Mindful Eten: 7 Handige Tips + Beginnersoefening

1 758

Eten is voor veel mensen een automatisme waarbij er niet echt meer wordt nagedacht wat je eet en hoe je eet. Het is verworden tot een routine, iets dat we dagelijks doen. Tegenwoordig is voeding ook makkelijk te kopen en overal om ons heen te verkrijgen. Omdat veel mensen het tegenwoordig zo ontzettend druk hebben is het eten een bijzaak geworden voor bij de TV of tijdens het werk. Hierdoor proeven ze niet goed wat ze eten en kunnen ze er ook niet echt meer van genieten.

Mindful etenMaar wellicht nog belangrijker: dit gedrag is ook nog eens slecht voor je gezondheid. Door eten snel en onbedacht tot je te nemen ontstaat de neiging tot schrokken, waardoor de hersenen geen seintje meer kunnen geven dat de maag vol zit en er dus teveel gegeten wordt. Eventuele gevolgen kunnen zijn dat mensen kampen met een opgeblazen en gehaast gevoel, waar je ook nog eens gemakkelijk van kunt aankomen. Maar door “mindful” te eten kun je deze en bovenstaande problemen goed oplossen.

Wat is Mindful eten nu eigenlijk?

Mindful eten is een op “mindfulness” gebaseerde eet-techniek om een gezondere en bewustere relatie op te bouwen met eten. Mindfulness is heel bewust zonder oordeel in het hier en nu zijn. Zo leer je dingen vanuit eigen keuzes te doen in plaats van uit automatisme te handelen. Je hoeft je niet vast te houden aan regels en er kan niets fout gaan, zolang je maar met aandacht eet. Het gaat ook niet om wat je eet, maar eerder waarom je iets eet en hoe je het eet.

Mindful eten, hoe doe je dat?

Hierbij 7 tips voor een mindful eetpatroon:

1. Gebruik al je zintuigen bij het eten. Proef niet alleen je eten, maar ruik er ook aan en kijk eens goed naar wat je eet. Sta eens stil wat voor effect het eten op je lichaam en stemming heeft.

2. Neem kleine porties van eten. Neem een kleiner bord en kleinere hapjes. Wanneer er veel eten op je bord ligt ben je eerder geneigd het allemaal zo snel mogelijk op te eten.

3. Kauw goed op je eten. Door goed te kauwen kunnen de enzymen in je mond alvast een start maken aan het verteringsproces. Dit is goed voor je spijsvertering. Ook komen de smaken beter vrij en kun je meer genieten van je maaltijd.

4. Eet langzamer. Door langzamer te eten, krijgen je hersenen de kans om tijdig een seintje te geven dat je vol zit. Hierdoor zul je minder snel overeten.

5. Probeer geen maaltijden over te slaan. Wanneer je een maaltijd overslaat kan de honger te groot worden om bewuste en juiste beslissingen te maken wat eten betreft.

6. Vermijd afleiding tijdens het eten. Ga niet multi-tasken tijdens het eten en laat je mobiele telefoon, tablet en de krant liggen.

7. Neem korte pauzes tussendoor. Leg je bestek tussendoor even aan de kant en bedenk je heel bewust of je verder wilt gaan met eten of dat je eigenlijk wel genoeg hebt gehad.

Door deze tips te volgen zul je snel het mindful eten je eigen kunnen maken. Onderstaande beginnersoefening geeft je daarbij meteen een goede start.

mindfuleten2klBeginnersoefening

Ben je nieuwsgierig geworden naar mindful eten dan kun je een beginnersoefening doen. Kies iets uit wat je lekker vindt en leg het voor je. Bestudeer het bewust en ruik er eens aan. Schat eens in hoe lang je er normaal gesproken over doet om het op te eten. Zet een timer aan op je telefoon. Begin met eten en probeer zo bewust mogelijk te ervaren en te genieten. Bestudeer na het doorslikken ook de nasmaak.

Ga zo door totdat je voor jouw gevoel bent uitgegeten. Dus als je denkt dat het eten van jouw favoriete snack voorbij is zet je de timer uit. Hoe lang heb je er uiteindelijk over gedaan en sluit dit aan bij je eerste inschatting? Herhaal de oefening de dag erop en bedenk hoe je nog bewuster de voeding kunt nuttigen. Hierop probeer je de tijd te overtreffen van de dag ervoor.

Wat zijn de positieve gevolgen van mindful eten?

Er is al veel onderzoek gedaan naar mindfulness. Het is vooral de mentale kracht waar men studies naar heeft verricht, hierbij zijn de resultaten positief. Maar ook de relatie tussen mindfulness en eten wordt onderzocht en levert positieve ervaringen op. Zo piekeren deelnemers minder over eten en hun lichaamsbeeld, hebben ze minder eetbuien en is hun bewustzijn vergroot over het gevoel van verzadigd voelen en honger hebben. Dit lijkt allemaal meer in balans te raken door mindful om te gaan met eten. Mindful eten is voor elke leeftijd geschikt maar is op latere leeftijd wellicht nog praktischer en eenvoudiger vol te houden.

Mindful eten en afslanken

mindfuletenMindful eten heeft dus veel voordelen. Het geeft je controle over je eetpatroon, je spijsvertering komt er meer van in balans, je kunt meer van eten genieten, je kunt er van afvallen en het kan je helpen een beter zelfbeeld te verkrijgen. Het lijkt in theorie heel gemakkelijk, maar kan in de uitvoering soms wel lastig zijn. Want hoe weet je nu bijvoorbeeld wat het verschil is tussen vol en verzadigd? En hoe weet je of je het goed doet?

Luister dus ook altijd naar je lichaam. Dit vergt veel oefening en zal met vallen en opstaan gaan. Wees vooral mild voor jezelf en waardeer ieder klein stapje die je zet om met meer aandacht te eten. Op de langere termijn zal het een gezonde gewoonte worden die je oude (ongezonde) eetgewoonte vervangt. Mindful eten is een handig hulpmiddel om gezond af te vallen zonder dieet en je bewust te maken van hetgeen je eet. Dit zal je lijn alleen maar te goede komen.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

1 REACTIE

  1. Nu dat ik niet meer werk door mijn ziekte ,en veel tijd heb om gezond te eten ben ik op zoek gegaan op internet en kwam op deze pagina. Heb dit met veel ánimo gelezen en ik kan niet meer stoppen met lezen!

Laat een reactie achter