Hoe Je Dieet Volhouden: 10 Gouden Tips

0 64

Iedereen kent het wel. Nadat je besloten hebt dat het nu echt tijd is voor een andere levensstijl en je wilt gaan afvallen, kies je een dieet uit dat bij je past en begin je vol overgave aan dit dieet. Die eerste week lukt het nog wel en ook de tweede week hebben de meeste mensen niet al te veel moeite met het dieet volhouden. Het wordt echter steeds moeilijker. Je dieet blijven volhouden? Hieronder worden 10 gouden tips gegeven!

1. Slaap genoeg

Een dieet volhouden lukt veel makkelijker als je zorgt voor voldoende slaap. Uit onderzoek blijkt namelijk dat je hersenen tijdens de slaap een stofje aanmaken dat voor verzadiging zorgt. Hierdoor raakt je hormoonhuishouding beter in balans. Ofwel: door voldoende te slapen, voorkom je een hongergevoel. Aan de andere kant geldt dat een tekort aan slaap er juist weer voor zorgt dat je meer honger krijgt en dus ook meer gaat eten. Slaap per etmaal minimaal acht uur.

2. Houd je voortgang bij

Blijf jezelf wegen. Er is weinig dat je meer motiveert om door te blijven gaan dan daadwerkelijk effect zien. Een dieet volhouden gaat echt veel eenvoudiger wanneer je iedere week ziet dat je een kilo of misschien zelfs wel meer bent afgevallen. Daarbij zorgt het ook voor meer zelfvertrouwen

3. Geduld is een schone zaak

Dat geldt natuurlijk in vrijwel alle aspecten van het leven, maar zeker met afvallen is geduld ontzettend belangrijk. Een dieet volhouden vergt veel geduld, vooral omdat de resultaten niet altijd meteen zichtbaar zijn. Bovendien werkt niet ieder dieet op dezelfde manier. Blijf dus vooral volhouden en geeft de hoop niet zomaar op. Uiteindelijk zal je door volharding echt je doel weten te bereiken.

4. Vraag steun van familie en vrienden

Vrienden en familie kunnen net de ontbrekende schakel zijn wanneer je een dieet aan het volgen bent en heel graag wilt afvallen. Wil je een dieet volhouden? Dan is de steun van je vrienden en familie ongelooflijk belangrijk. Vraag ze vooraf of ze je willen steunen door je bijvoorbeeld geen ongezonde voeding aan te bieden en door af en toe te vragen hoe het gaat met het afvallen. Ook kun je natuurlijk samen sporten.

5. Drink water

Welk dieet je ook volgt, water zorgt altijd ervoor dat het afvallen beter werkt. Water reinigt je lichaam, voert afvalstoffen af en zorgt er vooral voor dat minder honger hebt. Daardoor eet je een stuk minder en val je meer af. Dat zorgt er vervolgens weer voor dat een dieet volhouden eenvoudiger wordt. Zorg in ieder geval dat je ongeveer acht glazen water per dag drinkt, met name voor de maaltijd.

6. Gun jezelf een beloning

Wanneer je af wilt vallen, stel je jezelf meestal bepaalde doelen. Het is van belang om niet alleen een einddoel te stellen, maar ook bepaalde tussendoelen. Wanneer je een tussendoel hebt behaald, is het aan te raden om jezelf te belonen voor het bereiken van dit doel. Je dieet volhouden gaat dan namelijk een stuk eenvoudiger. Overigens is het niet verstandig om deze beloning op eetgebied te zoeken. Voor je het weet verval je immers weer terug in foute gewoonten. Kies liever voor een leuk cadeau voor jezelf zoals nieuwe schoenen of een nieuwe jas.

7. Ga bewegen, juist als het moeilijk is

Tijdens het afvallen kent iedereen moeilijke momenten. Juist tijdens die moeilijke momenten is het belangrijk om vol te blijven houden niet toe te geven aan het feit dat je bijvoorbeeld zin hebt in snoep of ander eten. Een handige afleiding is om te gaan sporten, juist als je het moeilijk heb. Heb je dus al de hele dag ongelooflijk veel zin in een zak chips of een andere vette hap? Trek dan snel je hardloopschoenen aan en ga hardlopen of breng ’s avonds een bezoekje aan de sportschool. Ook zijn er goede trainingsprogramma’s die je vanuit huis kunt volgen. Je zult zien dat dit je door de moeilijke momenten heen sleept.

8. Schrijf het op!

Deze methode werkt bij heel veel mensen. Koop een notitieblok of schrijfboekje en schrijf daarin voorafgaand aan je dieet precies op hoeveel je wilt afvallen en vooral waarom je dit wil. Lees tijdens moeilijke momenten even terug waarom je niet op moet geven. Het dieet volhouden is dan veel eenvoudiger. Blijf ook gedurende je dieet zelf in het boek schrijven wanneer je het bijvoorbeeld moeilijk hebt of juist als je erg trots op jezelf bent.

9. Eet gezonde tussendoortjes

Klinkt misschien heel logisch, maar zoek vooral de verleidingen niet op wanneer je aan het afvallen bent. Ga bijvoorbeeld iets minder naar de kroeg als je weet dat dit toch uitdraait op veel alcohol en eten. En poets je tanden of neem een mint-kauwgum voordat je met vrienden op de bank gaat zitten. Zo kom je minder snel in de verleiding om chips of nootjes te pakken. Een goede optie is ook om ongezonde snacks te vervangen door gezonde tussendoortjes. Op deze manier raak je toch verzadigd terwijl je wel blijft werken aan je gewicht.

10. Maak foto’s

Maak tijdens het afvallen iedere week een foto van jezelf. Na verloop van tijd verbaas je jezelf over hoeveel je wel niet veranderd bent door het afvallen. Dat motiveert uiteraard om door te blijven gaan.

Een goed dieet kan er voor zorgen dat je het afslanken beter kunt volhouden. Doe daarom ook onze dieet test om te kijken welk dieet de beste match heeft met jou.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter