Snoepen tijdens je Dieet

0 2099

Iedereen die ooit heeft geprobeerd om af te vallen middels diëten, weet dat er één groot obstakel is dat het volhouden van een dieet lastig maakt; niet mogen snoepen. De eerste paar dagen lukt het vaak nog goed om je strikt aan het gezonde eetpatroon te houden, maar de verleiding om tussen de maaltijden door iets lekkers te eten wordt steeds groter. We weten allemaal dat veel snoepen en afvallen niet heel goed samen gaan, maar is het echt zo slecht om af en toe iets lekkers te eten als je af wilt vallen?

snoepen5

Snoepen en toch afvallen

Het klinkt tegenstrijdig wanneer beweerd wordt dat het eten van snoep je kan helpen meer af te vallen. Toch blijkt deze bewering in veel gevallen te kloppen. Het strikt volgen van een dieet is lastig en op den duur ga je jezelf vaak afvragen waarom je jezelf al dat lekkers onthoudt. Soms is de verleiding niet meer te weerstaan en grijp je naar een lekkere snack. Wanneer dit eenmaal gebeurd is, ontstaat doorgaans het gevoel dat het diëten verpest is en dat er net zo goed mee gestopt kan worden.

Om te voorkomen dat het verlangen naar snoep een obstakel vormt in het volhouden van je dieet, is aan te raden jezelf niet volledig te onthouden van lekkere tussendoortjes. Wanneer je jezelf toestaat af en toe iets lekkers te eten, zal het verlangen naar ongezonde snacks afnemen en wordt het makkelijker om het diëten vol te houden.

Geadviseerd wordt om naast drie maaltijden per dag twee à drie tussendoortjes te eten. De kunst is om tussendoortjes uit te kiezen die wel passen binnen een gezond voedingspatroon. Hierbij dient rekening gehouden te worden met twee aspecten:

1. De hoeveelheid (portie)
2. Het soort tussendoortje

Verantwoord snoepen

Natuurlijk zijn niet alle lekkernijen even geschikt om te eten tijdens het afvallen. Chocoladerepen, gevulde koeken en chips bevatten bijvoorbeeld veel calorieën en slechte vetten. Deze ingrediënten werken het verliezen van gewicht juist tegen in plaats van het te bevorderen. Echter bestaan er ook lekkere tussendoortjes die minder van deze ingrediënten bevatten en een betere keuze zijn tijdens het diëten.

Ten eerste zijn er verschillende soorten koeken die tijdens het diëten gegeten kunnen worden. Per tussendoortje kan er één koek gekozen worden om te eten. Voorbeelden van verantwoorde koeken zijn:

• Rijstwafel
• Cracker
• Volkorenbiscuit
• Ontbijtkoek (volkoren)
• Soepstengel

Daarnaast bestaan er een aantal andere lekkernijen die verantwoord zijn. Ook hierbij is het van belang om slechts één stuk of een gepaste portie te nemen. Enkele voorbeelden van andersoortige lekkernijen zijn:

• Yoghurt
• Cracker
• Bouillon
• Waterijs
• Fruitsap (zelfgeperst)

Tot slot zijn groente en fruit uiteraard goede tussendoortjes wanneer je gewicht wil verliezen. Groente en fruit bevatten over het algemeen weinig calorieën of andere dikmakende ingrediënten. Lekkere groente- en fruitsoorten zijn onder andere:

fruitgs2• Kiwi
• Mango
• Peer
• Meloen
• Ananas
• Paprika
• Wortel
• Tomaat
• Komkommer

Er zijn dus veel snoepmogelijkheden die prima samengaan met afvallen. Snoepen tijdens je dieet is derhalve niet per definitie een no go. Het kan je zelfs helpen het dieet langer vol te houden en uiteindelijk meer af te vallen, mits de hoeveelheid snoep gedoseerd blijft en er voor verantwoord snoepgoed gekozen wordt.

NB. Wil je meer snoepideeën voor je dieet? Bemachtig dan het boek “Smaakvrienden” – het bevat talloze leuke tips voor de beste én gezondste zoete combinaties.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter