Het Ziekenhuisdieet: Voor- en Nadelen + Schema

0 2337

Het ziekenhuisdieet is een voornamelijk vetarm dieet waarbij je in zeer korte tijd veel gewicht kwijtraakt. Dit doe je normaliter in 5 dagen, waardoor dit ook wel het “vijf dagen dieet” wordt genoemd. Het voedingsplan was oorspronkelijk bedoeld voor mensen die met spoed gewicht moeten verliezen om in het ziekenhuis een operatie te kunnen ondergaan. Naderhand is het ziekenhuisdieet opgepakt door de verschillende voedingskundigen, met zowel sterke voorstanders als tegenstanders. Naast vetarm bevat het ziekenhuisdieet weinig calorieën en kan daarom aangemerkt worden als een crashdieet. We vertellen hier meer over dit crashdieet, de voor- en nadelen ervan en geven een voorbeeld van een menu schema voor het ziekenhuisdieet.

Wat is de basis van het ziekenhuisdieet?

Ziekenhuisdieet3Bij het ziekenhuisdieet gebruik je minder dan 1000 calorieën per dag, wat minder dan de helft is van wat je eigenlijk nodig hebt als je normaal eet. Je mag het dieet ook niet voor langere tijd volgen, omdat je dan een tekort aan essentiële voedingsstoffen krijgt. Je moet ook een goede gezondheid hebben om dit caloriearme dieet te volgen, omdat je in een korte periode toch een behoorlijke aanslag op je lichaam pleegt. Daarbij kan het voorkomen dat je een behoorlijk hongergevoel krijgt bij het ziekenhuisdieet.

Hoe ziet een dieetschema eruit?

Je volgt het ziekenhuisdieet vijf aaneengesloten dagen, bijvoorbeeld maandag tot en met vrijdag. In het weekend dat hierop volgt stop je met het dieet, maar gebruik je uiteraard gezonde maaltijden en snoep je niet. Je gebruikt tijdens je dieetdagen drie kleine maaltijden per dag. Tijdens deze maaltijden staan bijvoorbeeld verschillende fruitsoorten, geroosterd brood, crackers, mager vlees, rauwkost, ei, yoghurt en kwark op het menu. Zie verder dit artikel ook het ziekenhuisdieet schema.

Er zijn verschillende voedingsprogramma’s en boeken die zich baseren op dezelfde principes als het ziekenhuisdieet. Daar worden voedingsschema’s in praktische zin voorgelicht.

Maar hierover later meer. Het dieetschema van het ziekenhuisdieet is vrij strikt dus het is raadzaam om je hier mentaal goed op voor te bereiden.

Wat mag wel en wat niet?

Het is belangrijk om bij het bereiden van je maaltijden matig te zijn met zout, zodat je geen vocht gaat vasthouden. Waar je niet zuinig mee hoeft te zijn tijdens dit dieet is water: je gebruikt per dag zo’n twee liter water of mineraalwater. Ook koffie en thee kun je naar behoefte drinken, maar dan zonder melk en suiker. Aan de maaltijden mag je geen suiker toevoegen en je bent matig met zuivel. Het is uiteraard heel belangrijk om bij het ziekenhuisdieet geen tussendoortjes te nemen, dus je gebruikt echt alleen de drie maaltijden die voor die dag gepland staan.

De duur van het ziekenhuisdieet

Men spreekt dus ook wel van het “vijf dagen dieet”, omdat veel mensen het dieet voor vijf dagen achtereen volgen. Je kunt ervoor kiezen om vijf dagen het dieetschema te volgen en dan voor een aantal dagen te stoppen. Van deze 5 dagen duur wordt normaliter niet afgeweken. Het ziekenhuisdieet heeft hierin dan ook sterke overeenkomsten met het 5 staat tot 2 dieet.

Wil je er langer mee doorgaan, dan volg je het dieet nog twee of maximaal drie weken. In de weekenden stop je steeds wel weer met het schema, maar zet je wel gezonde, gevarieerde voeding op het menu. Het is altijd verstandig om met je huisarts te overleggen wanneer je medische complicaties hebt.

Het wordt meestal afgeraden om het ziekenhuisdieet langer dan vijf dagen achtereen te volgen, omdat je met deze methode je lichaam niet van volledige voeding voorziet en je daardoor bepaalde voedingsstoffen tekort komt. Je krijgt namelijk de helft of minder van het aantal calorieën binnen dat een gemiddeld persoon normaal gesproken inneemt. Als je vijf dagen caloriearm hebt gegeten, schakel dan over op een ander dieet waarmee je wél voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, zoals een eiwitrijk dieet.

Sterke punten van het ziekenhuisdieet

Het ziekenhuisdieet heeft bepaalde voordelen en nadelen. De meest belangrijke voordelen zijn:

  • Het is een dieet dat niet te lang duurt en waarvan het effect snel merkbaar is.
  • Je hebt geen lastig verkrijgbare ingrediënten nodig en de recepten zijn eenvoudig.
  • Je gewicht neemt maar liefst met een halve kilo tot één kilo per dag af. Dit komt neer op zo’n twee tot vijf kilo per week of tien kilo per drie weken.
  • Het dieet biedt mogelijkheden om te variëren: kies bijvoorbeeld uit geroosterd brood, cruesli of knäckebröd voor bij het ontbijt en uit ei, mager vlees of vis voor bij het avondeten.
  • De methode is geschikt voor mensen die graag voor een bepaalde gelegenheid, zoals een bruiloft, snel flink willen afvallen.

Nadelen van het ziekenhuisdieet

Er hangen echter ook behoorlijk wat nadelen aan dit voedingsplan van het ziekenhuisdieet, zoals:

  • Je voelt je slapper dan normaal en hebt vooral in het begin een hongergevoel.
  • Je weerstand kan afnemen, zodat je sneller ziek wordt.
  • Als je stopt met het dieet, vraagt je lichaam om meer voedsel. Als je dan je slechte eetgewoontes weer oppakt, ligt het jojo-effect op de loer.
  • Je verliest meestal het gewicht door vochtverlies en niet door vetverbranding.
  • De kans dat je op lange termijn gewichtsverlies overhoudt aan dit dieet is minder groot. Wil je je gewichtsverlies behouden, dan moet je écht gezond blijven eten en regelmatig bewegen.
  • Mogelijk verlies je met het ziekenhuisdieet spiermassa, wat je figuur niet echt mooier maakt. Het doen van beweging bij het dieet is dus eigenlijk effectief, maar doordat je erg weinig calorieën binnenkrijgt is dit niet altijd even praktisch om te doen.

Waar moet je op letten als je het Ziekenhuisdieet volgt?

Ziekenhuisdieet1klAls je het ziekenhuis dieet volgt, is het niet aan te raden om dan ook zeer veel te sporten. Normaal is sporten uiteraard gunstig voor gewichtsverlies, maar je kan je tijdens het volgen van dit dieet dan behoorlijk vermoeid en futloos voelen. Rustig wat klusjes in huis aanpakken, een beetje fietsen of lekker wandelen is wel goed mogelijk. Behalve vermoeidheid kunnen er ook slaapproblemen of hoofdpijnklachten optreden tijdens je dieetdagen.

En of je nu één of meerdere weken achter elkaar het ziekenhuisdieet volgt, zorg er altijd voor dat je in het weekend voldoende eet zodat je lichaam weer kan bijtanken.

Voorbeeld schema ziekenhuisdieet

Dit voorbeeld menu schema voor het ziekenhuisdieet is bedoeld om van maandag tot en met vrijdag te volgen. Een midweek dus, ofschoon je ook zelf de dagen kunt uitkiezen zolang het vijf aaneengesloten dagen zijn en je hierna twee dagen rust neemt.

Het schema van het ziekenhuisdieet kan er bijvoorbeeld als volgt uitzien:

Maandag (dag 1)
Ochtend: 1 beschuit met komkommer + 1 grapefruit of sinaasappel.
Middag: 1 gekookt ei, 1 glas karnemelk, 2 geroosterde boterhammen en 1 stuk fruit.
Avond: 2 tomaten, 100 gram gegrilde kip, 1 bekertje yoghurt, 2 knäckebröd en een halve krop veldsla gecombineerd met olie en azijn.

Dinsdag (dag 2)
Ochtend: Gemixt sap van 1 sinaasappel en 1 banaan + 1 cracker.
Middag: Een salade van 2 tomaten, halve komkommer, halve avocado, 50 gram tonijn met olie en azijn. Hierbij 1 geroosterde boterham.
Avond: Gewokte gemengde groenten met 100 gram rundvlees of tofuHierbij een kommetje rijst.

Woensdag (dag 3)
Ochtend: 1 beschuit met zuivelspread + 1 gekookt ei.
Middag: 1 beker yoghurt of kwark met een hand cruesli of noten + 1 stuk fruit
Avond: 100 gram gekookte volkorenpasta met spinazie, 50 gram kip en kruiden.

Donderdag (dag 4)
Ochtend: 1 grapefruit of sinaasappel en één beschuit met komkommer.
Middag: 1 stuk fruit, 1 gekookt ei, 1 glas melk en 2 geroosterde boterhammen.
Avond: 100 gram vis met groene groenten + 1 kommetje rijst.

Vrijdag (dag 5)
Ochtend: 1 appel + 2 crackers met 1 gekookt ei.
Middag: Een salade een halve komkommer, halve paprika, veldsla, augurk en snijbiet met olie en azijn. Hierbij 1 beschuit.
Avond: 100 gram rundvlees met gemengde groenten + 1 bekertje yoghurt of kwark.

Na deze dagen eet in je weekend weer normaal. Zoals gesteld is dit dieet zeker niet aan te raden voor de langere termijn en is het daardoor ook niet erg geschikt voor structureel afvallen.

Niet een dieet om gedurende langere tijd te volgen

Beperk je het ziekenhuisdieet tot vijf dagen, dan is het best vol te houden, hoewel je wel last zult hebben van gebrek aan energie. Stop uiteraard meteen met het dieet als je je er niet goed bij voelt. Het is in ieder geval niet gezond om het dieetschema weken- of maandenlang te blijven volgen. Hiermee zou je zeker je gezondheid schaden, omdat je dan dag in dag uit te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt.

Wil je je gewichtsverlies ook op langere termijn vasthouden, blijf dan na het ziekenhuisdieet een ander dieet volgen dat wél voor langere tijd geschikt is en dat bij je past. Ook is het mogelijk om na het ziekenhuisdieet één dag per week een fruitdag te houden om zo beter je streefgewicht te bewaren.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter