Afvallen na de Zwangerschap: 10 Speciale Tips

0 1251

Vol bewondering heb je tot de bevalling jouw groeiende buik bewonderd in de spiegel. Natuurlijk ben je dolgelukkig met dat kleine wondertje dat je op de wereld hebt gezet, maar de aanblik van de spiegel maakt je nu een stuk minder blij. Hoe kom je weer op je oude gewicht? De tips in dit artikel maken het afvallen na je zwangerschap een stuk makkelijker, zodat je straks weer lekker in je vel zit.

NB. In principe volg je na de zwangerschap de normale afslankmethoden. Onderstaande tips geven echter net dat stapje extra na de bevalling.

1. Neem de tijd en wees realistisch

AfvallennazwangerschapDe kilo’s zijn er gedurende je zwangerschap geleidelijk aan gekomen. Dat bepaalde filmsterren na een maand weer strak in bikini rondlopen is een uitzondering. Ga er maar van uit dat 99% van de pas bevallen vrouwen dat niet voor elkaar krijgt. Negen maanden op, negen maanden af is een betere maatstaf én een stuk haalbaarder als je wil afvallen na je zwangerschap. Gun jezelf dan ook voldoende tijd en wees lief voor jezelf. Deze instelling zal het afslanken ook een stuk leuker maken.

En als je eens een keer een misstap maakt door je te laten gaan, ga dan de volgende dag met frisse moed tegemoet. Het is niet zo zwart-wit dat je gelijk compleet hebt gefaald na een keer zondigen.

2. Geef borstvoeding

Ook deze tip heb je ongetwijfeld al eens een keer gehoord, maar we zouden ‘m niet noemen als het niet zou werken. Naast dat je met borstvoeding je kindje alles geeft wat het nodig heeft, verbrand je extra calorieën. Gemiddeld moet je denken aan 200-500 calorieën zonder dat je je daarvoor in het zweet hoeft te werken. Vrouwen die langer dan zes maanden ongelimiteerd borstvoeding geven, verliezen bovendien meer gewicht dan degenen die eerder overstappen op opvolgmelk. Bedenk je wel, borstvoeding geven alleen is niet dé magische truc. Laat die bak ijs dus in de vriezer staan.

3. Geef slechte zwangerschapsverslavingen op

Zwangerschapshormonen doen gekke dingen met je. Ineens heb je behoefte aan ander voedsel. De één heeft een Chocomel-verslaving de ander eet meer toetjes of hele rollen koek gelijk. Wat die slechte gewoonte ook was de afgelopen maanden, vergeef het jezelf en move on. De bevalling is achter de rug, dus geen excuses meer. Mocht je ergens in huis nog een stiekeme voorraad hebben ruim het op! Breng het naar de voedselbank, dan breng je jezelf niet meer in de verleiding en maak je mensen gelukkig die het een stuk minder hebben dan jij.

4. Blijf verre van quick fixes

Hoe verleidelijk het ook is om aan een crash dieet te gaan: doe het niet! Je krijgt te weinig calorieën binnen. Als je pech hebt, word je extra hongerig waardoor de verleiding te gaan snoepen groter wordt. Ga je na een crash dieet weer geleidelijk aan gewoon eten dan vliegen de kilo’s er in no time weer aan. Wanneer je borstvoeding geeft is het helemaal uit den boze om een crashdieet te gaan volgen. Zo’n plotselinge dip in je calorie inname zorgt ervoor dat je minder melk aanmaakt. Conclusie: je wint er helemaal niets mee.

Afvallennazwangerschap75. Ga wandelen

Die prachtige Bugaboo was toch al een rib uit je lijf, dus zonde om ‘m in de gang te laten staan. Probeer als het even kan elke dag een wandeling te maken. Rond het middagdutje is een mooi tijdstip. Zorg voor je vertrekt ervoor dat je kindje goed gevoed is en een schone luier om heeft. Plan een wandeling in het park of een omgeving waar het prettig rustig is, met voldoende ruimte.

Neem voor de zekerheid de luiertas en een flesje water voor jezelf mee. Niets is vervelender dan eerder dan gepland rechtsomkeert te moeten maken met een krijsende baby of vanwege dorst. Loop met zo’n tempo dat je een beetje gaat zweten, maar niet zo hard dat je niet meer kan praten.

6. Plan je maaltijden

Het leven na de bevalling kan flink chaotisch zijn. Wanneer je je maaltijden vastlegt voor de hele week, voorkom je dat je met lege kasten zit en uit gemak eten bestelt of afhaalt. Daarnaast scheelt het je weer extra tripjes naar de supermarkt, geld, verspilling en verleidingen. Maak ook een boodschappenlijstje voordat je naar de supermarkt gaat.

7. Beschuit met muisjes

Tenzij je een kraamfeest hebt gepland, ontkom je niet aan wekenlang kraamvisite en beschuit met muisjes. Hoewel het heel lekker is om elke keer gezellig een beschuitje mee te eten, helpt het niet echt bij het afvallen. Elk beschuitje met muisjes levert je gemiddeld 150 calorieën op. Tel uit hoeveel dat bij elkaar is als je bij elke visite gezellig mee-eet. Toch maar laten staan dus. Kan je het echt niet laten beperk je dan tot één beschuitje per week.

8. Eet gezond en verzadigend

Kies voor volkorenbrood in plaats van witte boordsoorten. Eet elke dag minimaal twee stuks fruit en voldoende groenten. Probeer bij elke maaltijd eiwitten te eten. Eiwitten zorgen langer voor een verzadigd gevoel en dragen bij aan het behoud van spieren tijdens het afvallen na je zwangerschap. Als tussendoortjes kun je denken aan kwark die je eventueel op smaak brengt met een beetje suikervrije limonadesiroop. Een handje nootjes of wat kaas (met mate) geven ook een langer vol gevoel. Neem bij je avondeten wat meer groenten en wat minder aardappels, pasta of rijst. Houd bij je avondeten ook de volgorde vlees, groenten en dan pas aardappels of rijst aan. Eet langzaam en stop met eten zodra je voelt dat je vol zit.

9. Ga op tijd naar bed

Afvallennazwangerschap4De eerste periode met een baby maak je helaas gebroken nachten door. Die gebroken nachten zijn niet erg, mits je er rekening mee houdt om op tijd naar bed te gaan. Gemiddeld heb je zeven tot achter uur slaap per 24 uur nodig. Tel daar de tijd bij op die je nodig hebt voor een nachtvoeding om de juiste bedtijd te berekenen. Te weinig slaap zet je stofwisseling op een lager pitje. Daarnaast heb je meer honger én minder energie om in beweging te komen. Op tijd naar bed dus!

10. Beloon jezelf

Hard werken mag zeker worden beloond. Koop elke maand een mooi tijdschrift of boek voor jezelf, ga naar de bioscoop of maak een afspraak bij de pedicure. Kies iets waar je naar uit kunt kijken, dan houd je jezelf makkelijker gemotiveerd. In principe is elke beloning goed, maar pas op met jezelf belonen met voedsel. Beloon jezelf met een activiteit, je bent immers dan in beweging én je wordt er slank van!

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter