Het Beste Ontbijt voor Afvallen

4 4319

Het ontbijt is een maaltijd die helaas nog door te veel mensen wordt overgeslagen. Haast hebben of geen hap door je keel krijgen zijn veelgehoorde redenen waarom mensen niet ontbijten. Ontbijten is echter erg belangrijk, zeker voor mensen die willen afvallen.

Breakfast of freshly prepared oatmeal topped with raisins. Served with your choice of coffee or orange juice and a cup of fruit.Waarom is ontbijten belangrijk?

Ontbijten is niet alleen belangrijk omdat je daar je spijsvertering als het ware mee opstart. Een goed ontbijt zorgt voor een goede start en zorgt er vooral voor dat je later op de dag minder honger krijgt. In de ochtend meer eten zorgt er dus voor dat je overdag minder eet: daarom is afvallen met een ontbijt veel makkelijker dan wanneer je je ontbijt overslaat. Door een goed en gezond ontbijt te nemen, voel je je verzadigd. Dit zorgt ervoor dat je de eerste paar uur geen behoefte aan eten hebt en dat je de rest van de dag kleinere porties zal eten.

Afvallen

Uit onderzoek is daarnaast gebleken dat calorieën die je in de ochtend tot je neemt makkelijker en sneller verbrand worden. Ook al krijg je in de ochtend geen hap door je keel, het is dus toch belangrijk goed te ontbijten. Je profiteert er de rest van de dag van. Zeker als je wilt afvallen, zul je merken dat afvallen met een ontbijt makkelijker gaat. Je zult minder honger hebben, waardoor het makkelijker is bepaalde verleidingen te weerstaan. Afvallen wordt zo een stuk makkelijker.

Het beste ontbijt

Als je wilt afvallen met een ontbijt, wat kun je dat het beste eten in de vroeg ochtend? Uit onderzoek is gebleken dat het beste ontbijt om af te vallen een eiwit- en vezelrijk ontbijt is en dat een ontbijt dat rijk is aan koolhydraten of vet juist averechts werkt. Dit betekent dat je ontbijt genoeg zuivel en vezels moet bevatten, omdat eiwitten en vezels je snel een verzadigd gevoel geven en ervoor zorgen dat je minder snel honger krijgt.

Voorbeelden

Drie voorbeelden van hoe een goed ontbijt er uit zou kunnen zien:

ontbijt2

  • Begin de dag met een glas (gekookt) lauwwarm water met verse citroensap: dit ontgift en reinigt het lichaam. Voor een eiwitrijk ontbijt neem je vervolgens 200 ml yoghurt met bijvoorbeeld lijnzaad of cruesli. Neem hierbij een stuk fruit voor de vezels
  • Na het glas warm water met citroensap neem je 200 gram magere kwark of Griekse yoghurt, met je favoriete vruchten en lijnzaad erdoorheen. Daarnaast kun je er nog een eitje bij nemen
  • Als je meer van brood houdt, kun je een ontbijt nemen van 1 of 2 sneetjes volkorenbrood of volkoren crackers met dieethalvarine. Deze kun je vervolgens naar keuze beleggen met een plak kaas, een gekookt ei of een plak vleeswaren én een stukje tomaat of komkommer. Zo heb je de perfecte combinatie van vezels en eiwitten.

Tips

  • Een gezonde manier om in de ochtend op te starten is het drinken van groene thee. Deze thee is enorm gezond, zit boordevol vitamines en mineralen en geeft energie. Daarnaast werkt groene thee als vetafbreker en kan daardoor een steuntje in de rug zijn bij het afvallen. Probeer er dus een gewoonte van te maken bij je ontbijt groene thee te drinken.
  • Een kleine hoeveelheid suiker in de ochtend zorgt ervoor dat je later op de dag minder gaat snacken. Neem dus bij je ontbijt wat fruit voor zowel de vezels als de natuurlijke suikers die erin zitten
  • Heb je ’s ochtends weinig tijd? Zet de avond van tevoren alvast zoveel mogelijk klaar. Een eitje bijvoorbeeld kun je ’s avonds alvast koken en fruit kun je snijden en in de koelkast bewaren. Zo is je motivatie in de ochtend groter.

Sla dus vanaf nu je ontbijt nooit meer over! Niet alleen voel je je energieker en fitter, je zult ook merken dat je makkelijker zult afvallen met een ontbijt.

Tip! Een gezond én lekker idee is om je samen met je ontbijt een groene smoothie te drinken. Groene smoothies zijn enorm gezond en voeren overtollige gifstoffen af. Bekijk ook dit boek voor goede groene smoothie recepten.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

4 REACTIES

  1. Ik ben een stevige ontbijter ik doe het het beste op 2 volkoren boterhammen met gekookt ei en kwark en wat fruit ik ben anders niet vooruit te branden, vanmorgen een boeren volkoren beschuit met halvarine op en plakje ham en wat kwark met havermout maar voel me nu niet lekker heb heel erg veel trek hoofdpijn voelt echt niet lekker aan. weet iemand wat dit kan zijn?

    • Wat je eet voor ontbijt klinkt best wel gezond. Wat drink je bij het ontbijt? Hoofdpijn kan worden veroorzaakd door allelei factoren. Ik had vroeger ook een tijdje hoofdpijn. Toen kwam ik er achter dat ik te weinig water had gedronken. Nu drink ik altijd een glasje water voor ik ontbijt en nu heb ik geen hoofpijn meer.

  2. Ik drink nu citroensap bij het ontbijt, zoals dit artikel ook zegt. Ik moet zeggen, het werkt voortreffelijk. Mijn hongergevoel is tot de late lunch volledig weg, waardoor ik geen zin meer heb om te snacken, ideaal!

Laat een reactie achter