is normaal bij het Paleo dieet. Aanwezige lichaamsvetten worden immers dan aangesproken omdat je geen koolhydraten of bewerkte voeding meer binnenkrijgt.

Kortom, het Paleo dieet is geen dieet, maar een nieuwe levensstijl, waarbij je op een gezonde manier ook gewicht kunt verliezen! Wil je ook de Paleo levenstijl gaan volgen? Een leuk programma hiervoor is bijvoorbeeld de Ik Eet Paleo Afslankmethode.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter