Clean Eating: Wat is het? Uitleg + Schema

0 1284

Het is al geruime tijd populair in meerdere delen van de wereld: “Clean Eating”. In tijdschriften, tv-programma’s en boeken wordt er aandacht aan besteed. In Nederland zie je dit fenomeen ook steeds meer. Wat is Clean Eating en hoe kan het jouw leven verbeteren? In dit artikel leggen we uit hoe je het aanpakt en welk schema je bijvoorbeeld kunt volgen voor een goed resultaat.

Wat is Clean Eating precies?

Clean Eating is een levensstijl waarbij je wordt gestimuleerd om gezonder te leven. In de media verschijnen er regelmatig schandalen over bewerkt voedsel. Het eten en drinken dat in de voedingsindustrie wordt gemaakt, beschikt vaak over vele toevoegingen, waardoor het product ongezonder kan worden. Met Clean Eating kun je dit voorkomen. Het gaat er hierbij niet om dat je je fruit en groente goed wast, voordat je het op gaat eten. Het idee van dit dieet is dat je eet wat je rechtstreeks van de natuur krijgt. Het is op dit punt verwant aan biologisch eten.

Clean Eating is niet alleen voedingswijze, maar ook een lifestyle waarbij terug naar de kern van het voedsel wordt gegaan. Je wordt gestimuleerd om groener en gezonder te eten. Het is niet direct een gemakkelijk dieet. Gewoonlijk is het het eenvoudigst is om gewoon naar de supermarkt te gaan en spullen te kopen die je lekker vindt. Bij Clean Eating zul je daarentegen bewust keuzes moeten maken in wat je wel en juist niet eet. Hierbij is ook hoe de voeding is verwerkt erg belangrijk.

Welke producten mag je eten?

De basis van een “Clean Eating dieet” is het eten van veel groenten en fruit. Een schema wat bij dit dieet hoort staat bijvoorbeeld vol met producten die direct uit de natuur komen. Producten die meteen uit de natuur komen, bevatten namelijk minder vet en suiker en weinig zout. Producten die veel vet en suiker bevatten zorgen voor hart- en vaatziektes. Er komen dus weinig producten bij Clean Eating voor die uit een potje komen.

Vlees kan zeer goed passen in het dieet. Het is echter belangrijk dat je goed oplet waar het vlees vandaan komt. Vlees van een biologische slager heeft zo min mogelijk toevoegingen en hormonen. Als je graag rundvlees eet, kun je het beste kiezen voor vlees van vee dat gevoerd is met gras. Vis is ook een zeer goede bron van voeding. Vooral vis die veel omega-3 vetzuren bevat, is zeer goed voor het lichaam. Je kunt hierbij denken aan zalm, haring, tonijn en makreel. Noten, pitten en zaden worden ook aangeraden. Je kunt hierbij denken aan pompoenpitten en zonnebloemzaden. Als je bovenstaande toegestane voedingsproducten ziet, heeft dit dieet veel overeenkomsten met het koolhydraatarme dieet.

Welke producten moet je niet eten?

Al het voedsel dat op enigerlei wijze is bewerkt, past niet in een Clean Eating dieetschema. Hierdoor kom je wel meteen wat keuzes tegen, aangezien er overmatig veel bewerkt voedsel in de schappen van de winkels ligt. Je kunt hierbij denken aan koek en snoep, cruesli, kant- en klaarmaaltijden of zuivel met smaakjes. Kant en klare salades lijken gezond, maar bevatten vaak veel kunstmatige toevoegingen. Deze salade, die veel wordt aangeboden, is vaak verre van gezond! Fast food is natuurlijk uit den boze. De burger van de fastfoodketens zit boordevol kunstmatige toevoegingen.

Als vuistregel kun je dus het beste geen bewerkt voedsel eten en zoveel mogelijk zelf koken. Koop alleen producten die je zelf direct kunt herleiden naar de oorsprong. Denk aan verse groenten, fruit, vlees, vis, noten en zuivel. Bij sommige bewerkte producten zoals graanproducten is dit niet direct duidelijk, alhoewel deze soms wel mogelijk zijn om te gebruiken bij een Clean Eating dieet. Hierbij zul je dus goed op de verpakking moeten kijken.

Is volkoren brood toegestaan in het dieet schema?

Bij veel diëten wordt het brood meteen uit het dieetschema geschrapt. In principe zijn bij Clean Eating de volkoren granen echter goed. Deze granen zijn niet bewerkt en heel gebleven tijdens het voedingsproces. Voor bruine rijst geldt hetzelfde. Ook vezels kunnen van grote meerwaarde zijn voor het afslankproces.

Echter, de voedingsindustrie heeft vaak deze producten zodanig bewerkt, dat ze toch niet gezond zijn. Als een product volkoren wordt genoemd, hoeft het nog niet gezond te zijn. Er kunnen bijvoorbeeld middelen aan zijn toegevoegd, die ervoor zorgen dat de voedingswaarde van het volkorenbrood wordt verminderd. Het is daarom belangrijk per product te bekijken hoe het is behandeld. In het begin kan het lastig zijn de juiste producten te vinden, maar zodra je de juiste informatie hebt, wordt het volgen van het Clean Eating dieet makkelijker.

Hoe kun je het beste beginnen?

Er zijn een aantal eenvoudige tips zodat je snel kunt beginnen met Clean Eating. Het beste kun je vijf maaltijden per dag eten. Het gaat dan om drie normale maaltijden, en twee snacks. Het is beter voor je spijsvertering en bloedsuikerspiegel om op deze manier te eten. Probeer producten met veel suiker en verzadigde vetten te vermijden. Dit zijn vaak toch ook producten die in bewerkte voeding zit, dus dat is dan direct meegenomen.

Drink daarnaast verspreid over de dag zo’n acht glazen water. Cola of andere frisdranken zijn niet toegestaan. Ook het drinken van vruchtensappen wordt niet aangeraden. Hier zitten vaak veel suikers in. Het beste kunt je zelf het sap persen. Zo weet je zeker dat er geen kunstmatige toevoegingen zijn gebruikt. Het is vooral belangrijk om de inkopen en de gerechten goed te plannen. Je kunt niet overal de juiste producten kopen, dus zorg dat je op tijd naar een biologische slager gaat om je vlees aan te schaffen.

Voorbeeld van een Clean Eating dagschema

Een voorbeeld van een dagschema is bijvoorbeeld:

  • 07:00 uur Ontbijt
    Griekse Yoghurt met fruit of Havermout met water of sojamelk en kaneel
  • 10:00 uur Tussendoortje
    Stuk fruit als een banaan of appel
  • 12:00 uur Lunch
    Een heerlijke salade met rucola, avocado, kip, buffelmozzarella, cherrytomaatjes en paprika
  • 15:00 uur Tussendoortje
    Een handje ongezouten nootjes
  • 19:00 uur Diner
    Een boerenomelet met groenten, kip en sojamelk
  • 20:30 uur Snack op de bank
    Je kunt bijvoorbeeld bleekselderij of schijfjes komkommer eten.

Voordelen van dit dieet

Als je dit dieet een tijd volgt, zul je naast afvallen ook andere positieve resultaten kunnen merken. Je krijgt immers meer energie van deze manier van eten. Ook slaap je beter en voel je je gezonder. Doordat je geen inname van kunstmatige toevoegingen meer hebt, kunnen ook huidkwalen verminderd worden. Tevens kan het positief werken tegen mogelijke allergieën. Het Clean Eating dieet is dus zeker het proberen waard!

Indien je geïnteresseerd bent in het Clean Eating dieet dan zijn er meerdere goede programma’s en handleidingen die je kunt volgen. Denk bijvoorbeeld aan het Bioprofiel Programma of een specifiek Clean Eating kookboek.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter