Hoe te Beginnen met Diëten

0 1546

Het woord dieet staat in feite voor voedingspatroon. Wanneer we het dus hier over dieten hebben dan gaat dat vooral over de soort keuzes in voeding en drank die je kunt maken om af te vallen. Kortom, een dieet is al het eten en drinken wat je tot je neemt om een bepaald gewicht te bereiken. Op deze pagina bespreken wij de voornaamste soorten diëten. Lees ook de specifieke artikelen in dit deel van de website door om specifieke informatie te krijgen over een bepaald dieet. Hoef je maar een aantal kilo’s kwijt te raken? Wellicht dat onze handige tips een makkelijke uitkomst kunnen bieden.

Wat is het beste dieet?Dieten1 Dit is in het algemeen niet direct te zeggen. Wat het beste dieet is voor jou heeft namelijk met je fysiek te maken, maar ook met je dagactiviteit, hoe oud je bent, je BMI enzovoorts. Daarbij kunnen er meerdere methoden naar een gezond gewicht leiden. Welk dieet je dus kiest heeft dus ook met je persoonlijke voorkeuren en smaak te maken. Door je goed in te lezen over verschillende soorten diëten en hun effecten kun je in ieder geval je keuze beter maken. Tevens kan een voedingsdeskundige of een diëtiste je hier perfect bij helpen.

Vaak is het zo dat een dieet gecombineerd moet worden met een verandering in levensstijl om het juiste effect te hebben. Soms is er ook professionele hulp nodig of een (kleine) medische ingreep. Ook dit is afhankelijk van hoeveel en hoe snel je wilt afvallen. Daar komt nog bij dat voor personen met een aandoening zoals diabetes of gluten allergie een sterk aangepast dieet nodig is.

Wij maken hier onderscheid in “morele” diëten en wetenschappelijke diëten. Morele diëten zijn voedingspatronen die zijn gestoeld op religieuze, filosofische  of sociale keuzes. Te denken valt dan aan een volledig vegetarisch dieet of een koosjer dieet. Deze diëten zijn vaak meer deel van levenswaarden dan ze direct het doel hebben om af te vallen. Wetenschappelijke diëten zijn die diëten waarvan het bewezen is dat ze een positief effect hebben op gewichtsverlies en een gezond lichaam. Wij richten ons hier op deze laatste groep en bespreken de dieetsoorten.

Caloriearme Diëten

Een bekende categorie diëten zijn de laag-calorie diëten. Calorieën geven aan hoeveel energie een voedingsmiddel geeft; hoe meer calorieën hoe meer energie dus. Wanneer je lichaam teveel energie per dag krijgt uit voedingsmiddelen wordt deze extra niet meer gebruikt voor verbranding maar opgeslagen als vet. Resultaat: overgewicht.

Dieten2Als je dus wilt afvallen lijkt het is dus logisch om de hoeveelheid calorieën per dag sterk te beperken, zodat je lichaam beroep moet doen op het opgeslagen vet om energie te krijgen. Dit is dan ook de basis van de laag-calorie diëten. Ze geven je aanwijzingen om je hoeveelheid calorieën per dag te beperken zonder dat je vergaat van de honger. Recepten met voedsel dat uit weinig calorieën bestaat, en meerdere keren per dag kleine porties eten horen hierbij tot de aanbevelingen. Een vaak genoemd bijproduct is dat de calorie-beperking het verouderingsproces vertraagt. Bekende varianten zijn het Modifast dieet  en het Weight Watchers dieet.

De caloriearme diëten werken in principe goed voor gewichtsverlies. Wel kan het lastig zijn om de motivatie aan te houden en om het hongergevoel te baas te worden. Je hebt voor dit soort dieet vooral een sterke aansporing nodig en de wil om het lang vol te houden.

Koolhydraatarme Diëten

Koolhydraatarme diëten richten zich op een zeer lage inname van bewerkte producten zoals brood en pasta. Tevens zijn voedselwaren met  toegevoegde suikers (zoals fruitsappen) en groentes met zetmeel verboden. Volgens de voorstanders van het dieet wordt overgewicht en deze moderne tijd vooral veroorzaakt door deze elementen. Hier voor in de plaats moeten er natuurlijke voedselmiddelen worden genuttigd, zoals verse groenten, vis, vlees, noten en zaden.

Dus in plaats van de de hoeveelheid van het voedsel wordt verminderd (zoals bij het caloriearme dieet) wordt bij de koolhydraatarme diëten de wijze waarop je eet aangepast. Hierdoor zijn dit vaak ook diëten die een sterke aanpassing van de levensstijl vragen. Bekende varianten zijn het Atkins dieet en het Dukan dieet.

De koolhydraatarme diëten zorgen ervoor dat je gewicht kunt verliezen zonder dat je honger hoeft te lijden. Hierdoor zijn ze voor de meesten beter vol te houden dan caloriearme diëten. Desalniettemin behoeft een aanpassing van het voedselpatroon wel een aanpassing van de levensstijl. Verder kan het dieet relatief duur zijn doordat er meer proteïnen gegeten moet worden (bijvoorbeeld vlees of vis) in plaats van brood, rijst of pasta. Met een goede planning zijn deze punten echter goed te overkomen.

Vetarme diëten

Zoals de naam stelt zijn vetarme diëten voedselpatronen waarbij (verzadigd) vet wordt geschuwd. Uit onderzoek is gebleken dat vetrijk voedsel een ongezonde levensstijl kan veroorzaken. Aanhangers van het vetarme dieet adviseren dus om voedsel met verzadigde vetten volledig te vermijden. Te denken valt aan chips, koekjes en veel kant-en klaar maaltijden.

Wel moet onderscheid gemaakt worden tussen verzadigde vetten (vaak in fabrieken geproduceerd) en onverzadigde vetten (van nature in voedsel aanwezig). Onverzadigde vetten zijn aanwezig in vlees en plantaardig voedsel. Deze soort vetten heb je wel dagelijks nodig want ze bevatten omega-3 en proteïnen, welke bevorderlijk zin voor het functioneren van je lichaam.

Een vetarm dieet hangt vooral samen met een gezondere levensstijl en heeft minder direct invloed op gewichtsverlies. Door minder voedsel te eten met onverzadigde vetten wordt je cholesterol verlaagt en heb je een betere bloeddoorstroming. Dit maakt ook dat je meer fut hebt en actiever bent. Te denken valt aan bijvoorbeeld het Montignac dieet.

Vetarme diëten worden regelmatig (onbewust) gecombineerd met caloriearme diëten  Doordat je veel industrieel bewerkt voedsel vermijd (zoals magnetronmaaltijden) die van nature veel calorie hebben, krijg je hier dus ook minder van binnen. Vetarme diëten kunnen dus zeer effectief lijken, al zijn het dus vaak caloriearme diëten in vermomming.Dieten2

Trendy diëten

Trendy diëten zijn veelal varianten van caloriearme, koolhydraatarme en vetarme diëten (of een combinatie), die daarbij een specifieke levensstijl of voedingsmiddel hebben gekoppeld. De populariteit van deze diëten wordt vaak beïnvloed door de media. Te denken valt aan het het Acai dieet en het Alkaline dieet.

Een bekend soort trendy diëten zijn de crash diëten. Dit zijn diëten die snel afvallen voorstaan door een radicale aanpassing van je voedselpatroon voor een korte periode. Bijvoorbeeld een week lang alleen maar fruit eten of dagen van vasten afwisselen met dagen waarbij je alles kunt eten. Deze crash diëten kunnen effectief zijn op de korte termijn maar zijn vaak niet echt gezond. Daarbij is er een groot risico op het jojo-effect; de kilo’s komen na de termijn van diëten er weer snel bij.

Medische diëten

Het kan zo zijn dat je vanwege een medische verplichting een aangepast dieet nodig hebt. Dit noemen we ook wel medische diëten. Doordat er bepaalde voedingsmiddel niet gebruikt kunnen worden zijn normale diëten niet altijd toepasselijk om af te kunnen te vallen.

De meeste van dit soort diëten komen vanuit een allergische reactie voor een bepaalde voedingsstof. Voorbeelden van medische diëten zijn het diabetes dieet, waarbij suikerhoudende producten worden vermeden en het gluten-vrij dieet, waarbij graanproducten worden geschuwd. Een andere vorm zijn de cholesterol-vrije diëten, die vooral van toepassing zijn op personen met hartproblemen.

Het beste dieet voor jou

Wat het beste dieet voor jou is kun je mede zelf bepalen. Natuurlijk zijn er objectief betere diëten en slechtere diëten (kijk hier voor ons overzicht). Maar wat specifiek voor jou het beste werkt is ook een kwestie van voorkeur en uitproberen. Zo werkt bij de een het 1000 Calorieën dieet beter en bij de ander het Cambridge dieet. Kun je het dieet goed volhouden dan is dat al een pluspunt. Het uiteindelijke doel moet zijn: afvallen en het streefgewicht behouden. Lees dus onze verschillende artikelen door voor meer informatie over de verschillende diëten. En vergeet onze speciale Dieet Test niet. Zo kun je een dieet kiezen dat bij je past!

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter