Veelgestelde Vragen

Welk dieet is het beste?

De term “beste dieet” is niet alom van toepassing. Welk dieet het beste is hangt van je persoonlijke situatie en voorkeuren af. Wel is uit verschillend wetenschappelijk onderzoek gebleken dat hoe meer je natuurlijke producten gebruikt je ook een gezonder fysiek ontwikkelt. Tevens is er een destillatie te maken uit de verschillende methoden om te zeggen welke in het algemeen goed werken. Bekijk hiervoor onze top 10.

Hoe kan ik het beste afvallen?

Een belangrijke pijler voor effectief afvallen is een goede motivatie. Wel is het zo dat iedereen anders is gebouwd en er dus verschillende goede oplossingen zijn. Daarbij kan overgewicht verschillende oorzaken hebben. Bij de een is het een gevolg van te weinig beweging of bij de ander is het door een slecht dieet. Vaak is het een combinatie hiervan. Lees hierom onze artikelen goed door zodat je een beeld krijgt welke oplossing het beste bij je past.

Wat heb ik nodig om af te kunnen vallen?

Ten eerste de wil om je gewicht te verliezen. Ten tweede structuur en een goede planning. Ten derde een goede, consequente afvalmethode. Kijk ook bij onze top 10 voor de beste ideeën.

Zal ik door gewichtsverlies zelfverzekerder zijn?

Over het algemeen wel. Ofschoon zelfvertrouwen in jezelf zit en in principe ook buiten factoren als je lichaam bestaat, is je uiterlijk wel een belangrijke pijler hiervan. Dit zien wetenschappers terug bij alle mensen en in alle culturen. Als je je dus niet comfortabel voelt in je lichaam is afvallen dus niet alleen fysiek gezond maar ook psychisch. Je zult dus in de meeste gevallen door gewicht te verliezen meer zelfvertrouwen krijgen.

Hoe weet ik of ik overgewicht heb?

De standaard test voor het bepalen voor overgewicht is de berekening van je body mass index (BMI). Je kunt deze berekenen door middel van onze BMI calculator. Je kunt het ook handmatig berekenen met de formule BMI = kg/m2. Vermenigvuldig dus je eigen lengte in meters met zichzelf (bijvoorbeeld 1,70*1,70= 2,89). Deel dan je gewicht in kilogram door deze uitkomst (bijvoorbeeld 80/2,89 = 27,7). Voor mannen betekent een BMI boven de 30 over het algemeen overgewicht, voor vrouwen is dat bij een BMI van boven de 25. Uiteraard zijn er ook andere factoren die mee genomen moeten worden. Zo kan het zijn dat je een grote spiermassa hebt waardoor je BMI boven de 30 is, terwijl je toch geen overgewicht hebt. Maar in principe is de BMI een goede graadmeter voor het bepalen van overgewicht.

Hoeveel gewicht moet ik kwijtraken?

Dat weet uiteraard alleen jij. Jij weet zelf wat je mooi vindt. Ga hier dus vanuit als eerste leidraad. Wel is het zo dat hoe dichter je bij je natuurlijke BMI komt, hoe gezonder het wordt. Het is immers bewezen dat overgewicht veel gezondheidsproblemen kan veroorzaken. Het verminderen van die overtollige kilo’s resulteert daardoor in een verminderde kans op hart-en vaatziekten, gewrichtenblessures en diabetes.

Waar kan ik hulp krijgen bij het afvallen?

Het is vaak raadzaam om de hulp in roepen van een ervaren diëtiste of kliniek om af te vallen, zeker als je zwaar overgewicht hebt. Een diëtiste geeft je steun en houdt je aan de planning. Het hierbij handig als deze diëtiste bij je in de buurt zit. Vaak weet je huisarts welke diëtisten goed werk verrichten en kan hij/zij je doorverwijzen. Tevens kan je je uiteraard inschrijven bij programma’s als Weight Watchers die je steun bieden als groep.

Ik ben begonnen met diëten maar ik val niet af. Hoe komt dat?

Je lichaam heeft tijd nodig om te de veranderingen door te kunnen zetten in verbranding. Ze zal eerst proberen je normale voedingsstoffen aan te spreken (die nog niet zijn omgezet in vet). Maar wanhoop niet, na korte tijd zijn deze opgebruikt en zullen je vetreserves worden aangesproken voor verbranding. Heb dus geduld met je afvalmethode en zet deze vooral door. Mocht je dat kunnen volhouden dan heb je ook altijd nog de mogelijkheid om je dieet te verstevigen door nog minder (slechte) voedingsstoffen in te nemen. Probeer ook meer te bewegen. Het is een ijzeren wet dat je als je minder eet (en meer beweegt) je op termijn af zult vallen.

Ik ben al een tijd aan diëten. Waarom val ik plots minder af dan voorheen?

Je lichaam verbruikt minder energie bij de dagelijkse activiteiten als je ook minder zwaar bent. Aan de andere kant heeft je lichaam ook minder energie nodig. Je zal dus na enige tijd je afvalmethode moeten veranderen of verstevigen. Dit kan bijvoorbeeld door je calorie inname per dag nog verder te beperken of meer te bewegen. Dat zal dan ook makkelijker gaan aangezien je lichaam al veel gezonder is geworden en je dus meer kracht hebt om je afvaltraject voor te zetten.

Mag ik nu helemaal nooit meer snoepen als ik slank wil worden en blijven?

Het is in de eerste periode dat je begint met af te vallen niet aan te raden dat je “snoept en snackt” zoals het eten van koekjes, gebak en chips. Maar dat betekent uiteraard niet dat je helemaal nooit meer mag snoepen. Zodra je je streefgewicht hebt bereikt is een keertje uit de band springen heus wel mogelijk. Let er dan wel op dan het bij een keertje blijft en dat je niet terugvalt in je oude eetpatronen.