Het Grapefruit Dieet: Voordelen en Nadelen + Menu

0 1701

Het Grapefruit Dieet is een voedingspatroon dat is gebouwd rond een caloriearme afslankmethode. Hierbij speelt – niet verrassend – de vrucht van de grapefruit een belangrijke rol. Op het oog is het een simpel dieet. Toch zijn er verschillende manieren om het te volgen en heeft het door verloop van tijd wel wat veranderingen doorstaan. Dus wat houdt dit dieet precies in en waarom zou het kunnen werken om af te vallen? En zijn er eventuele nadelen? In dit artikel daarover meer.

De achtergrond van het Grapefruit Dieet

De grapefruit is een tropische fruitsoort die heel wat voordelen voor de gezondheid biedt. Dit mede dankzij de aanwezigheid van “naringin“. Dit is een stof die het fruit zijn bittere smaak geeft. Maar het zorgt ook voor een goede vetverbranding en gaat de opslag van vet in het lichaam juist tegen. Dus door veel grapefruits te eten – zo is de theorie achter dit dieet – is het mogelijk om gewicht verliezen.

We weten allemaal dat fruit en groenten gezond zijn en helpen om af te vallen: de grote hoeveelheid aan vitaminen en mineralen is essentieel voor een goede werking van het lichaam, en daar helpen deze voedingsmiddelen dan ook bij. Daarbij bevatten ze weinig calorieën, wat het afslanken in de hand moet werken. De grapefruit is een goed voorbeeld van een fruitsoort die je zowel gezonder als slanker maakt. De grapefruit is tegenwoordig eenvoudig te verkrijgen, waardoor je het dieet gemakkelijk kunt gaan volgen.

Het Grapefruit dieet was reeds in de jaren 30 van de vorige eeuw populair, en werd vooral door filmsterren in Hollywood gevolgd. In de jaren 80 werd het opnieuw vaak toegepast, maar toen lag de nadruk vooral op het laag houden van de calorieën – niet meer dan 800 per dag. Dit komt dus in feite neer op een vorm van een crashdieet. Het dieet bestaat natuurlijk voornamelijk uit grapefruit, maar ook bijvoorbeeld koffie, soms wat vis of vlees en droge toast zijn toegestaan. Het Grapefruit dieet dat tegenwoordig in trek is ziet er echter wel wat anders uit.

Wat houdt het Grapefruit Dieet precies in?

Het dieet wordt gevolgd in verschillende cycli van 12 dagen, waarna je 2 dagen rust neemt en gewone voeding eet. Hierna volgen weer 12 dagen dieet. Het lijkt dus ook wel een beetje op het tussentijds vasten.

Een overzicht van de basisregels:

1. Je neemt voor elke maaltijd een halve grapefruit of een glas sap van de grapefruit, zodat de vetverbranding wordt aangewakkerd. De hoeveelheid die je inneemt mag niet aangepast worden.

2. Je drinkt minstens 8 glazen water per dag.

3. Je mag zoveel eten als je wil bij elke maaltijd. Denk hierbij vooral aan veel groenten, vlees en salade.

4. Tussendoortjes zijn niet toegestaan, maar als je bij de gewone maaltijden genoeg eet is dit ook niet nodig. De honger wordt immers genoeg gestild.

5. Het dieet mag niet aangepast worden. ’s Morgens moet je bijvoorbeeld bacon en salade samen eten, aangezien de combinatie van beide ervoor zorgt dat je gaat afvallen.

6. Koffie mag, maar best niet overdrijven. Bij het oude grapefruit dieet stond er geen limiet op de hoeveelheid koffie (er werd zelfs aangeraden om er zoveel mogelijk van te drinken), maar tegenwoordig wordt de inname ervan beperkt tot 3 kopjes per dag, zonder suiker. Cafeïne zorgt er immers voor dat je bloedsuikerspiegel uit balans raakt en dat hindert de vetverbranding.

7. Je mag het eten bakken en hierbij boter gebruiken. Slechte koolhydraten dienen echter zoveel mogelijk vermeden te worden – zoals wit brood, desserts en aardappelen.

8. Alcohol tijdens het dieet wordt sterk afgeraden!

Wanneer je deze punten verwerkt in je dagelijkse patroon kun je dus spreken van het volgen van een Grapefruit Dieet.

Wat mag je eten en wat niet bij het Grapefruit Dieet?

Bij het dieet zijn voedingsmiddelen zoals groenten in grote mate toegestaan. Denk hierbij aan paprika, kool, wortels, rode uien, radijs, augurken, broccoli, spinazie, enzovoort. Je kunt hiervan in feite zoveel eten als je wilt. Daarbij mag je ook heel wat fruit eten. Pure ontbijtgranen en zetmeelrijke groenten zijn verder ook toegestaan. Mager vlees en vis kunnen met mate worden gegeten. Uiteraard drink en eet je veel grapefruit elke dag dat je het dieet volgt.

Voedingsmiddelen zoals aardappels, selderij, witte uiten, brood, komkommers, bonen, mayonaise, hot-dogs en pindakaas zijn verboden, aangezien veel van deze sneller opgeslagen worden als vet en dus nefast zijn bij het afvallen.

Hieronder voorbeeld van een typische dag in het grapefruit dieet. Dit soort dagen tijdens het Grapefruit Dieet zijn normaal om de gewenste resultaten te kunnen behalen.

1. Het ontbijt

  • Een halve grapefruit/ een glas grapefruitsap.
  • 2 eieren (je mag zelf kiezen hoe je ze klaarmaakt), met wat volkoren toast.
  • 2 plakjes ham.

Voor meer variatie op het brood, bekijk ook deze slanke variaties van broodbeleg.

2. De lunch

  • Een halve grapefruit/ een glas grapefruitsap.
  • Een salade met vinaigrette.
  • Een 150 gram vlees (je mag zelf kiezen hoe je dit bereidt).

3. Het avondmaal

  • Een halve grapefruit/ een glas grapefruitsap.
  • Een salade en vetarme dressing, of een groene of rode groente (eventueel met kruiden en boter).
  • Vis of vlees, je mag alweer zelf kiezen hoe je het bereidt.
  • Een glas melk of tomatensap.

De resultaten van het Grapefruit Dieet

De ervaringen met het Grapefruit Dieet lopen sterk uiteen. Veel personen vinden het een lastig dieet om te volgen of vallen er weinig mee af. Anderen melden verrassende resultaten. Zoals een gewichtsverlies van 10 kilogram na 2 cycli van 12 dagen. Dit moeten we echter met een korrel zout nemen, aangezien dit een sterk gewichtsverlies is en met een dieet dat lastig is vol te houden. Uiteindelijk val je af doordat je weinig calorieën eet, en minder door de werking van de grapefruit zelf. Dit is ook wel in lijn met caloriearme diëten in het algemeen. Door de lage hoeveelheid calorieën kun je er best mee afvallen. Het dieet is alleen lastig val te houden en het jojo-effect is tevens zeer aanwezig.

De nadelen van het Grapefruit Dieet

Het is een feit dat gewichtsverlies door dit dieet kan worden aangewakkerd, maar dan is nog maar de vraag of het gezond is op de lange termijn. Het risico is immers dat je na afloop van het dieet alle kilo’s weer terugkrijgt, aangezien het een manier is van eten die niet permanent gedaan kan worden. Daarbij wordt het nogal eentonig als je iedere dag bij elke maaltijd grapefruit moet eten. Dit is voor veel mensen al reden genoeg om het niet vol te houden! Bedenk dus goed, of dit wel het juiste dieet voor je is en een praktisch voedingsdieet niet beter bij je past.

Ben je geïnteresseerd in het tussentijds vasten dan is de afslankmethode van Simpel Slank een aanrader.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter