Afvallen tijdens en na de Overgang

0 1913

Zo rond je 50e jaar kom je in de overgang en ongemerkt komen er een paar kilo’s bij. De meeste vrouwen die deze leeftijd hebben zijn wat zwaarder geworden in de loop der tijd. Dit is te wijten aan de hormonen. Deze zijn niet meer in balans en ongemerkt kom je dus een beetje aan.

De menopauze

Wanneer een vrouw in de overgang komt – ook wel menopauze genoemd – dan gaat het lichaam veranderen. Het begint met kleine dingen zoals stemmingswisselingen. Bijna 80% van de vrouwen krijgen te maken met verschijnselen die met deze periode te maken hebben. Een aantal van de meest voorkomende klachten zijn:

Afvallenmenopauze4Opvliegers
Bijna alle vrouwen die te maken krijgen met klachten tijdens de overgang hebben last van opvliegers. Het plotseling gaan blozen, warm krijgen en vervolgens gaan zweten zijn lastig wanneer het jou treft. Ook ’s nachts wordt je wakker van de zweetaanvallen en deze kunnen behoorlijk heftig zijn en slapeloosheid in de hand werken. Je kunt hier niet zoveel tegen doen. Maar deze opvliegers zijn gewoonlijk heftiger als je ook overgewicht hebt, dus afslanken zal dan zeker helpen.

Stemmingswisselingen
Ook zo’n klacht die heel herkenbaar is voor vrouwen in de menopauze. Snel boos en geprikkeld of plotseling in tranen zijn. Allemaal symptomen die erbij horen. Begrip van de omgeving maakt deze fase makkelijker door te komen.

Slapeloosheid
Onrustig slapen en steeds wakker worden komt niet alleen door de opvliegers maar ook de hormoonschommelingen hebben hier een aandeel in.

Vermoeidheid en versnelde hartslag
Deze dingen hebben ook weer met de verandering in de hormoonhuishouding te maken. Vooral wanneer je te maken krijgt met een plotselinge snelle hartslag kan angstig zijn. Bedenk dat het van tijdelijke aard is en wanneer je het niet vertrouwd breng dan een bezoek aan de arts.

Er zijn nog veel meer klachten die met de menopauze te maken hebben zoals:
• Hoofdpijn en concentratiestoornissen
• Lichte haaruitval
• Verlies van libido en droogheid
• Geheugenverlies en onregelmatige menstruatie

Elke vrouw ondergaat deze fase in haar leven op een andere manier. Het is een periode waar je doorheen moet wat voor een groot aantal vrouwen erg moeilijk is. Een van de vervelendste dingen is de toename van gewicht.

Oorzaken van gewichtstoename bij de overgang

Je eet nog steeds hetzelfde en beweegt nog net zo veel en toch kom je aan. Vooral je buik moet het ontgelden.

Vóór de perimenopauze
Deze periode is vlak voordat je in de perimenopauze komt en kenmerkt zich door een hoog oestrogeengehalte in het bloed. Dit helpt de vetopslag in de hand. Niet alleen je buik wordt dikker maar ook de billen en bovenbenen.

Tijdens de perimenopauze
Tijdens deze periode neemt de oestrogeenproduktie ineens af. Met als gevolg dat je allerlei overgangsklachten krijgt. Je zou kunnen denken dat je dan gewicht kwijt raakt maar dat is niet het geval. Je krijgt door de hormoonschommelingen veel trek in eten en je hebt geen zin om te sporten. Dit werkt natuurlijk gewichtstoename in de hand.

Tijdens de menopauze
Ook wanneer je in deze fase komt daalt nog steeds het oestrogeengehalte. De progesteronproductie stopt helemaal. Je krijgt een disbalans in je hormonen en kan zo gemakkelijk een aantal kilo’s aankomen.

Afvallen menopauzeAfvallen wanneer je 50+ bent

Veel vrouwen die deze leeftijd hebben denken dat ze niet meer hoeven of kunnen afvallen. Wanneer je overgewicht hebt is het altijd goed om op het juiste gewicht te komen. Of je nu 25 of 55 bent, overgewicht is een probleem dat opgelost kan worden. Daarbij verminder je zo de kans op verschillende hart- en vaatziekten. Vooral wanneer het vet zich op de buik en de taille heeft gevestigd wordt het tijd om er iets aan te gaan doen.

Bijna tweederde van de mensen die op dieet gaan, komen wanneer ze stoppen met lijnen weer een kilo of 3 aan. De meeste mensen en “vooral vrouwen” gaan veel te fanatiek aan de slag met gewicht verminderen. We weten het allemaal wel maar het is ook echt zo dat je veel beter op een rustige en verstandige manier met je maaltijden aan de slag gaat.

Gezond eten zonder dieet en toch afvallen

Je kunt zeker afvallen wanneer je de levensstijl die je nu volgt laat varen. Gezonder en beter gaan eten en geen crash-of 10-weken dieet. Van een crashdieet val je in ieder geval wel af maar wanneer je een kilo of 5 kwijt bent kun je niet meer gaan eten zoals je voor het dieet deed. Veel vrouwen denken dat een dieet tijdelijk is en dat zij na die tijd weer gewoon kunnen gaan eten

Dit is echter niet het geval. Je lichaam is na zo’n crashdieet 5 kilo lichter dus heeft dan ook minder calorieën nodig. Dit wordt vaak vergeten en zo verval je weer snel in je oude gewoontes.

Gezonde gewoonte’s aanleren

Ga om te beginnen steeds gezonde gewoontes aan je voedingspatroon toevoegen. Zo gaat het langzaam en wen je zelf ook aan de misschien wel ander gezondere voeding. Ook belangrijk is het om geleidelijk aan meer te gaan bewegen. Begin eens met 2 x wandelen in de week. En voeg daar in de loop van de tijd een keer zwemmen aan toe.

Zo kun je steeds weer iets bedenken om toe te voegen. Bewegen is leuk! Maar kies iets wat je aanspreekt.

Sport & Beweging voor 50+

Afvallenmenopauze2klJe hoeft echt niet direct naar de sportschool te rennen om af te vallen maar een beetje krachttraining is niet verkeerd voor je spieren. Met een paar eenvoudige flesjes gevuld met water heb je al een paar halters. Kijk bijvoorbeeld op bij onze artikelen wat de mogelijkheden zijn om gewoon thuis wat krachttraining te doen. Hoe meer spieren je hebt hoe meer calorieën je verbruikt. Spieren in plaats van vet, je lichaam wordt ook op deze manier strakker. Met krachttraining val je als het ware mooier af. Zorg er hierbij ook voor dat je voldoende beweegt.

Nog wat extra tip’s

Even wat tip’s die je helpen om op een gezonde manier gewicht te verliezen. Check ook dit artikel voor nog meer tips.

  • Eet alleen gezonde vetten.
  • Drink veel water en vermijd alcohol.
  • Eet veel groente en vervang rood vlees ook eens door kip of vis.
  • Drink geen capuccino maar gewone verse koffie.
  • Altijd goed ontbijten met havermout of musli.
  • Kijk niet alleen maar op de weegschaal maar ook in de spiegel.

Geleidelijk op gewicht komen

Met deze goede gewoontes kun je ook wanneer je in de menopauze zit geleidelijk gewicht kwijtraken wat veel beter voor je lijf is. En je houdt deze manier van vet verbranden veel langer vol. Wanneer je ouder wordt heb je alleen maar profijt van een slanker lichaam.

NB. Een prima handleiding voor omgaan met de overgang is het boek Slank door de Overgang. Het bevat vele leuke tips over de periode voor en tijdens de overgang en is daarom echt een aanrader.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter