Verander je Eetgewoontes met deze 7 Stappen

0 439

Door je eetgewoonten onder de loep te nemen en deze te verbeteren kun je het afslanken zoveel prettiger maken. De meeste mensen weten best wat foute eetgewoontes zijn maar vinden het erg moeilijk om hier vanaf te komen. Toch kan het heel simpel zijn. In dit artikel daarom 7 stappen waarmee je van deze verkeerde eetgewoontes kunt afkomen.

Wat is verkeerd eten?

Eetgewoonten2klVerkeerde eetgewoontes kun je veranderen. Vooral wanneer je een aantal kilo’s wilt gaan afvallen is het verstandig om je huidige eetgewoonten eens goed onder de loep te nemen. Slechte eetgewoonten kunnen er in de loop van de jaren ingeslopen zijn. Zonder er bij na te denken steek je té vaak de verkeerde dingen in je mond en gaat hier aan wennen. Een aantal verkeerde gekozen gewoontes kunnen zijn:

  • Te vaak gefrituurd eten zoals kroketten en patat.
  • Elke avond een borrel drinken met chips en nootjes.
  • Elke dag koekjes en snoep eten.
  • Te vaak zoete toetjes.
  • Geen groente of fruit eten.
  • Altijd witbrood in plaats van volkoren brood.

Je weet als het ware niet beter meer. Totdat je tot de ontdekking komt dat je kleding wel erg strak is gaan zitten. Tijd voor verandering! Laten we beginnen met het ontbijt.

Stap 1 – Goed ontbijten

Een goede ontbijtgewoonte komt niet van de ene op de andere dag. Je moet als persoon wennen aan een andere manier van eten. Als je bijvoorbeeld als ontbijt gewend bent om een kop koffie met een beschuit hagelslag te nemen, dan is het niet gemakkelijk om een schaal gezonde Griekse yoghurt met nootjes en muesli naar binnen te werken. Maar probeer eerst eens een kleine hoeveelheid yoghurt en neem wél die kop koffie. Tevens is havermoutpap een erg goede oplossing wil je toch die substantiële basis hebben iedere dag.

Stap 2 – Vervang ongezonde producten

Schrijf is een week lang op wat je allemaal eet. Het zal je verbazen wat een foute dingen er in zo’n lijstje verschijnen. Een product als suiker kan heel goed vervangen worden door een gezonder alternatief. Honing is er daar bijvoorbeeld eentje van. Wanneer je aan de slag gaat met je eetgewoonten te veranderen zul je op den duur zien dat het loont.

Wanneer je een ongezond product gaat vervangen voor een gezond product is het de bedoeling om voor altijd je nieuwe eetgewoonten vast te houden. Dus niet terugvallen in de oude gewoontes. Verander dus niet alles op één dag. Wanneer je elke dag iets verandert zul je zien dat het door verloop van tijd gemakkelijker gaat. Gewoonten die je al jaren hebt, zijn er soms immers zo ingesleten dat je hoofd vaak nee zegt tegen de nieuwe eetgewoonten. Door het geleidelijk aan te veranderen kun je dan toch de benodigde aanpassingen bereiken.

Stap 3 – Stop met té snel eten

Na ongeveer 20 minuten krijgen je hersenen het signaal dat je voldoende hebt gegeten. Wanneer je in 10 minuten jezelf helemaal volpropt en dan nog is een keertje opschept, zorgt dit ervoor dat je maag veel te veel in één keer binnenkrijgt. En doordat je het eten te snel nuttigt komen er veel te grote brokken in je maag. Dit zorgt er dan weer voor dat de voedingsstoffen niet goed worden opgenomen en je al snel weer honger hebt. Zo kom je in een neerwaartse spiraal en zal je eerder aankomen dan afvallen.

Dit willen we uiteraard voorkomen. Dus een van de goede eetgewoonten is om rustig te kauwen en door te slikken. Ga niet tijdens de maaltijd op je pc zitten werken of je mail checken. Praat met de mensen die bij je aan tafel zitten. Eten kan een heel gezellig tijdverdrijf zijn. Door langzaam te eten kun je eenvoudig je voedingsinname per dag beperken.

Stap 4 – Pak die momenten samen

Wanneer je alleen je eetmomenten hebt dan zul je vaker sneller eten, omdat je niets anders te doen hebt. Door juist met andere personen te eten heb je niet alleen meer plezier, maar zul je ook rustiger kunnen eten waardoor het eten beter je systeem binnenkomt. Tevens is het goed om samen met andere personen te eten die ook bewust zijn van het effect van eten en eetmomenten op de lijn. Je kunt zo elkaar goed motiveren en tips geven.

Stap 5 – Stop met extreem lijnen

Een crashdieet volgen is het ontwikkelen van een slechte eetgewoonte. Niet goed voor je lijf. Laat het crashdieet het dieet en ga gezond eten. Producten eten die je lekker vindt en die gezond zijn zullen op den duur veel betere resultaten geven en behouden. Kies voor een goed dieet dat bij je past en dan zul je op de langer termijn veel betere resultaten kunnen zien.

EetgewoontenStap 6 – Maak een eetplan

Probeer te plannen. Probeer een week-eetplan te maken en ga dan als het kan, ook voor een hele week boodschappen doen. Wanneer je vaak naar de supermarkt gaat ben je ook eerder geneigd om meer mee te nemen. Maak een lijstje met gezonde boodschappen en hou je hieraan. Zorg dat je niet in de verleiding komt. Veel afslankprogramma’s kunnen ook zorgen voor een goed individueel eetplan.

Krijg je toch een keer onstilbare trek? Eet dan iets wat wel lekker is maar toch gezond. Een handje cashewnoten is heerlijk maar ook een banaan op z’n tijd kan de trek doen verminderen. Ook even een flink glas water of een beker met bouillon is prima. Check voor inspiratie bijvoorbeeld deze lijst met lekkere slanke snacks.

Stap 7 – Wees niet te streng voor jezelf

Uiteraard wil je morgen nog dat ideale gewicht gaan bereiken. Maar dit is gewoonweg niet reëel. Ben eerlijk tegenover jezelf en maakt een plan dat ook haalbaar is. Ben niet te streng ofschoon uiteraard ook niet te makkelijk. Probeer elke dag te werken aan je lijn en een stap te zetten in de goede richting. Door een haalbaar lange termijn doel te hebben zul je jezelf ook goed kunnen motiveren om je leefwijze en je eetgewoonten aan te passen.

Eetgewoontes veranderen om af te vallen

Wanneer je deze tips opvolgt en je er ook nog dagelijks wat bij gaat sporten zul je langzaam maar gestaag gaan afvallen en een slank lichaam krijgen. Je zult beter in je vel gaan zitten en er ook geestelijk bij welvaren. Vergeet echter niet om ook zo af en toe eens van iets lekkers te genieten dan zul je deze gezonde eetgewoontes je leven lang vol kunnen houden. Wil je echt aan de slag met een gezonder eetpatroon, bekijk dan ook deze 10 beste methoden voor afvallen.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter