Dagmenu voor een Vetarm Dieet

10 4260

Een dieet wat effectief én snel werkt is het vetvrije of vetarme dieet. Je kunt hiervoor heel goed het Montignac dieet of het South Beach dieet volgen. Maar wat houdt een vetarm dieet precies in en hoe ziet een vetarm dagmenu er in de praktijk uit?

vetarmmenuBeperking van verzadigd vet

Beperk de inname van verzadigd vet en je valt af. Zo simpel is het! Zoals we allemaal weten is te veel verzadigd vet slecht voor je; het wordt onder andere opgeslagen in je lichaam. Vooral te veel vet rondom de buik is ook riskant voor je gezondheid, omdat zich hier de meest belangrijke organen bevinden. Natuurlijk hebben we als mensen wel vet nodig en er zijn ook goede vetten, zoals in olijfolie of kokosolie. Een vetarm dieet richt zich op het beperken van een verzadigde vetten en niet van de gunstige (onverzadigde) vetten.

Dieet schema voor vetarm dieet

Het vetarme dieet zoals wij het beschrijven volg je van maandag tot en met vrijdag. Gedurende deze dagen is je vet-inname veel lager dan normaal: je houdt je strikt aan een schema waarin staat wat je precies mag eten. Tussendoortjes zijn uit den boze. Door deze lage vet-inname gaat je lichaam het opgeslagen vet verbranden, waardoor je afvalt. In het weekend eet je normaal (natuurlijk wel gezond en met mate!). Dit doe je drie opeenvolgende weken. Een gewichtsverlies van maximaal 15 kilo is hiermee mogelijk.

Hoe ziet een dieet schema voor een vetarm dieet eruit?

Van maandag tot en met vrijdag eet je als ontbijt 1 sinaasappel of grapefruit, 1 beschuit of geroosterde boterham en drink je koffie of thee zonder suiker en melk. Verder ziet het dieet schema voor een vetarm dieet er als volgt uit:

Dag 1
Lunch:
– 2 beschuiten of geroosterde boterhammen
– 1 ei
– 2 bekers yoghurt
– 1 sinaasappel of grapefruit

Maaltijd:
– 2 tomaten en een halve krop sla (met een beetje zout, azijn en olie)
– 2 eieren en 1 beker yoghurt
– 2 beschuiten of geroosterde boterhammen

Dag 2
Lunch:
– De lunch is hetzelfde als dag 1

Maaltijd:
– 1 tomaat
– 1 beker yoghurt
– 1 bieftartaar of 125 gram kip
– 1 tomaat en 1 sinaasappel of grapefruit
– 2 beschuiten of geroosterde boterhammen

Dag 3
Lunch:
– Ook hier is de lunch hetzelfde als bij dag 1

Maaltijd:
– 1 sinaasappel of grapefruit
– 125 gram rosbief of biefstuk
– 1 beker yoghurt
– 1 beschuit of geroosterde boterham

Dag 4
Lunch:
– 1 beschuit of geroosterde boterham
– 1 tomaat en 1 zure augurk
– 125 gram kwark

Maaltijd:
– 2 tomaten en 1 appel
– 125 gram bieftartaar of kipfilet
– 1 beschuit of geroosterde boterham

Dag 5
Lunch:
– 1 tomaat
– 1 beschuit of geroosterde boterham
– 200 gram vis

Maaltijd:
– 1 ei, 1 tomaat en een halve krop sla

Belangrijke aandachtspunten

Met dit dieet schema voor een vetarm dieet kun je in 3 weken tot wel 15 kilo afvallen. Het is wel belangrijk om op een aantal punten te letten. Naast de voedingsmiddelen in dit schema mag je geen andere dingen eten. Zoals altijd is het van belang veel water te drinken, minimaal 2 liter per dag. Na 3 weken dit schema gevolgd te hebben ga je over op een normaal en gezond voedingspatroon. Om op gewicht te blijven kun je elke maandag “op dieet”, zodat je je streefgewicht behoudt. Op die dag eet je het volgende:

beschuitOntbijt:
– Een glas water met een beetje citroensap

Lunch:
– Een beschuit of een geroosterde boterham en 1 appel

Maaltijd:
– 1 ei, 1 tomaat en een halve krop sla

Door je dieet op deze manier te “onderhouden”, kun je eindelijk je ideale gewicht bereiken én behouden. Snel en effectief afvallen is zo dus ook echt mogelijk. Succes!

NB. Heb je interesse in meer lekkere recepten? Check dan ons succesvolle kookboek 200 Exotische Afslankrecepten.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

10 REACTIES

  1. Ik heb soms honger terwijl ik aan het koken ben. Als ik niets tegen het honger doe en gewoon wacht tot de maaltijd klaar is, dan eet ik uiteindelijk meer dan ik normaal zou eten. Gelukkig heb ik een oplossing hiervoor. Als ik honger krijg terwijl ik aan het koken ben, eet ik twee stukjes verse tomaten of sinaasappel. Het honger gevoel verdwijnt meteen. Het helpt echt om te voorkomen dat je teveel eet.

    • Dag Irene, in deze dagmenu’s kun je tomaat het beste vervangen door paprika of een stuk komkommer. Ook geroosterde courgette (neem ongeveer 1/3 van een courgette en snijd dit in plakjes) is een goede vervanger.

  2. Hoi, bedankt ben nu met de derde dag bezig en helemaal geen hongergevoel. Kon het niet laten om op de weegschaal te gaan staan. 2 kilo lichter! Ben alleen voor heel veel fruit allergisch, dus appel kan niet, maar daar verzin ik wel wat op hopelijk. (nog tips?)

  3. Hallo ik moet nu van mijn dietiste een vetarm dieet volgen om te kijken of het aan mijn gal ligt want ik heb geen galblaas meer. maar ik kan nergens iets vinden wat erop de beschuit of de geroosterde boterham mag help!!!!

    • Dat klopt. Als beleg kun je dan de andere genoemde ingrediënten gebruiken. Eventueel kun je ook als alternatief beleg tomaat, plakjes banaan, aardbeien, huttenkäse, avocado (beperkt) of komkommer erop leggen.

Laat een reactie achter