10 Handige Kooktips die het je Makkelijk Maken

0 176

Hier vind je meer dan 10 handige kooktips voor in de keuken. Om gezonder te gaan eten is het over het algemeen prettig als je ook een lekkere maaltijd kunt koken. Zo weet je tenminste welke ingrediënten je gebruikt. Daarnaast is het ook nog eens een stuk goedkoper wanneer je zelf kookt in plaats van altijd uit eten te gaan of maaltijdvervangers te gebruiken. En het belangrijkste: zelf koken is nog leuk ook! Ook als je niet zoveel tijd hebt is het toch goed mogelijk om minstens eenmaal per dag zelf een goede maaltijd in elkaar te zetten. Om je hierbij te helpen hebben we 10 van de meest handige kooktips verzameld om je het makkelijk te maken.

Tip voor het snijden van knoflook en uien (en krijg die geur weg)

Vers gehakte knoflook of ui is natuurlijk erg lekker. Deze gewassen zijn koolhydraatarme en caloriearme smaakmakers die goed passen bij vrijwel elk dieet. Maar het is alleen soms na het snijden een probleem om weer die geur van ui en vooral knoflook uit je handen weg te krijgen. Wassen met zeep helpt vaak niet voldoende tegen de doordringende en aanhoudende geur. Gelukkig zijn er wel een paar handige trucjes die je kunt toepassen bij het snijden van uien en knoflook.

Een eerste hulpmiddel is door het dragen van handschoenen wanneer je de knoflook of ui hakt. Voorkomen is vaak beter dan genezen! Een tweede truc is door wat je handen te wassen met een mengsel van bakpoeder, koud water en zeep. Of je smeert een beetje citroensap en zout op je handen, en wast deze erna met koud water. Een derde truc is door een object (zoals een pan) gemaakt van roestvrij staal onder koud stromend water te zetten. Wrijf je handen dan erna over het roestvrijstalen oppervlak en je zult merken dat de geur is verdwenen!

Het herkennen van verse vis

Door verse vis te eten kun je snel aan je dagelijkse hoeveelheid proteïnen en omega 3 komen. Daarbij is verse vis over het algemeen echt een stuk smakelijker dan vis uit blik. Maar hoe herken je nu eigenlijk een echt verse vis? Er zijn een aantal zaken waar je op kunt letten:

  • De ogen van de vis. Zijn de ogen glanzend en helder? Dan is de vis relatief vers.
  • Ruik de vis goed. Als deze naar zuiver water ruikt of er is een lichte zoutgeur dan is dit een goed teken. Een vis die minder goed ruikt (dit weet je instinctief) dan kun je hem beter niet kopen.
  • Bekijk de schubben. Hoe meer helder de kleur van de schubben, hoe verser de vis.
  • Bij visfilets of visvlees, kijk naar de sappen die het vlees afgeeft. Het sap moet helder zijn. Is het erg troebel of melkachtig, dan is dit een slecht teken inzake de versheid van de vis.
  • Indien mogelijk kun je ook voorzichtig met een vinger in het vlees van de vis drukken. Dit mag bij een goede vis geen afdruk achterlaten. Blijft de afdruk van je vinger te zien, dan is de vis niet vers.

Door deze tips te volgen zul je voortaan als een vis-expert voor de dag kunnen komen!

Invriezen van vlees en vis

Je kunt vers vlees of verse vis best invriezen als je ervan teveel hebt voor een maaltijd. De kwaliteit van vlees of vis blijft relatief goed ook wanneer je het invriest en dan weer ontdooit. Voor het gemak kun je dan de stukken vlees of vis in porties verdelen naar hoeveelheden per persoon, zodat dit erna makkelijker te ontdooien is. Je hoeft dan niet in de bevroren vlees of vis te gaan hakken. Zorg er alleen voor dat je dezelfde portie maar 1 keer invriest en dit niet herhaaldelijk doet. Een bijkomend voordeel van invriezen: wanneer je grotere porties koopt dan is het vaak ook een stuk goedkoper.

Je eigen kruiden zijn lekkerder!

Ok, dit is misschien niet per se altijd zo, maar over het algemeen genomen kun je dus hele lekkere kruiden zelf kweken. En wat is er leuker om je dagelijkse kruiden altijd bij de hand te hebben, uit je eigen tuintje? Je hebt hier echt niet zoveel ruimte voor nodig. Een bijkomend voordeel is dat je hier ook heel veel geld mee kunt besparen, aangezien kruiden in de supermarkt vaak nogal duur kunnen zijn.

Om met je eigen kruidentuintje te beginnen moet je wel wat ruimte inruimen in je tuin of op je balkon. Hiervoor is in elk geval wel wat zonlicht nodig. Begin rustig met 3 tot 5 soorten kruiden. Koop de zaadjes en plant elke kruid afzonderlijk in een potje. Goede kruiden om mee te beginnen zijn simpel om te groeien en kruiden die je veelgebruikt in de keuken. Denk aan: basilicum, bieslook, peterselie, koriander, rozemarijn, dille, tijm en munt. En het ruikt nog heerlijk ook!

Een goede handleiding met betrekking tot het maken van je eigen kruidentuin vind je in dit handige boek.

Het goed bewaren van verse kruiden

Heb je verse kruiden, zoals uit je eigen kruidentuintje of gewoon gekocht, dan wil je die uiteraard zo snel mogelijk gebruiken. Bij grote hoeveelheden is dit echter niet altijd mogelijk. Logisch om ze dan wel goed te bewaren. Je kunt de kruiden (vries)drogen maar dan verliezen toch wel een deel van hun kracht. Om de verse kruiden toch nog zeker een aantal dagen langer lekker vers te houden kun je daarom ook deze procedure volgen:

  1. Was de kruiden goed. Droog ze daarna in een sladroger of laat ze langer tijd uitlekken op keukenpapier. Dep ze daarna droog.
  2. Bundel kruiden als rozemarijn, salie, tijm en bieslook in de lengte. Rol deze daarna in een stuk keukenpapier. Doe dit dan een stevig plastic zakje en leg ze in de koelkast. Deze kruiden blijven dan nog 2 weken goed.
  3. Bij kruiden met bladeren zoals peterselie, koriander, dragon, dille en munt volg je een andere procedure. Knip hierbij de onderkant weg van de steeltjes en verwijder sterk verkleurde blaadjes. Doe de kruiden dan in een glazen potje me onderin 2 cm water. Schroef daarna het potje goed dicht met een deksel en zet in de koelkast. Deze kruiden blijven dan nog 2 tot 3 weken goed.
  4. Basilicum heeft een speciale behandelwijze nodig. Bij basilicum snijd je eerst ook de onderkant van de steeltjes weg. Zet de basilicum dan net zoals bloemen rechtop in een vaasje met een beetje water onderin. Zet dit vaasje in een lichte kamer (niet in de koelkast), maar wel buiten bereik van direct zonlicht.

Gooi niet zomaar dingen weg en gebruik de restjes!

Uiteraard gooi je zaken weg die over datum of sterk bedorven zijn. Maar voor andere producten geldt: bedenk wat zou je er nog allemaal meer mee kunnen doen? Invriezen of bewaren voor later met de tips zoals hierboven beschreven kunnen je op jaarbasis toch zeker uitgaven schelen. Berg de producten goed op, vries ze in, of bewaar ze afgesloten in de koelkast. Maak een lijstje met de zaken die je over hebt, en ga los met je creativiteit: wat kan je er allemaal mee maken? Misschien heb je maar een paar extra ingrediënten nodig om je een hele dag van eten te voorzien.

Zeker als je gezond wilt eten en wilt letten op de lijn dan kun je met weinig ingrediënten toch heerlijke gezonde hapjes maken of een alternatieve vorm van slank broodbeleg. Gebruik hiervoor de restjes die we ook hebben benoemd onder het voorgaand punt.

Hoe je het beste een stuk vlees kunt bereiden

Het is een veelgehoorde klacht: te doorbakken of te taai vlees. Nu is de kwaliteit van het product uiteraard zeer belangrijk, maar er is ook veel te winnen door het vlees op een juiste manier te bakken. Je zult ook zien dat door de juiste tips te volgen en met wat ervaring je binnen de kortste keren de lekkerste biefstukken kunt bakken. Om een stuk vlees goed klaar te maken kun je dit op verschillende manieren doen: bakken in een pan, in de oven of grillen op de barbecue.

Check de onderstaande tips voor deze bereidingsmethoden. De tijden zijn gebaseerd op een het bereiden van een rundvleessteak van 1,5 cm dik.

Voor het bakken in de pan, gebruik dan roomboter of olie die je tot hoge temperaturen kunt verhitten. Geen olijfolie dus,  maar notenolie, arachideolie of kokosolie. Het is van belang dat je de oppervlakte van het vlees snel dichtschroeit, zodat de sappen bewaard blijven. Zet daarom als je begint met bakken het vuur op de hoogste stand. Verwarm de boter of olie eerst goed. Bak het het stuk vlees dan in de boter of olie aan beide kanten totdat deze dicht zijn geschroeid. Dit hoeft gemiddeld maar halve minuut voor iedere kant. Ze daarna het vuur middelmatig en bak het stuk vlees rustig af totdat deze gaar is.

Voor het bakken in de oven, schroei het vlees eerst dicht zoals bij het bakken in een koekenpan of grillpan. Na 1 minuut bakken aan iedere kant leg je het vlees dan in een stoofpan, met alle sappen uit de koekenpan of grillpan. Zet de deksel erop. Deze pan zet je dan in een voorverwarmde oven op 220 graden celsius. Je bakt dan in de oven het vlees af, gedurende 6 tot 10 minuten.

Voor het grillen op de barbecue, zorg er in eerste instantie voor dat je barbecue goed op hoge temperatuur is, minstens 220 graden celsius. Smeer de grillplaat in met wat olie (geen olijfolie). Zorg ook dat het stuk vlees ingesmeerd is met wat olie of vloeibare boter. Leg het stuk vlees op de grill, draai het vuur op middelhoog en zet een deksel eroverheen. Laat het vlees aan iedere kant voor zo’n 3 a 5 minuten grillen.

Verder kun je deze algemene kooktips ook volgen voor een nog malser stuk vlees:

  • Laat het stuk vlees voor het bakken eerst op kamertemperatuur komen. Dat bakt beter.
  • Bestrooi het stuk vlees pas vlak voor het bakken of grillen met kruiden, zout en peper. Vooral zout kan vocht uit het vlees halen, dus is het van belang dat je het zout niet te lang van te voren op het stuk vlees strooit.
  • Je kunt het vlees insmeren met een beetje mayonaise voordat je het bakt. De mayonaise maakt het vlees een stuk malser. Daarbij is de mayonaise in feite ook een olie waarmee je kunt bakken, dus je hebt dan minder olie of boter nodig in de pan.
  • In het algemeen dus: zorg dat de oppervlakte van het vlees zo snel mogelijk dichtschroeit. Hierdoor kunnen de sappen van het vlees niet weglopen en blijft het lekker mals.
  • Uiteraard is de kwaliteit van het vlees erg belangrijk. In de supermarkt zal het vlees over het algemeen langer in de koeling hebben gelegen dan bij een goede slager.
  • Wissel de temperaturen niet teveel (niet meer dan aangegeven). Draai het vlees ook niet te vaak om. Bij voorkeur 1 a 2 keer per bereiding.
  • Druk het vlees nooit plat tijdens het koken! Hierdoor pers je de sappen eruit en dat wil je juist voorkomen.
  • Na het bakken van het stuk vlees, leg het in wat aluminiumfolie en vouw deze dicht. Laat het vlees nog zo’n 5 minuten rusten. Hierdoor zullen de sappen beter door het vlees worden verdeeld, hierdoor smaakt het nog sappiger en malser.

Koop seizoensgebonden producten

Je kunt nu veel producten het hele jaar rond kopen. Dit omdat veel producten kunnen worden geïmporteerd. Maar dit is niet alleen onnatuurlijk, het is ook nog eens duurder wanneer producten buiten het seizoen koopt. Goede seizoensgebonden producten zijn een van de geheimen van lekker koken. Kijk dus wat er normaliter in de verschillende seizoenen op tafel komt, bijvoorbeeld aan groenten, kruiden en fruit. Zo kun je ook beter lokaal en biologische eten kopen, waardoor gifstoffen in het eten beter kunnen worden voorkomen. En je zult zien dat deze beperking je juist creatiever maakt in het maken van lekkere gerechten. Een goed overzicht van seizoensgroenten en -fruit vind je bijvoorbeeld hier.

Zo bewaar je een avocado

Avocado’s zijn nuttige vruchten met veel goede eigenschappen die ook van pas komen bij het afslanken. Ze zijn daarbij veelzijdig in het gebruik. Maar hoe bewaar je nu een avocado op de beste manier? Soms heb je ook maar een halve avocado nodig. Een veelgehoord probleem is immers dat avocado’s snel rotten of bruin worden. De hoofdoorzaak hiervan is door blootstelling van de avocado aan zuurstof. Door het oxidatieproces verkleurt het vruchtvlees en wordt de avocado zeer snel (te) rijp.

Veelgehoorde tips om dit tegen te gaan zijn het gebruik van vershoudfolie en citroensap. Laat de pit altijd in de avocado zitten. Doe wat vershoudfolie om de avocado en leg het in de koelkast. Tevens kun je de avocado besprenkelen met wat citroensap. Echter deze methode gaat de bruining niet helemaal tegen. Daarbij smaakt je avocado dan altijd naar citroen. Uiteraard een andere goede methode is om de avocado vacuüm te trekken. Maar een gemakkelijke methode die ook goed werkt is om je avocado in een afsloten plastic bakje te doen samen met een gesneden ui. De ui zorgt ervoor dat het oxidatieproces wordt vertraagd. Je avocado blijft zo nog zeker een aantal dagen goed in de koelkast.

Een goede voorbereiding geeft je rust

Professionele koks hebben er een mooi woord voor: “mise en place”. Wat ook wel betekent dat alles op de juiste plaats moet liggen. Als je gaat koken dan kan het soms erg hectisch worden als je meerdere gerechten tegelijk moet klaar maken. Je geeft jezelf rust als je veel zaken met voorbereiding doet. Hierbij lees je je goed in over wat een gerecht allemaal nodig heeft en bereid je alvast zoveel mogelijk voor, zonder dat hierbij een pan of oven aan de pas komt.

Denk aan het eerst snijden van alle groenten, zodat je ze makkelijk meteen in de pan kunt doen. Of het maken van het juiste kruidenmengsel, het alvast maken van een dressing of saus of het alvast koken van water. Hiernaast gaat het ook gewoon om het hebben van organisatie. Een handigheidje is bijvoorbeeld een kruidenrekje, waardoor je altijd de juiste kruiden snel bij de hand hebt. En uiteraard het hebben van goed kookboek met duidelijke instructies en foto’s kan ook al meteen enorm helpen.

Een ei koken: zo gaat het nooit meer verkeerd

Het klinkt simpel, maar iedereen weet in de praktijk dat een ei goed koken helemaal niet zo makkelijk is. Hierbij een aantal handige tips zodat je toch altijd dat ei goed zal kunnen koken:

  1. Voordat je begint, bepaal of je zachte, half-harde of hardgekookte wilt en hoeveel van elk. Als een vuistregel kun je als kooktijd aanhouden met onderstaande methode: zacht 2 minuten, half-hard 4 minuten en hardgekookte eieren 8 minuten.
  2. Doe de eieren in een kookpan. Vul de pan bij met koud water zodat de eieren onderstaan en de pan tot 2 cm boven de eieren is gevuld.
  3. Zet de pan op middelhoog vuur. Zodra het water licht begint te koken, zet dan het vuur zacht! Laat het water niet hard koken, maar zorg ervoor dat het water zacht blijft pruttelen. Vanaf dit moment ga je de minuten en seconden bijhouden zoals aangegeven onder punt 1. Zo nodig gebruik je hierbij een eierwekker.
  4. Zodra de eieren zijn gekookt, giet dan het warme water af. Laat de eieren in de pan. Tik de eierschaal op klein deel in. Zet dan pan met eieren dan voor een aantal minuten onder koud stromend water of leg ze in een kommetje met koud water. Zo kunnen de eieren gemakkelijker worden gepeld. Om nog makkelijker te pellen, kun je de eieren ook onder stromend water pellen.

Bewaar deze soorten groenten en fruit niet in de koelkast

Als je alles altijd in de koelkast legt, let dan op. Sommige soorten groenten en fruit kunnen niet goed tegen bewaring in de koelkast. Vrijwel al het fruit is beter om te bewaren op kamertemperatuur en niet in de koelkast. Voor groenten is dit afhankelijk van de soort. Deze groenten (of kruiden) kun je beter niet in de koelkast bewaren:

  • Aardappelen
  • Tomaten
  • Uien (als ze heel zijn)
  • Knoflook
  • Pompoenen
  • Chilipepers
  • Ingelegde groenten
  • Basilicum
  • Aubergines
  • Paprika’s

Een uitzondering is als de groenten (of fruit) al geschild of gesneden zijn. Maar dan zijn deze ook beperkt houdbaar in de koelkast. Bewaar in elk geval nooit fruit en groenten dichtbij elkaar in de koelkast. Ook producten als koffiebonen, thee, honing, olie, azijn en brood hebben meer baat bij het bewaren op kamertemperatuur.

Nog meer kooktips?

Met bovenstaande tips kun je al vele goede slagen maken in de keuken. Maar de hoeveelheid kooktips die je kunt toepassen is uiteraard nog veel groter! Wil je nog meer kooktips? Zie dan bijvoorbeeld het enorm handige boek “Kooktechnieken” Hierin vind je onder andere verschillende kooktips, basisrecepten, technieken en werkwijzen.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter