Intermittent Fasting: Een Gezonde Afslankmethode?

0 471

Een opkomende nieuwe dieetvorm is intermittent fasting, oftewel tussentijds vasten (IF). Deze afslankmethode wordt internationaal al veel gevolgd en door sommigen geprezen als effectief. Maar wat is het, wat zijn de dieetvormen en is het eigenlijk wel een gezonde methode? We zullen hier kort weergeven wat intermittent fasting precies inhoud, wat de voor-en nadelen van deze methode zijn en hoe je er eventueel effectief mee kunt afvallen.

Wat is Intermittent Fasting?

Tussentijds vastenIntermittent fasting is een specifieke vorm van diëten waarbij je een periode vasten afwisselt met niet-vasten. De focus is hierbij niet zozeer op wat je eet, maar wanneer je eet. Het dus een specifieke manier van maaltijd planning. Het is bijvoorbeeld een periode van 12 tot 24 uur bewust niet eten afgewisseld met een periode van wel gewoon normaal eten. De meest handige manier is om de avond en nacht te beginnen en dan door te trekken tot de middag van de volgende dag.

Het doel is om minder te eten door een periode te vasten en daardoor de totale calorie consumptie op een dag te verminderen. In de periode dat je niet vast kun je normale maaltijden nuttigen.

Welke voedingspatronen maken gebruik van tussentijds vasten?

Er zijn verschillende soorten diëten die zich richten op het tussentijds vasten. Het is dus niet één specifiek dieet, maar een overkoepelende term voor de methodiek van een groep diëten. Per dieet verschilt de exacte invulling van het vasten binnen het eetpatroon.

Een van de diëten die zich bezig hiermee bezig houdt  is 5 staat tot 2 dieet. De naam zegt het al, bij dit dieet eet je in principe 5 dagen “normaal” slank, waarna je voor 2 dagen vast en je voor deze periode minimaal voeding nuttigt. Tijdens de vasten periode mag je wel calorievrije dranken nuttigen.

Een ander bekend dieet met tussentijds vasten is het is het Detox dieet. Hierbij vast je voor een lange periode om als zodanig je lichaam volledig te reinigen voor gifstoffen. Tijdens de vastenperiode mag je niet eten, maar wel calorie vrije dranken nuttigen, zoals thee en koffie zonder suiker, water en light dranken.

Dan is er nog het “Warrior” dieet. Hierbij vast je voor 20 uur en eet je een grote maaltijd per dag in de overgebleven vier uur, bij voorkeur in de avond. Dit dieet richt zich erg op de timing van de maaltijd in de avonduren en tevens op welke voedingsmiddelen in welke volgorde gegeten worden. In de vasten periode kun je wel rauwe fruit en groente eten of verse sappen zonder suiker drinken.

TussentijdsvastenVoordelen van Intermittent Fasting

Een groot voordeel is dat je tijdens de periode dat je wel mag eten, in principe normaal kunt eten. Het vergt geen calorieën tellen, het afwegen van porties of het vermijden van bepaalde voedingsmiddelen. Uiteraard hangt de exacte voeding ook af van het specifieke dieet dat je volgt, zoals hierboven beschreven.

Door het vasten verandert de hormoonhuishouding en daardoor kan er gewichtsverlies optreden. Dit komt omdat het insuline niveau verlaagt en de vetopslag omgezet wordt naar energie. In andere woorden, je verbrandt lichaamsvet doordat je lichaam ergens anders energie vandaan moet halen dan voeding.

Deze manier van dieet planning wordt ook vaak gebruikt door sporters. Het is namelijk zo dat als het lichaam een tijd heeft gevast de voedingsmiddelen die uiteindelijk binnen komen efficiënter worden gebruikt. Hierdoor krijgen sporter meer energie en beter gebruik van eiwitten wat kan zorgen voor meer spiergroei.

Nadelen van Intermittent Fasting

Een nadeel van een lange periode vasten is dat het fysieke moeilijkheden kan geven, zoals vermoeidheid, duizeligheid en last van een slecht humeur. Vooral mensen die al last hebben van stress kunnen beter niet beginnen aan deze dieet vorm, aangezien het vooral in de beginfase extra lichamelijke stress kan veroorzaken.

Een ander nadeel is dat sommige personen na een langere periode van vasten last kunnen krijgen van eetbuien. Dit werkt weer het jojo effect in de hand. Het vergt veel zelfcontrole om je niet over te geven aan een eetbui, maar een normaal eetpatroon op te starten na een vastenperiode.

Is het eigenlijk wel gezond?

Het tussentijds vasten heeft zoals eerder gezegd als voordeel dat het lichaam de binnenkomende voedingsstoffen efficiënter gebruikt. Veranderingen in de hormoonhuishouding zorgen voor diverse gezondheidsvoordelen. Zo daalt het insuline niveau, wat kan zorgen voor versnelde vet verbranding en vermindert de kans om diabetes te ontwikkelen. Ook kunnen cellen zichzelf sneller en efficiënter herstellen bij beschadiging. Dit vermindert de kans op het ontwikkelen van kanker.

In verschillende studies blijkt ook dat intermittent fasting een positief effect op de bloeddruk en cholesterol heeft, waardoor je minder kans op hart- en vaatziekten hebt.

TussentijdsvastenHet heeft dus een positief effect op lichamelijke processen en hormonen en is daardoor een gezonde manier om af te vallen. Het is wel belangrijk om erbij te zeggen dat mensen die al diabetes, hartklachten en hoge bloeddruk hebben beter niet met deze dieet methode kunnen beginnen. Het tussentijds vasten vermindert de kans op deze lichamelijke klachten, maar geneest ze niet. Vooral mensen met diabetes zullen regelmatig moeten eten om hun bloedsuikerspiegel op het juiste niveau te houden, dus zij kunnen beter niet een radicale wijziging in hun eetpatroon doorvoeren.

Ervaringen met Intermittent Fasting

Intermittent fasting is een goede en gezonde manier om proberen af te vallen terwijl het lichaam efficiënter gebruik maakt van de voedingsmiddelen en daardoor meer energie vrijkomt om bijvoorbeeld te sporten. Het is wel belangrijk dat het basis ritme van eten, slapen en eventueel sporten op een goede manier opgebouwd is voordat begonnen kan worden aan het tussentijds vasten, anders kun je in de problemen komen met eetbuien, stress en andere fysieke klachten.

Een bekend afslankprogramma dat gebruik maakt van het tussentijds vasten is Simpel Slank.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter