De Rol van de Genen in je Dieet

1 2118

Wanneer je bezig bent je te verdiepen in de onderwerpen gezond leven en afvallen, zul je voornamelijk informatie vinden over voeding en beweging. Hoewel gezonder eten en meer bewegen natuurlijk enorm belangrijk zijn als je af wilt vallen, is er nog een belangrijk onderwerp waar minder aandacht aan wordt besteed. Het blijkt namelijk dat lichaamsbouw en andere hieraan gerelateerde eigenschappen zoals vetverbranding in grote mate genetisch bepaald zijn. Welke genen hierbij precies betrokken zijn is nog niet bekend, maar dat genetische informatie iemands lichaamsbouw en -gewicht enorm kunnen beïnvloeden weten wetenschappers al lange tijd. Maar wat kan deze informatie precies voor jou en voor je levensstijl betekenen?

Woman using DNA helix interfaceOvergewicht

Vaak zie je dat wanneer iemand overgewicht heeft dat meerder mensen binnen de familie ook overgewicht hebben. Dit geeft al aan dat het krijgen van overgewicht en je lichaamsbouw misschien wel genetisch bepaald is. Onderzoek heeft laten zien dat het krijgen van overgewicht inderdaad gedeeltelijk door je genen kan komen. Het blijkt dat mensen met een zogenaamd ‘vetgen’ 23% meer kans hebben om dik te worden vergeleken met mensen die dit gen niet hebben. Recent onderzoek laat echter zien dat dit gen slechts een heel klein gedeelte van het overgewicht veroorzaakt. Dus ook mensen die een genetische aanleg voor overgewicht hebben kunnen nog steeds afvallen en baat hebben bij gezonde voeding en lichaamsbeweging.

Eten

Je genetische achtergrond bepaalt niet alleen je kans op overgewicht, maar kan ook invloed hebben op de hoeveelheid eten die je binnenkrijgt. Wetenschappers hebben een gen gevonden dat hierbij een belangrijke rol speelt. Dit is het FTO (Fat Mass and Obesity-associated) gen, ook wel junkfood gen genoemd. Het blijkt dat mensen met dit gen elke maaltijd ongeveer 100 calorieën extra innemen, voordat ze vol zitten. Een ander onderzoek liet zien dat de effecten van dit gen voor een groot gedeelte ongedaan kunnen worden gemaakt door veel te bewegen. Dit laat dus zien dat je genetische achtergrond niet altijd alles zegt! Ook met een ongunstige genetische achtergrond kun je goed op gewicht komen en blijven. Naast het FTO gen zijn er genen ontdekt die ervoor zorgen dat je sneller zin krijgt in suikerhoudende producten en die ervoor zorgen dat je sneller vet opslaat.

Genen en beweging

De een valt sneller af door te sporten dan de ander. Ook bouwt de ene persoon sneller spiermassa op dan de andere na training met gewichten. Welke workouts voor jou het meeste resultaat op leveren, is afhankelijk van je genetische achtergrond. Zo zijn lange vrouwen met een smaller bekken vaak gebaat bij lange duur trainingen zoals hardlopen. Voor kleinere vrouwen met een breder bekken zijn daarentegen kortere intervaltrainingen meer geschikt. Ook blijkt dat ongeveer 1 op de 5 mensen niet gebaat is bij duursporten als hardlopen en hier zelden van zal afvallen.

genendieetDiëten

Twee mensen die hetzelfde dieet volgen, kunnen soms zeer verschillende resultaten boeken. Of een dieet succesvol is of niet, hangt voor een groot gedeelte samen met je genetische achtergrond. Het blijkt dat sommige mensen meer resultaat boeken door minder vetten te eten, terwijl andere mensen meer baat hebben bij het verminderen van hun vetinname. Onderzoek liet zien dat dit komt door 3 genen. Een dieet dat goed bij jouw genetisch profiel past, zorgt voor een beter en sneller resultaat.

Welke genetische achtergrond heb jij?

In de meeste onderzoeken en artikelen worden drie soorten genetische profielen onderscheiden. Kijk welk type het beste bij jou past en hoe je je eetpatroon hierop kunt aanpassen.

Type 1: Deze mensen hebben vaak last van overgewicht of hebben moeite om op het juiste gewicht te blijven. Ze vallen vaak niet af door meer te gaan bewegen. Een dieet met veel koolhydraten en weinig vetten is het meest geschikt voor deze mensen.

Type 2: Mensen uit categorie 2 vallen meer af door het volgen van een dieet dan door meer te gaan sporten. Deze mensen komen relatief snel aan en kunnen daardoor het best een dieet kiezen waarbij je weinig koolhydraten binnenkrijgt.

Type 3: Deze mensen hebben niet snel een verzadigd gevoel en hebben daardoor vaak last van overgewicht. Ze krijgen veel suikers en verzadigde vetten binnen. Dit type mensen heeft veel baat bij sporten en ziet snel resultaat van hun trainingen.

NB. Wil je meer weten of de rol van genen in het dieet? Het boek “Je Geniale Genen” geeft goede achtergrondinformatie over hoe je je unieke lichaamsbouw en genetische achtergrond kunt gebruiken om je lichaam zo gezond mogelijk te krijgen.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

1 REACTIE

  1. Volgens mij val ik in categorie 2. Als ik sport neemt mijn gewicht toe. Dat komt denk ik omdat door het bewegen mijn metabolisme sneller word zodat ik meer kan eten. Ik ga eens proberen een maand lang weinig koolhydraten te eten, ik ben benieuwd!

Laat een reactie achter