Snel Afvallen Buik: 15 Tips voor Snel Buikvet Verbranden

0 207

De buik blijft voor veel mensen toch een van de meest lastige plekken om af te vallen. Het verbranden van buikvet vereist dan ook een specifieke aanpak. We geven in dit artikel daarom de 15 beste tips en oefeningen om je buik snel af te laten slanken. Het gaat hier om tips en oefeningen die zich bewezen hebben en echt werken tegen overtollig buikvet, zolang je ze goed uitvoert. Tevens geven we achtergrondinformatie over het hoe en waarom van de beste methoden voor het afvallen van je buik.

Wanneer je deze informatie en tips ter harte neemt dan ben je al een heel eind om op een juiste manier van start te gaan met het afslankproces. Met als eerste focus het snel afvallen van de buik, maar daarnaast ook om je gehele lichaam gewicht laten verliezen.

In het kort, met dit artikel zul je het volgende te weten komen:

  • Hoe bepaalde voedingsmiddelen voor buikvet zorgen en hoe je met het aanpassen van maar 2 voedingssoorten buikvet kunt verbranden.
  • Welke fouten je absoluut moet vermijden bij het afvallen van je buik.
  • Hoe je buikvet ontstaat en welke oorzaken daaraan ten grondslag liggen.
  • Welke bewegingsoefeningen direct extra goed helpen om je buik slanker en strakker te maken.
  • Aanpassingen in levensstijl die je ogenblikkelijk kunt doorvoeren waardoor je meteen gaat werken aan het verbranden van buikvet.

Gebruik eventueel ook het onderstaand snelmenu om naar het betreffende onderwerp of tip te gaan.

Uiteraard kun je hieronder ook gewoon van voren af aan beginnen. Een eerste belangrijk punt wat benoemd moet worden is de aanpak. Een veelgehoorde discussie is de vraag of het mogelijk is dat je alleen rond je buik kunt afvallen of dat je juist toch in het geheel moet afslanken om het teveel aan buikvet kwijt te raken.

Plaatselijk afvallen van buik of algeheel afvallen?

Soms wordt er ook wel beweerd dat alleen rond je buik afvallen niet mogelijk is. Dit is wat misleidend. Want als je in je buikstreek afslankt dan zal de rest van je lichaam hierin meebewegen. Je focus moet uiteraard liggen op het volgen van een gezondere levensstijl en eetpatroon. Hierdoor gaat je lichaam de nodige vetten verbranden waardoor je het teveel aan gewicht zult verliezen. Tegelijkertijd werk je aan een strakkere en slankere buik door voor deze plek oefeningen te doen. Tevens kun je hierbij ook met aanpassingen in je voeding resultaten boeken.

Fouten die je wilt voorkomen!

Voordat we ingaan op hoe je het beste je buik kunt laten afvallen, eerst nog het volgende. Er zijn meerdere mythes in de omloop over het afvallen van je buik die je juist moet vermijden. De verspreiding van deze methoden blijkt vaak hardnekkig en ofschoon ze vaak worden weerlegd blijven veel mensen ze toch volgen. Bij deze dus een kort overzicht van drie fouten die je ten alle tijden zult moeten voorkomen.

Fout 1: Het volgen van een caloriearm dieet of een crash dieet. Dit soorten strenge diëten met weinig calorieën werken je juist tegen als je wilt afslanken en buikvet wilt verbranden.  Je krijgt immers zo sneller last van een traag metabolisme en ook het jojo effect ligt hier op de loer. Je kunt dus beter in plaats van caloriearm en een ander voedingspatroon volgen. Later daarover meer.

Fout 2: Het eten van te weinig onverzadigde vetten. Sommige mensen denken misschien dat vetten slecht zijn voor je gewicht. Echter, onverzadigde vetten in voeding zijn juist erg nuttig en zullen ervoor zorgen dat je buik sneller afslankt. Lees verderop in dit artikel hier nog meer over.

Fout 3: Teveel focus puur op het gewicht en te weinig op je voortgang. Het gaat erom dat je de tijd neemt. Wanneer je echter alleen maar richt op de weegschaal dan kan dit demotiverend werken. Zo kan je gewicht ook sterke variëren per dag en zelfs per maand. Beter is om te kijken naar je gezondere levensstijl, de veranderingen die je doorvoert en de langere termijn.

De oorzaken van overtollig buikvet

De oorzaken van buikvet zijn in feite simpel te verklaren. Je krijgt een overschot aan bepaalde voedingsstoffen, zoals suiker en koolhydraten, binnen door middel van voeding. Een deel hiervan gebruik je direct als energie voor je dagelijkse bezigheden. Een groot deel wordt echter opgeslagen als extra vet die je lichaam wegzet als energiereserve. Dit was in de oertijd een handig proces aangezien de mens indertijd niet wist wanneer de volgende maaltijd zou komen. Vandaag de dag hebben we echter een constante overvloed aan (slechte) voeding, met geheel andere ingrediënten dan vroeger. Daarbij bewegen we ook steeds minder. Hierdoor blijft het buikvet dus aanwezig indien je geen verandering doorvoert in je levensstijl.

Voor het verbranden van vet zul je dus de oorzaken moeten ondervangen en de effecten hiervan tegen moeten gaan. Hoe je dit kunt doen leggen we uit door middel van de 15 praktische tips en oefeningen hieronder.

Goede voeding en slechte voeding voor afvallen van de buik

Binnen de tips gaan we ook in op het soort eten dat je het beste kunt nuttigen voor een slankere buik. Voor het gemak hieronder alvast een overzicht van goede voeding en slechte voeding voor je buik. De goede voedingsmiddelen helpen je buik afslanken terwijl de slechte voedingsmiddelen juist je buik doen aankomen. Deze laatste groep van voeding zul je dus moeten vermijden.

Goede Voeding & Drank
  • Groene bladgroenten
  • Vis en mager vlees
  • Noten zoals walnoten en hazelnoten
  • Havermout (en havermoutpap)
  • Yoghurt, kwark, boter (met mate)
  • Wortelen, knollen, scheutgroenten
  • Volkoren graanproducten
  • Fruit (maximaal 2 stuk per dag)
  • Water, thee en vers sap (met mate)
Slechte Voeding & Drank
  • Koekjes en gebak
  • Witte pasta, wit brood, witte rijst
  • Magnetronmaaltijden
  • Pinda’s, cashewnoten
  • Fastfoodproducten
  • Aardappelproducten (friet, chips)
  • Beleg als hagelslag, jam, stroop
  • Frisdrank, standaard sap
  • Alcoholhoudende dranken

Bij de goede voeding mag je uiteraard ook specerijen en kruiden gebruiken. Waarom bepaalde producten nu goed werken voor het verminderen van die overtollige kilo’s en andere niet, heeft een biologische reden en een oorzaak in de chemie van voeding. En wat betekent dit voor de praktijk? We gaan hier nu verder op.

15 tips en oefeningen voor snel verbranden van buikvet

Voor het verbranden van buikvet en het afslanken van je buik hebben we hieronder 15 methoden benoemd. Met deze tips kun je direct aan de slag. Als je hiervan een aantal niet volgt, is dat geen probleem zolang je de rest van de tips wel goed volgt. Veel van de tips verwijzen in de tekst ook naar andere artikelen op onze site, dit is handig indien je meer wilt weten over het betreffende onderwerp.

1. Verban snelle koolhydraten direct uit je voeding

Een van de beste beslissingen die je meteen kunt nemen om buikvet kwijt te raken is door het volgen van een koolhydraatarm dieet. En dan hebben we het vooral of het verbannen van de zogenoemde snelle koolhydraten uit je voedingspatroon.

Snelle koolhydraten – ook wel simpele koolhydraten genoemd – is een algemene term voor voeding die snel door je lichaam wordt verwerkt. Dit lijkt gunstig, maar het tegendeel is echter waar. Want doordat deze simpele koolhydraten snel worden verwerkt heeft het lichaam maar weinig van deze energie direct nodig. Het overzicht van energie uit deze koolhydraten wordt hierdoor direct opgeslagen als overtollig vet, wat vooral in de buikstreek plaatsvindt. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld langzame koolhydraten, welke een stuk langzamer door het lichaam worden verwerkt. Hierdoor wordt de energievoorraad beter verdeeld en zal je lichaam ervan dus minder opslaan als overtollig vet. Lees ook hier voor meer uitleg over de verschillen.

De snelle koolhydraten zijn vooral te herkennen in voedingsmiddelen die weinig vezels bevatten maar wel veel zetmeel en suikers. Deze ingrediënten zijn in feite zelf een vorm van de snelle koolhydraten welke op termijn een slecht effect hebben op je gewicht. In de praktijk voor een slankere buik zul je daarom het beste voeding moeten vermijden die veel van deze ingrediënten bevatten. Bekijk dus altijd goed het etiket. Voorbeelden van producten die over het algemeen veel snelle koolhydraten bevatten zijn: chips, gebak, koekjes, magnetronmaaltijden, witbrood, ijs, zuivel-toetjes, frisdrank, hagelslag, sauzen uit pakjes, chocopasta, de meeste alcoholische dranken, enzovoorts. In plaats daarvan kun je het beste voedzaam koolhydraatarm eten tot je nemen.

2. Groenten zijn je vriend

Groenten zijn een bijzonder nuttige bron van voeding. Niet iedereen vind ze allemaal even lekker, maar je kunt met lekker koken en deze juiste keuzes ze toch je grootste metgezel laten worden bij het afslankproces voor je buik. En het fijne aan groenten is in feite het volgende: je kunt er vrijwel zoveel van eten als je wilt. Uiteraard zijn er grenzen maar je hebt waarschijnlijk voordat je die grens hebt bereikt al genoeg gegeten.

Groenten bevatten over het algemeen veel water, vezels, eiwitten, mineralen en vitaminen. Vooral de eerste drie grondstoffen zullen je een voller gevoel geven terwijl je in feite niet zoveel binnenkrijgt. Hierdoor kun je sneller werken aan je buik om deze te laten afslanken. Daarbij zullen goede groenten je spijsvertering helpen. Groentesoorten die bijvoorbeeld extra helpen bij het afvallen van je buik zijn bijvoorbeeld:  Groene bladgroenten (zoals spinazie, paksoi, boerenkool), broccoli, bloemkool, selderij, pompoen, courgette, sla en de verschillende koolsoorten.

3. Geen fabrieksmatig geproduceerd voedsel

De voedingsindustrie is tegenwoordig met een inhaalslag bezig als het gaat om de kwaliteit van voeding. Maar nog steeds geldt de regel dat over het algemeen genomen verpakt, fabrieksmatig geproduceerd voedsel je afslankproces niet zal helpen, en dat geldt al helemaal voor het afvallen van de buik. Dit soort voeding bevat normaliter gewoon een aanzienlijke deel ingrediënten met dikmakende eigenschappen. Je hoeft niet volledig biologisch te gaan eten, maar het is wel raadzaam om goed te letten op wat je in huis haalt.

Een belangrijk punt is dat aan dit soort voeding veel kleurstoffen en conserveringsmiddelen worden toegevoegd. Denk aan de zogenoemde E-nummers. Deze zijn niet altijd schadelijk, maar wat ze wel doen is de versheid van het product verbloemen waarbij er in feite geen vitaminen en mineralen meer in dit eten zit. Erger nog zijn de grote hoeveelheden zout, transvet en suikers die worden toegevoegd om het product kunstmatig lekkerder te doen smaken. Deze stoffen zijn echter enorme dikmakers waarbij dit snel ook in je buikstreek wordt opgeslagen als overtollig vet.

Een ander punt is meer indirect. Deze voedingsmiddelen maken de gemiddelde consument het bijna te gemakkelijk in de zin dat je zomaar voedingswaren in de magnetron kunt leggen en het dan laat bereiden. Je weet zo eigenlijk niet meer wat je eet. Door zelf te koken met pure ingrediënten zul je daarentegen je voedingspatroon veel beter in de hand kunnen hebben. Het afvallen van je buik zal zo ook een stuk gemakkelijker gaan.

4. Eet meer eiwitten en onverzadigde vetten

We hebben hierboven ook al gesproken over het vermijden van snelle koolhydraten en het volgen van een koolhydraatarm voedingspatroon. Om deze verandering op de vangen kun je dan een eiwitrijk eetschema volgen. Eiwitten worden langzamer door het lichaam afgebroken dan koolhydraten. Hierdoor krijg je dus wel genoeg voeding binnen maar zal je buik toch afvallen.

Onverzadigde vetten hebben eenzelfde soort rol als eiwitten. Bij onverzadigde vetten is het wel soms lastiger om deze goed te onderscheiden van verzadigde vetten en transvetten. Bekijk ook hier de verschillen tussen deze soorten vetten en hoe je ze kan herkennen.

5. Drink genoeg iedere dag

Het wordt soms onderschat wat de rol van water is bij het afvallen. Omdat je immers bij het afslankproces ook afvalstoffen moet afvoeren, heeft je lichaam hiervoor wel de vloeistoffen nodig. Uit vele praktijkervaringen is dan ook gebleken dat wanneer je minstens 2 liter per dag water of thee drinkt, je ook sneller afslankt. Ook voor het geval dat je rond je buik wilt afvallen is dit niet anders.

Voor het drinken kun je het beste water of thee drinken. Vooral groene thee is hierbij extra nuttig. Andere dranken die enorm kunnen helpen voor het afslanken is het drinken van een (eiwit)shake of een zogenoemde groene smoothies. Deze drink je echter niet de hele dag zoals water of thee maar hebben een specifieke functie bij het afvalproces. Zowel een eiwitshake als een groene smoothie kunnen als goede maaltijdvervanger dienen waarbij je tegelijkertijd ook veel nuttige voedingsstoffen, mineralen en vitaminen binnenkrijgt.

6. Breng je stofwisseling op gang met het ontbijt

Het is een van de punten om zeker te onthouden: je ontbijt is eigenlijk de meest belangrijke maaltijd van de dag. Nu hangt het vaak wel samen met het soort voedingspatroon dat je volgt. Bijvoorbeeld bij een detox dieet of een vastendieet wordt het ontbijt normaliter bewust overgeslagen. Maar je kunt er voor het gemiddeld beste resultaat voor een slankere buik vanuit gaan dat een effectief ontbijt je alleen maar zal helpen. Door je stofwisseling al direct na het ontwaken op gang te brengen zorg je dat je lichaam blijft werken om de overtollige lichaamsvetten af te voeren.

Wat is nu een goed ontbijt voor afvallen? Hierbij ben je redelijk flexibel, zolang je de andere tips in dit artikel ter harte neemt. Dus een eiwitrijk dieet met genoeg vezels is het meest aan te bevelen.  Denk aan havermout met fruit en noten, yoghurt met zaden, een gebakken ei met groenten, een stuk bruin brood met komkommer of gewoon een eiwitshake.

7. Gebruik duidelijke maaltijdmomenten op een dag

Door duidelijk voor jezelf in te plannen op welke momenten van de dag je eet kun je veel winnen. Ten eerste bouw je rust voor jezelf in. Het is immers prettig om te weten wanneer je weer kunt eten. Krijg je toch honger dan weet je tenminste hoe lang je nog moet overbruggen. Ten tweede geef je jezelf en je lichaam structuur waarbij de stofwisseling goed blijft werken. Als het lichaam langere tijd zonder enige voeding zit zal het ook minder efficiënt gaan werken. Regelmaat is daarom dus ook belangrijk.

Om je dag helder in te plannen kun je een dieetschema maken.  Dit kun je zelf doen, maar uiteraard kun je hiervoor ook schema’s gebruiken die door voedingsprofessionals zijn samengesteld.

8. Zet gezonde snacks in

In het verlengde van het voorgaande punt zijn snacks eigenlijk die geheime troef die het afslanken van je buik zoveel makkelijker zullen maken. Door de tussendoortjes op de juiste momenten te eten kun je die “hongerklop” momenten voldoende ondervangen. Hierdoor is het afslankproces ook veel eenvoudiger vol te houden.

Daarnaast zorgen snacks en tussendoortjes ervoor dat je stofwisseling op gang blijft. Je wilt immers voorkomen dat je lichaam in de spaarstand komt omdat het denkt dat je je in een omgeving met te weinig voeding bevindt. Je wilt daarentegen je lichaam nu juist net voldoende voeding geven om wel alle processen aan de gang te houden en daarbij ook nog eens die overtollige buikvetten aanspreekt voor verbranding.

9. Eet voldoende gevarieerd

De verleiding is wellicht om elke dag hetzelfde te eten of om terug te vallen op telkens diezelfde recepten voor de week. Maar hier wordt je lichaam lui van. Je lichaam zal zich zo minder inspannen deze voedingsmiddelen goed te verwerken. Daarnaast is een eenzijdig dieet gewoonweg minder enerverend, waardoor je bewust of onbewust het afslanken minder leuk gaat vinden. Door veelzijdig te eten krijg je daarentegen weer zin in het volgende eet-avontuur, des te meer omdat je jezelf ook kunt verrassen met iets lekkers én gezonds.

Het belangrijkste probleem echter van te weinig variatie in je voeding is dat je eenzijdig grondstoffen binnenkrijgt. Je hebt een overschot aan de ene stof terwijl je juist een tekort hebt aan andere stoffen. Hierdoor zal de “machine” die je lichaam is minder goed werken. Om goed af te vallen wil je juist wel dat deze machine goed blijft werken. Gevarieerd eten is niet alleen leuker en lekkerder, maar het is ook nog eens gezonder.

10. Beweeg intensief met de juiste sport voor jou

Afvallen zonder intensief sporten of beweging is mogelijk. Het zal alleen langzamer gaan dan wanneer je wel beweegt of sport. Immers, doordat je je lichaam meer energie laat verbranden op een dag zul deze ook sneller de overtollige buikvetten gaan aanspreken. Bewegen is verder niet alleen goed voor het afslankproces, maar ook voor de algehele gezondheid van je lichaam.

Om een goede beweging of sport te kiezen zijn er een aantal overwegingen die je kunt volgen. Denk ten eerste aan het soort sport en in hoeverre deze bijdraagt aan het afvallen van je buik. Ten tweede is het belangrijk om een sport te kiezen die je leuk vindt. Ben je een teammens of sport je liever individueel? Ook dit zorgt ervoor dat de juiste keuze van belang is.

11. Doe de leuke én effectieve buikspieroefeningen

Specifieke buikspieroefeningen zijn vooral bedoeld om de spieren in je buikstreek sterker te maken. Het is minder bedoeld voor het afslanken zelf – ofschoon het daarvoor ook helpt – maar vooral om je buik er mooier en strakker uit te laten zien. Denk daarbij ook aan de periode na het afvallen van je buik, wanneer er eventueel overtollig vel aanwezig kan zijn. Door goede buikspieroefeningen te doen kun je dit voorkomen en verhelpen.

Een goed workout-schema voor de buik biedt een veelzijdige aanpak. Dus zowel de bovenbuik, onderbuik als de taille. Daarbij worden ook de andere spiergroepen niet vergeten. Je rug en bovenbenen zijn tevens erg belangrijk om in combinatie met je buikspieren te trainen.

12. Verminder de stress in je leven

Stress wordt veroorzaakt doordat je je fysiek en psychisch (of een van beide) spanningen hebt, die bijvoorbeeld voortkomen uit ontwikkelingen in je privéleven of je werk. Bij stress komt ook het inmiddels beroemde hormoon cortisol vrij. Ofschoon cortisol in lage mate nuttig is voor het menselijk lichaam, is de hoeveelheid die normaliter vrijkomt bij stress gewoonlijk niet zo gunstig. Een vervelende bijwerking van cortisol is dat het eetbuien stimuleert, waardoor je dus sneller op de verkeerde momenten teveel gaat eten.

Het is dus zeker van meerwaarde om de hoeveelheid stress in je dagelijkse leven te verminderen. Hoe je dit doet is mede afhankelijk van de oorzaak van stress. Je kunt dit het beste bij de bron aanpakken. Een hulpmiddel dat je hierbij kunt gebruiken is mindfulness. Je traint jezelf dan als het ware om meer te relaxen. Door verloop van tijd zal de cortisolwaarde in je lichaam omlaag gaan waardoor je in elk geval dit probleem oplost en je je kunt concentreren op het verliezen van buikvet.

13. Verlaag je bloedsuikerspiegel

Een hoog bloedsuikergehalte betekent dat je ook sneller zin krijgt in die voeding die juist voor overgewicht zorgt. In extreme vorm kan een hoog bloedsuikergehalte samengaan met diabetes maar ook in milde vorm heeft een hoge spiegel van bloedsuiker negatieve effecten. Een hoge bloedsuikerspiegel zorgt onder meer voor dat je meer honger en dorst krijgt dan normaal. Tevens kun je je voortdurend moe voelen. Meestal wordt een hoge bloedsuikerspiegel veroorzaakt door een stelselmatig teveel van snelle koolhydraten of suikers in je voeding. Daarnaast kan het voortkomen uit een tekort aan beweging, een sterke hoeveelheid stress of juist door een zeer wisselende levensstijl (denk bijvoorbeeld aan overdag slapen en ’s nachts werken).

Om je bloedsuikerspiegel te verlagen kun je onder meer een gezonder dieet volgen zoals we dat hier ook wel hebben beschreven. Voedsel dat zeer weinig koolhydraten maar wel veel vezels bevat is dan een goede keuze. Daarnaast kunnen intensieve cardio workouts ook helpen om je bloedsuikergehalte omlaag te brengen. Het is tevens belangrijk om iedere dag voldoende vloeistoffen in te blijven nemen. Veel onderzoek heeft uitgewezen dat appelazijn speciale eigenschappen bezit om een hoge bloedsuikerspiegel tegen te gaan.

14. Houd het leuk en gezellig

Zoals met de meeste zaken: hoe leuker je hebt, hoe gemakkelijker het wordt. Dit klinkt als een open deur maar voor afvallen is dit zeer belangrijk. Door plezier te hebben wordt je immers gemotiveerd om het vol te houden. Een eerste punt waarbij je hieraan kan denken is het vinden en bereiden van lekkere gerechten die toch voldoen aan de randvoorwaarden voor een slanke buik.

Gezelligheid brengt je ook ver bij het afvallen. Als je samen met familie, vrienden of zelfs kennissen afslankt dan zal het op veel punten een stuk eenvoudiger gaan. Je kunt ervaringen uitwisselen of recepten delen. Veel afslankprogramma’s maken daarom gebruik van een eigen gemeenschap die allen een dieet volgen. Dit maakt immers de kans op succesvol afvallen alleen maar groter.

15. Gebruik een goede planning, recepten en schema

Je buik afvallen is niet eenvoudig, maar wel goed te volbrengen met de verschillende tips die we hebben genoemd. Uiteraard is het fijn om een planning plus een schema met lekkere recepten aan de hand te hebben bij dit afslanktraject. Er zijn verschillende goede programma’s die je hierbij kunnen helpen. Bekijk bijvoorbeeld dit overzicht met de beste afslankprogramma’s. Door deze programma’s, schema’s en recepten te volgen voor langere termijn te volgen zul je die slanke en strakke buik bereiken.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter