Is E621 (ve-tsin) nu Gezond of Ongezond?

0 500

E621 of ve-tsin is één van de meest gebruikte smaakversterkers in voedingsmiddelen en wordt ook wel gistextract, MSG (monosodiumglutamaat) of MNG (mononatriumglutamaat) genoemd. Net zoals bij alle smaakversterkers bestaat er heel wat controverse over de veiligheid en gezondheid van de stof en de meningen zijn dan ook erg uiteenlopend. Maar wat is E621 precies en vooral en is het gezond, of juist niet? Een dergelijke vraag kan pas duidelijk beantwoord worden als er wat meer informatie gegeven wordt over wat de stof precies is! Lees hieronder daarover verder.

Wat is E621 (ook wel ve-tsin, gistextract, MSG, MNG)?

E621 is het E-nummer van de stof mononatriumglutamaat en komt in eiwitrijke voedingsmiddelen voor. De stof heeft vele andere namen, waardoor het soms lastig is om het te herkennen op het etiket van verpakkingen. Veelgebruikte namen zijn (naast E621) MSG, MNG, ve-tsin of mononatriumglutamaat. In Japan werd de stof initieel Aji-no-moto genoemd, wat vrij vertaald iets betekent als ‘de essentie van smaak’. De stof smaakt hartig en dat verklaart dan ook waarom men het gebruikt als smaakversterker.

De stof wordt tegenwoordig vooral kunstmatig geproduceerd en toegevoegd aan talloze producten. Het spreekt dan ook voor zich dat er veel discussie bestaat over de effecten ervan op de gezondheid. Maar eigenlijk komt ve-tsin van natuur ook veel voor in verschillende producten, zoals tomaten, moedermelk, vlees, pinda’s, paddenstoelen, oude kaas en vis. In oude kaas bevindt zich bijvoorbeeld veel E621 omdat het afbraakproces van eiwitten in dit geval langer duurt. Het gevolg is dan ook dat kaas erg hartig smaakt. Je hebt dus al van nature MSG in je voeding. De discussie gaat dan ook vaak over de mate waarin ve-tsin in het eten wordt gebruikt. Dikmakende voedingsmiddelen zoals fast food en magnetronmaaltijden gebruiken bijvoorbeeld veel E621 om je er meer van te laten eten.

De oorsprong van gistextract

Gistextract wordt al erg lang gebruikt om voedingsmiddelen meer smaak te geven maar pas in 1908 isoleerde Kikunae Ikeda de stof in Tokyo uit zeewier. Tijdens experimenten ontdekte de wetenschapper dat de smaak van de stof noch zout of bitter, noch zuur of zoet was en gaf deze daarom een nieuwe ‘smaak’: Umami. Als snel werd de substantie gepatenteerd en vanaf het jaar 1909 werd hij commercieel gebruikt.

De werking van mononatriumglutamaat

Mononatriumglutamaat heeft op zich echter geen speciale smaak en wordt dan ook altijd met andere smaken gecombineerd. Hierbij is het essentieel om de verhoudingen tussen de verschillende substanties goed te berekenen, zodat de smaak volledig tot zijn recht komt. Gistextract wordt vaak gecombineerd met stoffen zoals guanylaat en Inosinaat. het verslavende karakter van die combinaties zorgt er echter voor dat je moeilijker kunt stoppen met eten, wat je gezondheid natuurlijk indirect ernstig kan bedreigen.

Mononatriumglutamaat: gezond of ongezond?

Er bestaat nogal wat onduidelijkheid over de gezondheid van de stof. Sommigen beweren dat er gezondheidsrisico’s verbonden zijn aan een hoge inname, terwijl tal van wetenschappelijke onderzoeken uitwijzen dat dit niet het geval is. Zo heeft de FDA (de Amerikaanse Food and Drugs administration) MNG als onschadelijke bevonden en bestaat er geen maximum dosis bij het gebruikt ervan. In de EU is dit echter wel het geval, zoals reeds werd vermeld. Dat doet dan ook vermoeden dat de stof misschien toch niet zo onschadelijk is.

Daarnaast speelt er nog een ander punt, en dat is dat E621 ook een slechte smaak kan verbloemen. Als er bijvoorbeeld slechte ingrediënten worden gebruikt (met weinig voedingsstoffen), kan een restaurant of fabrikant het toch enigszins lekker laten smaken door er mononatriumglutamaat aan toe te voegen. Hierdoor eet je minder gezond dan je zelf denkt.

MSG en gezond afvallen

MSG wordt vaak in verband gebracht met afvallen, omdat velen beweren dat de stof je dik maakt. Wetenschappelijk onderzoek toont echter aan dat dit niet het geval is – tenminste niet direct. De stof zou wel de eetlust aanwakkeren en dat zorgt natuurlijk voor ongewenste gezondheidsrisico’s op de lange termijn! MSG zorgt immers voor dat voeding lekkerder wordt en je lichaam minder snel aangeeft dat het verzadigt is.

Daarnaast ga je met veel ve-tsin in je voeding bijna automatisch ongezonder eten. Door deze stof bij het koken niet te gebruiken heb je een beter gevoel over het voedingsgehalte van je voeding.

Het menselijk lichaam wil overleven en de beste manier om dat te doen is door veel calorieën. De voedingsmiddelen met de meeste calorieën hebben van nature vaak ook een hartige smaakt en dat maakt de stof juist zo verslavend. We willen er als mens zo veel mogelijk van eten – de hersenen zijn er immers dol op. Of de stof nu van nature voorkomt of in een voedingsmiddel verwerkt zit, dat maakt voor het lichaam geen verschil: het verslavende effect is er.

Dat verklaart waarom chips en andere snacks, voedingsmiddelen waar MSG in zit, zo moeilijk zijn om af te blijven. Dit werkt ook door op het zogenoemde emotie-eten. Jammer genoeg zijn dit meestal niet al te gezonde snacks. Als je gezond wil blijven dan is het dan ook beter om dergelijke producten zo veel mogelijk te vermijden!

Conclusie: is MSG nu gezond of schadelijk?

Hoewel de stof dus je hongergevoel aan opwekken en je afvalplannen dus ook kan dwarsbomen, zijn er geen gezondheidsrisico’s verbonden aan MNG. Niettemin bestaat er een beperking op de maximale toegelaten hoeveelheid van de stof in producten – juist omdat het risico op obesitas en zwaarlijvigheid erdoor stijgt. MSG kan de voeding dan wel lekkerder doen smaken, gebruik de stof met mate om sneller af te vallen en in goede gezondheid te blijven.

Bewegen, stress vermijden en gezond eten zijn allemaal factoren die bijdragen tot ene goede gezondheid op de lange termijn. Smaakstoffen zoals gistextract kunnen je gezondheid- en gewichtsdoelen dwarsbomen door je hongergevoel te stimuleren en het dus moeilijker te maken van ongezonde snacks af te blijven. Of de stof gezond is? Het spreekt voor zich dat je onnatuurlijk toegevoegde stoffen zoals deze best zo veel mogelijk vermijdt. Ze zijn dan misschien niet levensbedreigend, ze zullen je gezondheid ook niet meteen ten goede komen!

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter