Het Ketogeen Dieet

0 2681

Het Ketogeen dieet is een medisch dieet dat voornamelijk gebruikt wordt door mensen met epilepsie. Dit dieet zorgt bij veel patiënten voor een mindering van epileptische aanvallen en is daarom populair onder deze doelgroep. Het is een intensief dieet waarbij medische begeleiding ten zeerste aangeraden wordt.

Wat is het Ketogeen dieet en hoe werkt het?ketogeen1

Bij het dieet eet je voeding die gekenmerkt wordt door een hoog vetgehalte en een laag koolhydraat- en eiwitgehalte. Het is, tot op de dag van vandaag, nog niet geheel duidelijk waarom het dieet werkt tegen epileptische aanvallen. Er zijn verschillende theorieën over waarom het dieet effect heeft op epileptische aanvallen. De meest plausibele theorie stelt dat veranderingen in het lipoïde membraan van de hersencelwand en in de neurotransmitterfuncties hiervoor zorgen.

Wat mag ik eten?

Bij het Ketogeen dieet krijg je veel vetrijke voeding binnen en weinig koolhydraten en eiwitten. Ons lichaam haalt normaliter veel van zijn energie uit koolhydraten. Uit de vertering van deze koolhydraten ontstaat glucose, de belangrijkste brandstof voor het lichamelijk leven. Bij het Ketogeen dieet krijgt een persoon echter weinig koolhydraten binnen. Omdat er minder koolhydraten aanwezig zijn in het lichaam dan normaal gaat het lichaam op zoek naar een andere brandstof. Het lichaam gaat daarom zijn eigen vet verbranden om aan energie te komen. Dit noemt men ook wel ketose.

Het lichaam kan echter niet het vet voor honderd procent verbranden omdat er niet genoeg glucose in het lichaam aanwezig is. Hierdoor blijft een reststof – de zogenoemde ketozuren – aanwezig in het lichaam, en deze reststof heeft volgens onderzoekers een belangrijke rol in het verminderen van epileptische aanvallen.

Voor het eten dat iemand binnenkrijgt bij het volgen van het dieet gelden de volgende regels:

  • De voeding bevat meer dan +/-80% vet;
  • De voeding bevat weinig koolhydraten en eiwitten.

Het dieet wordt per individu berekend. De volgende factoren spelen een rol bij het berekenen:

  • Geslacht en leeftijd;
  • Het streefgewicht;
  • Benodigde hoeveelheid eiwit voor groei en ontwikkeling.

Hoe werkt het dieet in de praktijk

Het Ketogeen dieet begint meestal met een vastenperiode. Deze vastenperiode duurt zo’n 24 tot 48 uur. In deze periode wordt het lichaam snel in ketose gebracht. Er mag tijdens deze periode wel gedronken worden, maar dit mogen alleen drankjes zijn die geen calorieën bevatten. Denk bijvoorbeeld aan water.

Het dieet wordt in drie dagen opgebouwd. De eerste drie dagen worden de maaltijden ingenomen via een ketogene shake. Met iedere shake wordt het aantal calorieën iets verhoogd. Vanaf dag drie wordt er overgestapt op ketogene maaltijden, deze moeten worden gezien als één geheel. Deze maaltijden moeten geheel opgegeten worden zodat er een goede verhouding is tussen de inname van eiwitten, koolhydraten en vet.

tomaatgehaktEr worden per dag drie maaltijden genuttigd. Deze maaltijden worden samengesteld volgens bepaalde basisgroepen. Er zijn vier basisgroepen:

  • Vlees, vis, ei, kip, kaas
  • Fruit en groenten
  • Boter, olie, margarine en mayonaise
  • Slagroom

Iedere basisgroep voegt iets toe aan de maaltijden. De eerste groep zorgt voor de eiwitten, de tweede groep verzorgt de koolhydraten, de derde groep het vet en de laatste groep zorgt voor inname van vetten, eiwitten en koolhydraten. Naast de drie verplichte maaltijden mag je geen tussendoortjes nemen. Deze tussendoortjes zouden de inname van de hoeveelheid glucose verhogen en daarmee neemt de effectiviteit van de ketose af.

Voor wie is het Ketogeen dieet?

Het dieet heeft het meeste effect bij kinderen omdat zij nog in ontwikkeling zijn. De volgende types patiënten hebben baat bij het dieet:

  • Refractaire epilepsie patiënten.
  • Een patiënt die anti-epileptica slecht verdraagt.
  • Een patiënt die in aanmerking komt voor chirurgie.
  • Een patiënt wiens aanvallen onder controle zijn met AE’s, maar die graag de medicatie wenst te verminderen.

Het Ketogeen dieet is een dieet dat veel inspanning kost, maar een positieve invloed kan hebben op de epilepsie. Het dieet kenmerkt zich door een hoge inname van proteïnerijke voeding en een lage inname van koolhydraten. Het lichaam gaat zich door het dieet richten op een andere energiebron: vet. Het vet verbrandt echter niet volledig waardoor er reststofjes over blijven die waarschijnlijk zorgen voor een vermindering van epileptische aanvallen.

NB. Wil je meer weten over het Ketogeen dieet, lees dan het boek “Ketogenic Diet” (Engels).

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter