Zo Maak je een Gezonde Lunch

0 1077

Als je wilt afslanken is gezonde voeding onontbeerlijk. Met name de lunch is soms lastig, aangezien veel mensen niet thuis lunchen en het dus niet altijd in de hand hebben wat ze dan eten. Je bent onderweg, op je werk of eet ergens in een lunchroom. In dit artikel lees je hoe je een gezonde lunch kunt maken die je helpt bij het afslanken. Je kunt de lunch thuis voorbereiden en ook eventueel mee nemen voor onderweg.

Gezondelunch2Ongezonde maaltijden

De meeste mensen eten brood als lunch. Dit is niet altijd de meest gezonde keus, aangezien brood bestaat uit koolhydraten met een hoge glycemische index. Als je toch kiest voor brood, neem dan in ieder geval de volkoren variant. Tegenwoordig kun je ook bijna overal in de supermarkten en bij de bakkers speltbrood of koolhydraatarm brood vinden.

Deze soorten brood zijn beter te verwerken door het lichaam en is daarom een betere keuze voor een gezonde lunch.

Een slanke boterham

Kies je voor brood, beleg je boterhammen dan met mager beleg. Boter kun je het beste achterwege laten. In roomboter zitten veel verzadigde vetten en in halvarine zitten transvetten die niet gezond zijn voor het lichaam. Als beleg kun je kiezen voor magere vleessoorten zoals bijvoorbeeld kipfilet en andere soorten gezond beleg zoals: hummus, rauwkost en avocado. Magere 20+ of 30+ kaas is eventueel ook een optie. Al bevat kaas echter ook verzadigde vetten, dus niet de allerbeste keus.

Een sandwich met kipfilet, avocado, zongedroogde tomaatjes, wat sla en komkommer is bijvoorbeeld erg lekker en een goed voorbeeld van een gezonde lunch om mee af te slanken. Je kan dit ook makkelijk mee nemen voor onderweg. Wil je toch liever geen brood, dan kun je uit de voeten met de volgende tips.

Alternatieven voor Brood

Fruit is een prima onderdeel van een gezonde lunch. Je kan het zo eten of verwerken in een fruitsalade en zo verschillende soorten door elkaar eten. Je kan het ook combineren en in een schaaltje met magere kwark of yoghurt doen. Een beetje muesli er doorheen is nog een gezonde aanvulling. Je kan er eventueel wat honing in doen om het zoeter te maken.

Salades zijn een hele goede en gezonde keuze om te eten tijdens de lunch, zeker voor mensen die willen afslanken. Het aantal calorieën is namelijk laag en er zitten veel goede voedingsstoffen en vezels in groenten. De basis voor een salade is sla of groente zoals bijvoorbeeld spinazie of andijvie. Je kan dit aanvullen met tomaat, ei, wortel, komkommer, witlof, (gerookte) kipfilet of zalm, tonijn, noten en zaden.

Als dressing kun je het beste citroensap en/of extra virgin olijfolie of lijnzaadolie gebruiken. Deze olies bestaan wel uit vetten, maar dit zijn meervoudig onverzadigde vetten en daarom wel gezond. Deze vetten heb je juist nodig. Je hoeft er dus niet al te zuinig mee te zijn. Verse kruiden zoals: basilicum, oregano, peterselie en tijm zijn lekker als aanvulling. Je kunt natuurlijk ook gedroogde kruiden gebruiken.

Drinken bij de lunch

Drink tijdens de lunch het liefst alleen kruidenthee of water. Dit helpt bij het afslanken. Koffie alleen met mate. Frisdranken bevatten veel suikers en dus veel calorieën. Groentesappen en vruchtensappen zijn daarentegen wel weer gezond en caloriearm.

Soep en Sappen als lunch

Gezondelunch4Groene smoothies zijn tegenwoordig erg populair en ook een goede keuze voor bij de lunch. Gebruik als groente bij voorkeur groene bladgroentes zoals: spinazie, andijvie of boerenkool. Voeg dit samen met diverse soorten fruit, zoals: banaan, kiwi, sinaasappel, mango en appel, in de blender en je hebt een heerlijke en gezonde smoothie. Eventueel kun je nog een scheutje kokos- of amandelmelk toevoegen voor een extra smaakdimensie.

Soep is ook makkelijk mee te nemen en goed te gebruiken als lunch. Je kan zelf diverse soorten soep maken of kiezen voor kant- en klare soep uit de winkel. Let dan wel even op de ingrediënten. Het beste kun je deze dan bij een biologische supermarkt of winkel kopen. Groentesoep, broccolisoep, pompoensoep, linzensoep; er zijn veel soorten varianten te bedenken. Bij de soep kun je bijvoorbeeld rijstwafels eten, eventueel belegd met mager beleg.

Zoals je leest, hoeft een gezonde lunch niet moeilijk te zijn. Deze voorbeelden van lunches zijn makkelijk klaar te maken en mee te nemen voor onderweg. Daarnaast zijn ze ook nog lekker en je hoeft geen honger te lijden, want je kan er zoveel van een als je wil. Let er wel op dat je jezelf niet overeet. Dit is niet gezond voor het lichaam.

Bekijk ook ons kookboek voor verschillende warme lunchgerechten die slank én lekker zijn.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter