Meditatie bij Afvallen als hulp tegen Hongergevoel

Snacks laten staan, uren zweten in de sportschool, en veel gezonde shakes drinken. Een aantal van de meest bekende manieren om gewicht te verliezen. Er zijn echter nog veel meer manieren die je kunnen helpen bij het afvallen. Zo is meditatie een heel goed hulpmiddel bij het verliezen van gewicht. Hieronder kun je lezen wat meditatie precies kan doen om overgewicht tegen te gaan.

Meditatie4Emotionele eters

Veel mensen die te maken hebben met overgewicht, zijn emotionele eters. Factoren als stress en spanning kunnen een zeer nadelig effect hebben op het gewicht. De emotionele eters eten niet omdat ze een hongergevoel hebben. Emotionele eters eten simpelweg omdat eten blij maakt. Maar natuurlijk is niemand echt blij na een eetbui. Terwijl je wilde afvallen. De vreugde is dus van korte duur.

Emotioneel eten voorkomen door meditatie

Emotionele eters baten zeer bij het mediteren. Door meditatie kom je beter in contact met je gevoelens en gedachten. Je bent je meer bewust van acties, en er is meer rust in je hoofd. Het mediteren verlaagt de stress aanzienlijk. Je hebt dus als emotionele eter niet meer zo’n behoefte om de stress weg te eten. Maar ook kun je door meditatie de band die je hebt met eten omschakelen. En nagaan of dat hongergevoel er echt is.

Hoe werkt meditatie?

Door het mediteren leer je vooral naar jezelf te luisteren. Omdat je in het dagelijks leven niet zo stil staat bij je eigen gevoel. Veel mensen zijn erg druk met werk, kinderen of hobbies. Door te mediteren kun je even écht tot jezelf komen.

Je leert bewuster om te gaan met momenten. Stil te staan bij mooie dingen. En de rust die je dan creëert, kan enorm helpen bij het afvallen. Overgewicht aanpakken door te mediteren wordt veel te vaak over het hoofd gezien. Maar het is juist goed om de diep gewortelde problemen aan te pakken. En op lange termijn ook vrolijk, slank en gezond te blijven.

Wat heb je nodig tijdens het mediteren?

Als je gaat mediteren zijn er over het algemeen vier belangrijke punten.
• Een stille ruimte
• Een comfortabele houding
• Focus
• Openheid

De stille ruimte is belangrijk, omdat je tijdens het mediteren niet afgeleid moet worden. Ook kun je je pas goed concentreren als je een comfortabele houding aanneemt. Of je nu staat, zit of ligt maakt niet veel uit. Het belangrijkste is dat je niet alleen maar bezig bent met het feit dat je niet lekker zit.

Focus is belangrijk. Je kunt focussen op een bepaald mantra, of juist op het leegmaken van je hoofd. Als laatst is de openheid van belang. Laat je niet te gauw afschrikken door eigen gedachten. Het is niet erg als je opeens aan iets compleet anders denkt. Probeer dan gewoon terug te gaan naar je focus.

Begin oefening

Meditatie2Een goede oefening om in contact te komen met je lichaam is de bodyscan. Deze oefening doe je in een rustige ruimte, in een comfortabele houding. Begin eerst met focussen op je ademhaling. Vervolgens kun je met scannen beginnen. Ga ieder lichaamsdeel na. Voel bewust en met aandacht wat je voelt bij dat lichaamsdeel. Doe dit echt van je tenen tot je hoofd. Door deze oefening vaak te herhalen, leer je om veel bewuster van je lichaam te zijn.

Speciale oefeningen om af te vallen

Als je gaat mediteren om je relatie met eten te veranderen, kun je daar veel trucjes uit halen. Zo is een bekende methode de pauze. Heb je zin in een snack? Tel dan bewust tot tien en kijk of de trek er nog is. Vaak kom je er dan achter dat de zin verdwenen is. Het eten van de snack lijkt opeens niet meer zo noodzakelijk als tien seconden geleden.

Ook mindfulness is een waardevolle les die je leert tijdens het mediteren. Door mindfulness kun je beter genieten. Je leert om bewust te eten en te drinken. Niet zomaar een broodje weg kauwen, maar stil staan bij iedere hap. Dit zorgt ervoor dat je sneller vol zit. En dat je je niet schuldig voelt na het eten. Maar er juist echt een voldaan gevoel aan overhoudt.

Wondermiddel

Als je overgewicht hebt en gewicht wil verliezen, is er meer nodig dan alleen mediteren. Het is een goede stap om ook je eetritmes aan te pakken. En de relatie die je hebt met eten te veranderen. Maar het is niet zo dat je kilo’s eraf vliegen wanneer je hiermee begint. Gezond en regelmatig eten, en voldoende bewegen, blijft essentieel voor het verliezen van gewicht.

Het mediteren is een hulpmiddel waarmee je duurzaam af valt. De focus is niet nu snel even wat kilo’s eraf. Maar juist het op langere termijn aanpakken van de bron. Waarom eet je wanneer er geen hongergevoel is? Waarom vind je troost in die zak chips? Door het mediteren sta je weer in contact met jezelf. En daardoor kun je veel makkelijker afvallen.

Tip! Een effectief en prettig meditatieprogramma vind je hier.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter