De Beste Vezelrijke Voeding voor je Spijsvertering

0 723

Voor een gezonde spijsvertering en een normale stoelgang is het eten van vezels erg nuttig. Dit is in praktijk niet altijd vanzelfsprekend. Heel veel mensen hebben immers problemen met hun stoelgang. Dit gaat van constipatie, obstipatie tot het prikkelbare darm en meer vervelende kwaaltjes in de buikstreek. Het eten van de goede vezels kan veel van deze kwalen verhelpen en voorkomen. Daarnaast hebben vezels een interessante rol bij het afslanken. Wanneer je bezig bent met afvallen is het eten van voldoende goede vezels nuttig om je een vol gevoel te geven en je spijsvertering te bevorderen. Hieronder daarover meer.

Vezelrijke VoedingOver afvallen door vezelrijk eten

Wanneer je gaat afvallen is het beter om te kiezen voor de degelijke, langzame manier. Vezels kunnen zo door verloop van tijd je heel goed helpen om een paar kilo kwijt te raken zonder dat je het merkt. Er zijn hierbij in feite maar een klein aantal aanpassingen nodig. Je kunt bijvoorbeeld gewoon de vezelinname verhogen door de goede vezels toe te voegen aan je dieet. Zie ook de lijstjes verderop in dit artikel.

Het effect van de spijsvertering

Een gezonde spijsvertering draagt bij aan een prettig leven. Door elke dag minimaal 40 gram vezels te eten krijg je voldoende binnen. Volkorenproducten, groentes, fruit, noten en peulvruchten bevatten veel goede vezels. Vezels kun je indelen in twee groepen, namelijk:

Fermenteerbare vezels
Houden de ontlasting soepel. Ze worden afgebroken in de darmen. Zij dienen als voedsel voor de goede bacteriën in de darm.

Niet-fermenteerbare vezels
Deze vezels worden niet afgebroken in de darm maar zorgen wel voor het volume van de ontlasting. Daardoor krijg je meer beweeglijkheid in de darm en zo is er een vlotte doorgang.

De meeste vezelrijke voedingsmiddelen bevatten fermenteerbare- en niet-fermenteerbare vezels. En dit ook in verschillende verhoudingen met verscheidend effect. Zo zorgt havermout voor goede volumes in de spijsvertering maar heb je groenten of fruit nodig voor een juiste soepelheid. Daarom is het belangrijk om vezelrijke voeding afwisselend te eten zodat je alles binnen krijgt. Dit om dus de spijsvertering en ontlasting goed te laten lopen. Hierdoor wordt uiteraard ook afslanken bevordert omdat afvalstoffen sneller en beter uit het lichaam kunnen worden weggevoerd.

De gezondheidseffecten van voedingsvezels

Voedingsvezels helpen niet alleen voor een goede spijsvertering maar kunnen allerlei vervelende ziektes helpen voorkomen. Het eten van de goede vezels zorgen voor een lager risico bij:

• Hart- en vaatziektes
• Beroerte en darmkanker
• Diabetes type 2
• Borstkanker

Daarbij is het ook effectief tegen welvaartsziektes als obesitas, mits goed op juiste wijze toegepast. Bijvoorbeeld in combinatie met een eiwitrijk dieet.

Afslanken en het behoud van een gezond gewicht

Vezelrijkevoeding3Om een gezond gewicht te behouden en op den duur te krijgen is het eten van voedingsvezels een must. Vezelrijke voeding heeft een verzadigende werking. Vezels zitten vrijwel uitsluitend in plantaardige voedingsmiddelen. Dus in dierlijke producten zul je ze niet vinden. Hieronder vindt je een aantal vezelrijke voedingsmiddelen die tijdens het afvallen gegeten kunnen worden en die je dus helpen je gewicht te verminderen. Bij koolydraatrijke producten gaan het dan altijd wel producten met uitsluitend complexe of langzame koolhydraten.

Ontbijtgranen en brood
• Havermoutpap (of Brinta)
• Volkorenbrood en speltbrood
• Knäckebröd
• Brood van semigranen zoals quinoa en boekweit

Vezels van aardappelen, rijst en pasta
• Volkorenpasta zoals penne, macaroni en spaghetti
• Aardappelen, zo ook aardappelpuree
• Wilde rijst of volkoren rijst
• Gnocchi (aardappelknoedels)

Vezelrijke groentes
• Alle groene bladgroentes
• Geblancheerde, gekookte en gewokte groentes
• Rauwkost
• Asperges, paprika’s en courgettes
Groene smoothies

Fruit
• Bessen, appels en citrusvruchten
• Krenten en zuidvruchten
• Fruitsap mét vruchtvlees
• Rijpe bananen
• Fruitshakes

Ook vrijwel alle noten en zaden zijn erg goed voor je spijsvertering, Houd het dan wel bij een maximaal een handje noten per maaltijdmoment.

De beste vezelrijke voeding voor je spijsvertering bij het afslankproces zijn onbewerkte producten. Dus plantaardige voedingsmiddelen zoals fruit, groentes, noten, zaden en pitten zijn het meest geschikt voor een gezonde darmflora wanneer je wilt afslanken.

Vezelrijkevoeding5klVerlichting prikkelbare darm

Een prikkelbare darm kan heel goed worden veroorzaakt door stress. Tot 20% van alle Nederlanders heeft hier wel eens last van. Een prikkelbare darm zorgt er voor dat het spijsverteringsproces niet naar wens verloopt. Krampen in de darmen en brandend maagzuur zijn symptomen die je wilt voorkomen. Dit kan door de juiste voeding. Zo is het goed om de beste vezelrijke voeding voor je spijsvertering tot je te nemen om deze klachten te verhelpen.

Wanneer je prikkelbare darmen hebt is het heel goed om producten met oplosbare vezels te eten. Oplosbare vezels zorgen voor een goede doorgang in het spijsverteringskanaal en ook doorgaans voor een zachtere ontlasting. De oplosbare vezels vindt je onder andere in:

• Asperges, wortels en courgettes
• Boekweit, gerst en havermeel
• Sinaasappel en perzik
• Aardappels maar wel geschild
• Roggebrood

Variatie met vezelrijke voeding

Het is voor een gezonde spijsvertering aan te raden om zoveel mogelijk afwisseling in je etenswaren aan te brengen. De oplosbare en niet-oplosbare vezels door elkaar heen gebruiken. Oplosbare vezels kun je vinden onder het kopje hierboven. De onoplosbare vezels vindt je on andere in de onderstaande producten:

• Lijnzaad, mais en spelt
• Spruitjes, broccoli en erwten
• Appels en aardappels in de schil
• Peulvruchten en volle graanproducten

Zoals overal waar té voor staat is ook een té veel aan vezels niet goed voor je lijf. Een overschot aan vezels kan klachten als diarree veroorzaken en chronische klachten. Te veel aan vezels zorgt er voor dat de ontlasting té snel door de darmen wordt geperst zonder dat er goede voedingsstoffen aan de darmen worden afgegeven.

Wanneer je een goed voedingsprogramma zoekt, kijk dan ook bij de beste afslankprogramma’s of de beste dieetboeken. De beste van deze soort bevatten immers geselecteerde eetschema’s waarbij een goede spijsvertering een belangrijke rol speelt.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter