Gezond en Lekker Broodbeleg: 12 Heerlijke Ideeën

0 437

Lekker en gezond broodbeleg kan al een enorm verschil maken voor het afvallen. Want veel beleg dat in de supermarkt wordt gekocht is niet zo gezond. Door dit te vervangen met een magere én lekkere variant kun je direct al een grote stap maken in het afslankproces. Daarom hebben we hieronder 12 caloriearme en smakelijke soorten van beleg in een overzicht gezet. Je kunt deze direct toepassen in je dagelijkse ritme.

Wanneer gebruik je gezond broodbeleg bij het afvallen?

Deze tips zijn goed te combineren met een caloriearm of vetarm dieet. Al deze variaties van broodbeleg bevatten minder dan 100 calorieën. Bij een koolhydraatarm dieet is het wellicht minder logisch om brood met beleg te eten, al dit ook voor de latere fasen van een dergelijk dieet en het behoud van het streefgewicht wel gewoon. Dus ook in dit kader kun je onderstaande 12 tips voor lekker en gezond broodbeleg prima toepassen.

12 ideeën voor lekker slank broodbeleg bij het afvallen

Deze soorten beleg kun je gewoonlijk ook in grotere hoeveelheden maken. Om het te bewaren dek het bakje of schaaltje af met vershoudfolie en zet het in de koelkast. Eet het dan binnen een aantal dagen op.

1. Avocado met tomaat

Dit is een verrassend lekkere en gezonde combinatie, zeker wanneer je van avocado houdt. Avocado bevat veel goede voedingsstoffen, vezels en vitaminen. Daarbij is het redelijk caloriearm, terwijl het nog wel goede onverzadigde vetten bevat. Je kunt voor broodbeleg bijvoorbeeld een halve avocado fijn prakken en op smaak brengen met zout, peper en eventueel wat citroensap en knoflook. Leg hierop wat plakjes tomaat voor een frisse tegenhanger. Tevens kun je uiteraard nog wat peterselie toevoegen als garnering.

2. Hüttenkäse met paprika en rozijnen

Een simpel broodbeleg met veel smaakbeleving. Hüttenkäse is gezond in de zin dat het weinig verzadigde vetten heeft en daarbij wel ook nog eens veel eiwitten bevat. Bestrijk een (geroosterde) boterham met hüttenkäse en leg hierop dan een fijngehakt deel van een paprika. Je hebt ongeveer een kwart paprika nodig per boterham. Bestrooi dan met een theelepel rozijnen. Een mooie friszoete combinatie!

3. Tonijnsalade met yoghurt en appel

Voor het binnenkrijgen van eiwitten is tonijn erg geschikt. Het is daarbij ook nog eens gezond, relatief vrij van verzadigde vetten en makkelijk te verkrijgen in blik. Tonijn uit blik bevat nog steeds vrij veel goede voedingsstoffen. Om je eigen gezonde tonijnsalade te maken meng dan de tonijn met een aantal eetlepels magere yoghurt. Voeg tevens fijngesneden stukjes appel naar smaak toe. Bestrooi met zout en peper. Meng de tonijnsalade goed door voordat je het op brood doet. Voor een extra twist kun je ook peterselie en wat venkelzaadjes toevoegen.

4. Hummus

Hummus – of kikkererwtenpasta – is een bekende puree die in het Midden-Oosten veel wordt gegeten met brood. Het voordeel van hummus is dat het goed vullend is met veel proteïnen, maar wel caloriearm is. Ook dit beleg is goed te eten op brood, vooral als middageten. Besprenkel je boterham met hummus voor een fris element met een beetje limoensap. Om de hummus zelf te maken kun je het volgende recept volgen: Meng in een kom 200 gram kikkererwten met 2 eetlepels sesampasta (tahin), 2 tenen knoflook en een eetlepel komijn. Voeg vervolgens 3 eetlepels olijfolie en de sap van een halve limoen toe. Breng op smaak met zout, peper en chilipoeder naar je eigen voorkeur. Mix alles goed door totdat je een glad mengsel hebt. Je kunt het hierna direct gebruiken.

5. Mediterraanse tomatensalade

Dit is eventueel meer een geschikt beleg voor op brood óf toast als lunch en in de middag. Je kent wellicht wel ook de bruschetta’s. Hak een tomaat fijn in kleine blokjes. Meng dit een halve rode ui, wat paprika en een paar blaadjes basilicum. Breng op smaak met zout en peper, voeg wat olijfolie toe en meng dit goed door elkaar. Het resultaat: een heerlijk zomers mengsel!

6. Ricotta met aardbeien

Zoek je een kaassoort met weinig verzadigde vetten en calorieën dan vind je dat in ricotta. Deze magere kaas is zelfs nog een stukje armer in calorieën dan hüttenkäse (al kan je dat ook gebruiken). Verder bevat ricotta veel gezonde voedingstoffen zoals een deel eiwitten en ook omega-3. Gebruik verder lekkere verse gesneden aardbeien. Deze aardbeien zorgen ook voor nodige vitaminen. Door met dit recept de frisheid van de ricotta kaas te combineren met de zoete aardbeien ontstaat er een heerlijke combinatie. Dit beleg is ook erg lekker op een beschuitje. Probeer het uit!

7. Een gebakken of gekookt ei

Eieren worden veelgebruikt in combinatie met brood. We kennen allemaal wel de omelet of de plakjes gekookt ei. Het goede nieuws is dat dit ook nog eens prima mager broodbeleg is. Zeker een gekookt of gepocheerd ei met een beetje lichte mayonaise en een blaadje sla is direct toe te passen in het afslankproces. Maar ook een gebakken ei is zeker niet te vet, wanneer je het bijvoorbeeld bakt in kokosolie, avocado-olie of sesamolie. Je kunt hierbij zoveel met kruiden variëren als je wilt voor voldoende variatie.

8. Kip met wortel, rucola en avocado

Je kunt voor dit beleg de kip grillen maar ook geroosterde kip uit de oven is erg lekker. Gebruik bijvoorbeeld de restjes kip van de vorige avondmaaltijd. Als ander alternatief kun je plakjes gerookte kip gebruiken. Gebruik een halve avocado als basis en hak deze fijn. Meng met wat citroensap, zout en peper. Besmeer dan een boterham met de avocado en bestrooi met wat fijngehakte wortel. Leg er wat blaadjes rucola (of veldsla) op en dan de plakjes kip naar smaak. Lekker!

9. Magere roomkaas met komkommer

Een portie magere roomkaas is vetarm en bevat niet veel calorieën. Hierdoor is het dus een geschikt broodbeleg voor wanneer je wilt afvallen. Komkommer bevat weinig echte voedingstoffen maar is wel lekker fris. Bestrijk de boterham dus evenredig met een laag van de magere roomkaas. Bedek dit dan met schijfjes komkommer. De licht-zoute kaas combineert mooi met het frisse karakter van de komkommer. Zoek je een iets zoeter beleg, dan is een andere lekkere optie om de komkommer te vervangen door plakjes peer.

10. Groenten-ei clubsandwich

Iedereen kent wel de clubsandwich: lekker, maar een echte caloriebom. Het is echter ook mogelijk om een meer magere versie te maken. Hiervoor gebruik je veldsla, fijn geprakte avocado, tomaat, geroosterde courgette en een gekookt ei. Leg een boterham open. Gebruik dan als bodem de avocado en de veldsla. Leeg hierop de plakjes geroosterde courgette en de tomaat. Besprenkel met wat olijfolie. Beleg dit tenslotte met plakjes gekookt ei. Leg hierboven de andere boterham en snijd dit diagonaal doormidden.

11. Geroosterde tomaat met mint pesto

Dit recept kun je goed van te voren maken. Het is een mooie combinatie van betaalbare ingrediënten en ook nog eens erg lekker. Om de tomaten te roosteren: snijd ze doormidden en besprenkel met wat olijfolie, zout en peper. Leg ze dan voor 20 minuten in een voorverwarmde oven op 180 graden. Hak de tomaten daarna fijn. Voor de mint pesto: meng in een mixer 1 teen knoflook, 25 gram pijnboompitten, 2 eetlepels olijfolie, 1 eetlepel balsamicoazijn en een hand verse munt fijn. Bestrijk een geroosterde boterham met een laagje van de pesto en leg hierop de gehakte tomaat. Eten maar!

12. Banaan met olijven

De combinatie van plakjes banaan met olijven als broodbeleg klinkt wellicht ongewoon, maar kan in de praktijk heel goed uitpakken! Voor het beste effect volg je de volgende methode. Leg voldoende plakjes banaan evenredig op de boterham zodat deze is bedekt (ongeveer een halve banaan). Snijd een aantal olijven zeer fijn en besprenkel dan de plakjes banaan hiermee. Voeg tevens wat kruiden toe zoals wat gedroogde oregano, basilicum en tijm. Bak deze gehele boterham op 180 graden voor zo’n 5 minuten in de oven. Eet het daarna direct op als het nog warm is. Lekker!

Alternatief: Geen brood meer eten voor afvallen?

Al bovenstaande tips voor broodbeleg gaan er natuurlijk vanuit dat je wel brood uit bij je dieet. Dit is goed mogelijk bij een caloriearm of vetarm dieet. Brood kan in veel gevallen wel een dikmaker zijn, aangezien er veel koolhydraten in zit. Meestal zijn dit wel de goede, langzame koolhydraten maar om direct te beginnen met afvallen kun je deze nog steeds het beste vermijden. Zeker om af te vallen en snel buikvet te verbranden kun je een koolhydraatarm dieet volgen. In dat geval eet je vrijwel geen brood in de eerste weken van je afslankproces. In de latere fasen van een koolhydraatarm dieet kun je wel weer meer brood gaat eten. Check ook onze dieet test om te kijken welke afslankmethode bij jou past.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter