Hoe Beginnen met Afvallen – Een Handleiding

Overgewicht is het schrikbeeld van menige Nederlander. Velen van ons zijn er vrijwel voortdurend mee bezig hoe die overtollige kilo’s er zo snel mogelijk van af te krijgen. Nu is het succes van deze afvalacties vaak wisselvallig te noemen. Niet iedereen lukt het altijd om het gewenste streefgewicht te bereiken en ook vast te houden. Welke afvalmethoden zijn er zoal en wat zijn daarmee de ervaringen? Hoe kunnen we afvallen op een leuke wijze afvallen vormgeven? Dat zijn de vragen die hier beantwoord worden.

Ga eventueel direct naar een van de volgende onderwerpen:

Wat is Overgewicht?

Het aantal Nederlanders dat wegens overgewicht dringend moet afvallen neemt gestaag toe. Dat geldt voor maar liefst 60% van de mannen en voor 44% van de vrouwen (CBS). Voor het bepalen van overgewicht wordt steeds meer uitgegaan van de buikomvang in plaats van de combinatie lengte/gewicht oftewel BMI. Een te grote buikomvang (abdominale obesitas) toont namelijk overtollig buikvet aan. En dat is een grote risicofactor voor het ontwikkelen van ernstige ziekten, zoals hart-en vaatziekten en diabetes. Voor mannen wordt, qua buikomvang, een kritische maat van 102 centimeter aangehouden; bij vrouwen is dat 88 centimeter.Afvallen

Gezondheidsrisico’s bij overgewicht

Er zijn veel gevolgen voor je gezondheid bij overgewicht. Overgewicht is één van de factoren om meer kans te lopen op allerlei vormen van kanker. Teveel lichaamsvet leidt tot een hogere hormoonproductie, onder andere groeihormonen. Een te hoge concentratie daarvan verhoogt het risico op kanker. Overgewicht en een verhoogde vetconcentratie in de buikstreek betekent ook een grotere kans op hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, diabetes, gewrichtsproblemen. Afslanken wordt dan dus een must voor een betere gezondheid!

Welk dieet voor jou?

Er zijn tientallen diëten voor afvallen in omloop. Bij sommige moet je calorieën tellen (krijg je er minder binnen dan je verbruikt, dan val je af) of geen koolhydraten eten en juist veel eiwitten, bij andere diëten is het noodzakelijk dat je voedingsmiddelen aanschaft ter aanvulling op of ter vervanging van je normale voedsel. Onderzoek heeft uitgewezen dat er, gelukkig maar, diëten zijn die gezond, goed betaalbaar en praktisch uitvoerbaar zijn. Daarbij wordt ook aangegeven dat een keuze voor een bepaald dieet maatwerk is. Via tests kan worden vastgesteld welke methode voor jou de beste is, naast je persoonlijke voorkeuren uiteraard.

Populaire Diëten

Al in de Renaissancetijd was in de hogere Italiaanse klasse obesitas een groot probleem. De welgestelden aten namelijk te veel en te vet vlees en bewogen amper. Artsen schreven toen al meer rauwkost en meer beweging voor als afslankmedicatie. Een vooruitziende blik waar het de aanpak betreft, naar later zou blijken. Specifieke, gestructureerde afvalmethodes zijn bij ons pas zo’n 50 jaar oud. In de loop der jaren is er voor afslanken en afslankproducten een hele markt ontstaan. Streng afvallen, eenzijdig afvallen en snel afvallen, voor ieder wat wils.

In 1953 werd de “schijf van vijf” geïntroduceerd. In de ene schijf ging het vooral om de koolhydraten, in de andere om vitamines, eiwitten, vetzuren en vocht. Je at verantwoord als je elke dag iets uit elke schijf in je maaltijden verwerkte. Dit dieet was vooral bedoeld om mensen zoveel mogelijk verschillende vitaminen en mineralen binnen te laten krijgen en minder als afvalmethode.

Afvallen2Begin jaren 70 was het Atkins dieet razend populair. Uitgangspunt was dat je via koolhydraatarm voedsel controle hebt over je vetverbranding en dat je zo een reductie bewerkstelligt van je vetmassa en gewicht. En dat leidde vervolgen tot minder gezondheidsrisico’s. Ook het Montignac dieet heeft, vooral eind 90-er jaren, bij veel mensen groot enthousiasme opgeroepen. Zijn basisidee komt er op neer dat koolhydraten en vetten strikt gescheiden van elkaar gegeten moeten worden en dat er goede en slechte koolhydraten zijn. Sonja Bakker was op het gebied van dieetgoeroes onze nationale trots. Zij was met name zeer populair in de periode 2004 tot 2009. Verder zijn de Weight Watchers natuurlijk erg bekend. Deze wereldwijde organisatie neemt sinds de jaren 60 een heel speciale plaats in binnen het wereldje van afvalmethodes.

Verschillen tussen Caloriearm, Koolhydraatarm en Vetarm

Zoals dus blijkt zijn er veel verschillende soorten diëten. Wij onderscheiden hierbij de belangrijkste diëten in drie categorieën: caloriearmkoolhydraatarm en vetarm.

Caloriearm
Een bekende manier van afslanken is door je dagelijkse calorieën te tellen. Verbruik je er meer per dag dan dat je er binnen krijgt, dan val je uiteindelijk af. Een kilo vet kwijtraken, vergt dan een extra verbruik van ongeveer 7000 calorieën. Het, vooral voor vrouwen bedoeld, Cambridge dieet is hier een extreem voorbeeld hiervan. Dit dieet heeft een maximum van 500 calorieën per dag. Normaal verbrand een vrouw 2000 en een man 2500 calorieën per dag. Je kunt dus zelf uitrekenen hoeveel dagen het zal duren voordat je één kilo vet bent kwijtgeraakt. Andere goede voorbeelden van caloriearme diëten zijn het Weight Watchers dieet en het 1000 Calorieen dieet.

Koolhydraatarm
Je eet gedurende een bepaalde periode nauwelijks koolhydraten en erg veel eiwitten. Dit dieet heeft dus minder de nadruk op calorieën en meer op de soort voeding die je eet. Het Atkins dieet is hier een bekend voorbeeld van. De nadruk ligt hier op een zo laag mogelijke inname van slechte koolhydraten als wit brood, pasta en chips. Dit wordt dan gecombineerd met een hoge inname van eiwitten of proteïnen in de vorm van goede groen, vis, vlees en/of noten. Andere bekende voorbeelden zijn het Dukan dieet en het Dokter Frank dieet van Nederlandse bodem.

Vetarm
Bij een vetarm dieet gaat het erom om zo min mogelijk vetten binnen te krijgen. Hierbij gaat het vooral om verzadigde vetten, die voorkomen in onder andere chips, koekjes en kant en klaar methoden. Daarom gaan vetarme diëten dan ook vaak gepaard met het vermijden van industrieel geproduceerd voedsel, die immers veelvuldig gebruik maken van verzadigde vetten. Ofschoon dit dieet in wezen effectief kan zijn, hebben koolhydraatarme en caloriearme diëten de laatste jaren meer aan populariteit gewonnen. Dit komt hoofdzakelijk door de toepasselijkheid van het dieet. Het is namelijk soms lastig om de goede vetten (onverzadigde) te scheiden van de slechte vetten (verzadigde). Het Montignac dieet en het South Beach dieet zijn goede voorbeelden van vetarme dieten.Afvallen2

Lifestyle

Bestaat leuk afvallen eigenlijk wel? In elk geval is het voor een heleboel mensen een hele opgave om plotsklaps anders te moeten gaan leven om een gezonder gewicht te krijgen. Eigenlijk is afvallen geen tijdelijke actie, maar moet dat tot een sterke verandering van je levensstijl leiden. Of anders tenminste in geringere hoeveelheden en meer verantwoord eten. En dat doe je idealiter in combinatie met meer sporten of bewegen. En doe je dat niet, dan is de kans op een teleurstelling levensgroot aanwezig. Immers, je bent dan fanatiek bezig om moeizaam die overtollige kilo’s er af te krijgen. En blijkt na enige maanden, nadat dat o zo gewenste streefgewicht eindelijk is bereikt, dat de ongewenste kilo’s er weer bij zijn – oftewel het jojo-effect. Om dit dus te voorkomen is er een aanpassing in je levensstijl nodig, soms gepaard met professionele hulp en planning.

Alternatieve methoden

Als je alles al hebt geprobeerd, maar er niet in bent geslaagd om een verantwoord gewicht te bereiken en vast te houden, dan kun je overgaan tot speciale methoden om af te vallen. Hierbij kan er ook, in overleg met specialisten, besloten worden tot een chirurgische ingreep. Zo’n ingreep is er dan op gericht dat er minder hoeveelheid voedsel kan worden ingenomen. De maagband is hierbij een van de bekendste technieken. De band verdeelt de maag in tweeën waardoor die minder voedsel kan bevatten en de patiënt bij minder eten toch verzadigd is. Tevens is er de maagballon, die door de slokdarm naar binnen wordt gebracht en er dus geen operatie nodig is. Bij zeer groot overgewicht is er ook nog de mogelijkheid tot gastroplastiek en een bypass.

Leuk Afvallen – het kan!

Op deze website vind je dus alle informatie over afvallen, diëtenlifestyle en handige tips om je op een zo’n prettige manier mogelijk je overgewicht te laten kwijtraken. Hierbij staat er een ding centraal: jij! Het einddoel van afvallen is tenslotte jouw levensvreugde en gezondheid. Bekijk ook onze top 10, met daarbij de in onze ogen de beste methoden. Als je vragen aan ons hebt, kun je die stellen via ons contact formulier. Wij adviseren je wel om eerst in de rubriek veelgestelde vragen te kijken of de vraag (en antwoord) daar alreeds niet staat.

Veel plezier en succes!