Suikervrij Eten: 7 Praktische Voeding Tips

Met suikervrij eten afvallen is in feite een andere benaming voor afslanken door geen slechte “snelle” koolhydraten meer te eten. Suikers zijn immers een vorm van koolhydraten die een negatieve uitwerking hebben op je gewicht en gezondheid. Veel mensen met overgewicht hebben een vorm van suikerverslaving, waardoor het niet zo makkelijk is om direct suikervrij te gaan eten. Suikerverslaving is een vrij onzichtbare vijand aangezien je niet altijd doorhebt dat je eigenlijk iedere dag een enorme zucht hebt naar suikers en daarmee je gezondheid in gevaar brengt.

Bij deze willen we je de beste tips geven om 1. Suikervrij te kunnen eten en 2. Je suikerverslaving te baas te worden. Verder wordt in dit artikel de basis van een suikervrij dieet toegelicht.

Wat zijn suikers nu precies?

Suikervrij7Suikers zijn een vorm van snelle koolhydraten. Het bijzondere aan suiker is dat het een zeer hoge mate van energie bevat en het oplosbaar is. Hierdoor is het een populair ingrediënt in veel bewerkte voedingsmiddelen omdat voeding zo snel “lekkerder” wordt en het eenvoudig is te verwerken. Daarbij is suiker relatief goedkoop te produceren. Suikers worden gewonnen door middel van een chemisch bewerkingsproces uit planten als suikerriet en suikerbiet.

Je vindt suikers vaak onder verschillende benamingen in voedingsproducten, afhankelijk van de bron en het bewerkingsproces (zie ook de lijst hieronder).

Iedereen weet wel dat suikers geen bijzonder goede invloed hebben op het menselijk lichaam. Ondanks die wetenschap zijn we wel zo goed als allemaal verslaafd aan deze lekkernij. Geen wonder ook: suiker vermijden is zo goed als onmogelijk. Zelfs voor wie erop let is het niet gemakkelijk om ervan weg te blijven, veel meer producten dan je zou denken bevatten immers suiker. Desondanks valt een suikervrij eten alleen maar aan te raden voor wie wat overtollig gewicht wenst kwijt te spelen.

Effecten van suikers (en geen suikers) op je gewicht

Suikers maken dik. Hoe maken ze je dan te dik? Elk te veel aan suiker wordt door het lichaam omgezet in lichaamsvet doordat het lichaam eigenlijk niet snel genoeg is om suikers rap genoeg te verwerken. Het gevolg? De suikers zetten zich vast in de vetcellen die worden opgeslagen als overtollig lichaamsvet. Voor wie wenst af te vallen is je suikerinname drastisch beperken dus een goed idee. Proberen afvallen zonder je eetpatroon aan te passen is daarbij lastig, dus dit is sterk aan te raden.

Maar afvallen is verre van de enige reden om het gebak, de koekjes en de snoepjes te laten staan. Je zult na verloop van tijd merken meer energie en minder last van dips te hebben. Suiker maakt je lichaam kapot. Als je dus je suikerinname verlicht dan zullen de effecten ook op andere niveaus doorwerken, zoals beter slapen, een vrolijker gevoel, een gezonder hart, een mooiere huid, betere tanden.. etc.

De symptomen van een suikerverslaving

Suikerverslaving is iets waar veel mensen niet bij stilstaan. Het is ook niet zo sterk herkenbaar als veel andere verslavingen maar het is wel degelijk. Zijn er momenten dat je echt ontzettend zin hebt in een gebakje of koekje? Of wil je altijd een dessert? Je denkt dat je een keuze maakt maar uiteindelijk werk je toch een aanzienlijke hoeveelheid suikers naar binnen. Resultaat: een sterk verhoogde bloedsuikerspiegel, teveel energie voor je lichaam om te gebruiken en een gevoel van onbehagen na de maaltijd.

SuikervrijSuiker werkt in deze zin echt niet anders dan andere verslavende stoffen. Je lichaam krijgt er immers een oppepper door. Door suiker te eten voelt je lichaam zich even goed, totdat het door de hoeveelheid suiker heen is. Dan krijg je opeens een ontzettend rotgevoel, niet veel anders dan een kater na een leuk avondje stappen. Je zegt tegen jezelf dat dit de laatste keer is, maar de volgende keer ga je toch weer voor dat gebakje, waardoor de vicieuze cirkel zichzelf in stand houdt.

Een keertje een gebakje eten bij een leuke gelegenheid is niet ontzettend erg, maar wanneer het regelmaat wordt dan krijg je wel een probleem. In ieder geval voor je gewicht is het gunstig om met mate suikerhoudende producten te nuttigen.

Een geheel suikervrij dieet mogelijk?

Maar wat bedoelen we dan met een suikervrij dieet? Dat komt neer op het stoppen van het eten van geraffineerde of toegevoegde suikers. Zoals de naam ons al leert zijn toegevoegde suikers tijdens de bereiding aan het product toegevoegd. Klinkt makkelijk zat? Nou, dat is het niet. De voedingsindustrie heeft door de jaren heen zo ontzettend veel verschillende vormen van suikers ontwikkeld dat het een klusje is ze allemaal terug te kunnen vinden. Als je je er even in verdiept zul je na verloop van tijd deze suikers wel gaan herkennen.

Een kort overzicht van verschillende benamingen van suikers (naast “suiker” zelf):

• Dextrose
• Glucose
• Glucose-fructose
• Fructose
• Sacharose
• Sucrose
• Maltodextrine

Het eerste dat je moet beseffen wanneer je beslist suikervrij te eten is dat je niet echt suikervrij gaat eten. 100% suikervrij eten is namelijk onmogelijk. Fruit, groenten, vezelrijke voeding, zuivel en nog heel wat meer producten bevatten van nature uit suikers en zijn ook nuttig in een gezond eetpatroon. Dat is overigens helemaal niet erg: met een beperkte inname van natuurlijke suikers is niets mis. Het gaat uiteindelijk om het voorkomen van de grote inname van onnatuurlijke suikers in je voedingspatroon.

7 Tips voor afvallen met suikervrij eten

Hier 7 praktische tips die je kunnen helpen bij het volgen van een suikervrije dieet.

1. Een goede voorbereiding met de juiste producten in huis

Suikervrij8Een betere optie voor wie die ontwenningsverschijnselen wenst te vermijden is een goede voorbereiding en rustig afbouwen. Begin een goede twee weken voor je aan het dieet begint al met elke dag een klein beetje minder suiker in te nemen zodat je lichaam rustig kan wennen. Zorg er ook voor dat je in deze periode producten in huis haalt die je mag eten. Dat kan zelfs heel lekker zijn: chips zonder E-nummers, chocolade met stevia of producten met vers fruit.

2. Leer goed etiketten lezen

Een suikervrij dieet komt neer op goed labels en etiketten lezen. Zo simpel is het. Sommige producten spreken voor zich (taart, snoep) maar in heel wat andere producten zul je ook suikers tegenkomen waar je die niet per se verwacht. Denk maar aan brood, soep, sommige vleeswaren en meer. Een goede aanzet voor suikervrij eten is het combineren met een koolhydraatarm dieet. Zo vermijd je al gemakkelijk extra suikers die uit de snelle koolhydraten komen en zul je bovendien merken dat het afvallen gemakkelijker gaat.

3. Check koolhydraatarme voedingswaren

Zoals gesteld zijn suikers een vorm van snelle koolhydraten. Wanneer je dus een koolhydraatarm voedingspatroon na zou volgen dan vermijd je ook voor een groot deel deze slechte suikers. Ga in plaats van eten met veel koolhydraten voor voeding met relatief veel eiwitten. Daarbij zijn voedingswaren met onverzadigde vetten, vezels en complexe koolhydraten prima om tot je te nemen. Je hebt zo minder het gevoel dat je “lekkere” voeding moet laten, omdat er voldoende aantrekkelijke alternatieven zijn. Tevens zul je zo de zucht naar suikers vermijden.

4. Maak een lijst met gezonde tussendoortjes

Ook een goed idee is een deel gezonde snacks in huis te halen die je mag eten voor als het moeilijk wordt. Stukjes kaas en worst, Griekse yoghurt, een gekookt ei… het kan allemaal heerlijk zijn. Kan je het echt niet meer aan? Opteer dan voor een stuk fruit. De natuurlijke suikers in het fruit zullen je honger stillen. Bekijk ook deze 15 lekkere slanke hapjes en 10 heerlijke gezonde tussendoortjes.

5. Drink gezond en voldoende per dag

We zeggen het al vaker en zullen dat ook blijven herhalen: als je iedere dag voldoende vocht tot je neemt dan is dat meteen een snelle winst voor je afslankproces. Denk aan minstens anderhalve liter per dag en bij voorkeur wat meer dan dat. Houdt het hierbij wel bij gezondere dranken als water, thee en sap. Als je veel drinkt dan heb je ook minder drang naar suikers, doordat je sneller verzadigd bent. Daarbij heeft vocht een afdrijvende werking waarbij afvalstoffen sneller je lichaam kunnen verlaten. Erg nuttig bij het afvallen dus.

Suikervrij6. Kook zoveel mogelijk zelf

Naast gebak, koekjes, desserts en snoep; zitten er ook opvallend veel suikers in kant-en-klaar producten uit de supermarkt. Er worden vaak suikers toegevoegd (zoals glucose-fructosestroop) om het product kunstmatig lekkerder te maken en te compenseren voor het feit dat het product niet vers is. Bekende boosdoeners zijn magnetronmaaltijden, diepvriesmaaltijden, de “slaatjes” voor broodbeleg, sauzen voor roerbakken en fabrieksbrood.

Goed etiketten kunnen lezen helpt in zo’n gevoel de beste keuze te maken, maar nog beter is zelf je maaltijden gaan koken.  Je zult merken dat dit niet alleen leuk wordt wanneer je het vaker doet, maar je je er ook een stuk beter van gaat voelen. Door verse producten te gebruiken vermijd je de slechte koolhydraten en verzadigde vetten, terwijl je ook meer mineralen en vitaminen binnenkrijgt. Voor inspiratie en leuke recepten zie bijvoorbeeld ook ons kookboek.

7. Verwacht resultaten maar niet te snel

Mensen hebben de neiging om als ze aan nieuw voedingspatroon of dieet beginnen onmiddellijk snelle resultaten te verwachten. Begrijpelijk maar niet zo praktisch. Bij suikervrij eten is voorbereiding immers alles. Cold turkey stoppen vereist ongelofelijk veel wilskracht en zal je lichaam de eerste dagen teisteren met ontwenningsverschijnselen. Bijwerkingen als hoofdpijn, buikpijn, misselijkheid, stemmingswisselingen kunnen daarbij voorkomen. Deze fase zal in het ergste geval een week of twee duren. Na die twee weken is je lichaam aangepast aan het nieuwe regime en voel je de energie terug je lijf instromen.

Zoals je merkt is een geheel suikervrij dieet niet direct eenvoudig. Maak daarom gebruik van bovenstaande tips en de resultaten op zowel de lijn als de rest van je lichaam zijn echter overweldigend. Het komt erop neer goed op te letten, je goed voor te bereiden en jezelf te beschermen: gooi bijvoorbeeld alle producten met suikers gewoon het huis uit. En als het moeilijk is? Zoek de afleiding op! Hoe dan ook: neem altijd het lichaam in gedachte waar je naartoe werkt. Een programma dat hierbij een goed handvat kan bieden is 20 Dagen Suikervrij.

Tip! Wil je toch eens lekker snoepen maar dan zonder toegevoegde suikers? Check dan ook het praktische boek “Suikervrij Bakken“, hierin vind je tal van lekkere gebakjes zonder suikers die je eenvoudig thuis kunt klaarmaken.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

1 REACTIE

Laat een reactie achter