Afvallen na de Bevalling – Snel op je Oude Gewicht

0 1792

Na de geboorte van je kind ben je natuurlijk een super trotse moeder! Iets minder trots alleen op je totaal uit balans zijnde figuur. Je voelt je niet mooi, slap en te dik. Hoe jezelf weer in vorm krijgen na je zwangerschap en welk dieet past hierbij? En wanneer is het tijd om dit aan te pakken en wat is verstandig en wat juist niet. Kortom, hoe ga je diëten na de bevalling? Je leest het in dit artikel.

9 maanden zwanger, hoelang ontzwangeren?bevallingdieet

Gemiddeld komen de meeste vrouwen zo’n 10 à 12 kilo aan gedurende de zwangerschap. Kort na de bevalling verlies je daarvan al zo’n 6 kilo aan de baby, het vruchtwater, de placenta en het extra bloed. Die andere kilo’s die nog overblijven gaan er helaas niet vanzelf af.

Doordat je lichaam na de bevalling eerst dient te herstellen is het verstandig om ongeveer na 6 weken te gaan ontzwangeren. Wel kun je alvast beginnen met zo weinig mogelijk te snacken en snoepen en gezond te eten. Dit is goed voor je herstellende lichaam en tevens een goede start voor het afvallen.

Borstvoeding

Indien je borstvoeding geeft is het belangrijk om niet te streng te lijnen. Voor de melkproductie is het namelijk noodzakelijk om voldoende voedsel binnen te krijgen. Aangeraden wordt om 500 kilocalorieën extra te eten per dag. Kies dan voor gezond voedsel zoals:

  • Tomaat
  • Paprika
  • Wortel
  • Sinaasappel
  • Banaan
  • Appel
  • Schaaltje magere yoghurt

Maak je geen zorgen over die extra kilocalorieën, deze zorgen niet voor gewichtstoename. Gezond eten in combinatie met borstvoeding zorgt er juist voor dat je sneller zult afvallen.

Drink elke dag minstens 2 liter vocht. Hierbij kun je denken aan:

  • Groene thee
  • Vruchten thee
  • Water
  • Koffie (met mate)
  • Melk

Beweging

Begin langzaam weer met bewegen. Bijvoorbeeld wandelen, fietsen of zwemmen. Bouw dit rustig op. Je lichaam heeft ongeveer 6 maanden nodig voordat het weer normaal kan functioneren dus start niet te fanatiek. Dit zorgt juist voor blessures, derhalve is het belangrijk goed naar het lichaam te luisteren.

bevallingdieet2Welk specifiek dieet

Van sommige diëten raak je futloos en dit kun je als kersverse moeder niet gebruiken. Alle grote veranderingen in je leven kosten al veel energie. Kies daarom een dieet waarbij je toch voldoende kilocalorieën en voedingstoffen binnenkrijgt. Met minder, en gezond eten kom je vaak al een heel eind. Een halve kilo per week verliezen is al een goede prestatie en zorgt toch voor een snel zichtbaar resultaat.

Afvallen door middel van gezond eten

Gezonde voeding is hét sleutelwoord voor diëten na de bevalling. Zorg dat je iedere dag verschillende en gezonde voedingsmiddelen eet. Een dagmenu kan er ongeveer zo uit zien:

  • Aardappelen, pasta, rijst of peulvruchten
  • 4 opscheplepels groenten
  • Minimaal 2 stuks fruit
  • Zuivelproducten (melk, yoghurt, kaas)
  • 4 Volkorenboterhammen
  • 2 liter water/thee

Maak het niet te moeilijk en zwaar voor jezelf maar probeer wel het diëten na de bevalling op een goed moment op te pakken. Door het uit te stellen zul je alleen maar aankomen na de zwangerschap wat het nog moeilijker maakt om te gaan afvallen. Voldoende beweging met daarbij gezond en bewust eten zorgen er voor dat je lichaam weer snel in balans komt zonder dat je daar al te streng voor hoeft te diëten.

Tip! Een uitstekende hulp voor de periode na je bevalling is het boek “Fit en Energiek na de Bevalling“. Een aanrader!

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter