Afvallen door Water Drinken: 10 Onmisbare Tips

0 2320

De zomer is weer op komst en we merken dat voor veel mensen dit het moment is om te gaan sporten en diëten. Onze goede voornemens worden eindelijk weer van stal gehaald. Daarbij wil je misschien ook wel nog wat extra kilo’s verliezen voor de zomer om strak voor de dag te komen. Hierbij willen we vandaag de aandacht richten op het effect van water drinken. Vaak zijn immers de simpelste tips ook direct de beste. Bijvoorbeeld de meeste mensen drinken niet genoeg (of juist teveel) water, wat tot gezondheidsproblemen kan leiden. Daarbij is water van bijzonder nut om je te helpen met afslanken. In dit artikel zul je verschillende handige adviezen vinden om je drinkgewoontes op een simpele, effectieve manier te stroomlijnen.

Water als Noodzaak

Waterdrinken4Voor veel mensen is water een noodgedwongen manier om hun dorst te lessen en ook in het dagelijks leven soms een onhandig fenomeen. Water is eigenlijk alleen leuk als je er in kunt zwemmen en zelfs dan klagen we nog weleens. Toch is ons eigen lichaam grotendeels opgebouwd uit water: bij vrouwen ca. 52 procent, mannen 63 procent en baby’s bestaan zelfs voor 75 uit water! Je kunt het dus gewoon niet negeren. Ons lichaam verbruikt dagelijks ongeveer 2,5 liter water: dit gebeurt door te zweten, plassen en ademen. Het tekort wat hierdoor ontstaat kun je gelukkig aanvullen met allerlei verschillende stoffen, aangezien die ook tot op zekere hoogte uit water bestaan. Fruit en groente bijvoorbeeld – overigens ook niet al te populair als we de gemiddelde Nederlander mogen geloven.

Hoe dan ook, via normaal eten krijg je dagelijks al 1 liter water binnen, maar dan rest je nog steeds de overige 1.5 liter. Het is in Nederland mogelijk dit gewoon uit de kraan te drinken. In tegenstelling tot veel Zuid-Europese landen, zoals Italië, Spanje en Griekenland, is het grondwater hier namelijk bijzonder schoon, waardoor kraanwater in kwaliteit niet onderdoet voor gebottelde merken.

De Voordelen van Water Drinken

Maar wat zijn nu eigenlijk de specifieke voordelen van water ten opzichte van andere dranken? Waarom kun je niet gewoon cola drinken of een biertje? Hieronder vind je vijf van de belangrijkste pluspunten van een glaasje water.

• Allereerst: water bevat in principe geen calorieën, waardoor je om te beginnen minder weg hoeft te trainen.
• Ten tweede: in tegenstelling tot frisdranken bevat water aanmerkelijk minder suikers. Dranken met een hoog suikergehalte zorgen er bovendien voor dat je meer wilt drinken, omdat het suiker het genotcentrum van onze hersenen activeert. Hierdoor kan het voorkomen dat je in plaats van één glas cola al snel een halve fles leegdrinkt, hoewel je eigenlijk helemaal geen dorst hebt. Met water les je je dorst, zonder onnodige suikers binnen te krijgen.
• Wie veel water drinkt heeft het bijkomend voordeel dat zijn stofwisseling met wel 3 procent sneller gaat werken. Water is dus een legitieme manier om meer vet te verbranden en relatief gemakkelijk te kunnen afvallen.
• Water bevat misschien niet veel suikers, maar wel belangrijke mineralen die ervoor zorgen dat je meer energie krijgt. Deze energie zorgt er op haar beurt weer voor dat je meer kunt sporten en dat helpt weer met afvallen.
• Water is ook erg belangrijk voor de afvalverwerking van je lichaam: schadelijke stoffen kunnen veel sneller worden afgevoerd. Daarnaast vermindert vooral koud water drinken onnodige trek: je hebt dus minder zin om even te snacken.

WaterdrinkenHoeveel water?

De grootste vraag is natuurlijk: hoe effectief is deze methode? Laten we allereerst mogelijke misverstanden ophelderen: alleen water drinken is niet genoeg om heel veel gewicht te verliezen, daarvoor moet je ook gezonder gaan eten en meer gaan sporten. Water drinken is echter wel, zoals hiervoor aangetoond, een sleutel om deze dingen te bereiken.

Als je 3 of 4 liter water drinkt per dag kun je al 1 kilo per maand afvallen. Niet veel? Nou, plaats het eens in perspectief: je hoeft er immers niets voor te doen en het helpt je ook nog met sporten en diëten.

Gevaren van teveel water drinken

Zoals met alle dieetvormen heeft ook de watermethode zijn nadelen. Het is om te beginnen erg belangrijk maat te houden en het drinken over een dag uit te spreiden. Je kunt niet in één uur 3 of 4 liter naar binnen gaan werken, dat heeft een averechts effect. Teveel water zorgt bovendien voor een natriumtekort (omdat je relatief veel moet plassen en/of uitzweet), wat ernstige gezondheidsrisico’s op kan leveren. Wanneer je bovenmatig veel gaat drinken daalt ook het zoutgehalte in je bloed, waardoor cellen meer water gaan opnemen en dientengevolge opzwellen. Deze zwellingen, die tegen de zenuwen in de hersenen drukken, kunnen je met een vervelende hoofdpijn opzadelen. Drink dus niet meer dan 4 liter per dag en zorg ervoor dat je goed blijft eten.

Extra Tips voor Afvallen met Water

Het is natuurlijk niet altijd even makkelijk om je leven om te gooien en jezelf een nieuw eet- en drinkpatroon aan te meten. Hieronder dus een paar extra tips om je verder te helpen.

• Vind je de smaak (of smakeloosheid) van water vervelend? Dat kan. Een beetje citroensap toevoegen kan helpen en het is nog gezond ook. Citroensap zorgt er daarbij nog eens voor dat je maag wat krimpt en je dus minder behoefte hebt aan eten.
• Het is niet nodig om alleen 2 liter kraanwater per dag te drinken: meer groente en fruit kan evengoed voorzien in je behoeftes. Je hoeft dan dus minder te drinken.
• Gebruik een bidon in plaats van een glas. Hiermee kun je precies bijhouden hoeveel je hebt gedronken en je kunt het ook makkelijk overal mee naartoe nemen.
• Vaker naar het toilet? Geen punt. Dat is in het begin normaal en verdwijnt na een tijdje vanzelf.
• Drink ijskoud water om het afslanken te versnellen. Doordat je erg koud water drinkt moet je lichaam extra energie verbruiken om het water op lichaamstemperatuur te brengen en het te kunnen verwerken.

Tip! In het verlengde van afslanken met water ligt een zogenoemde detox kuur. Hierbij vervang je voeding met sappen voor een korte periode zodat je lichaam snel kan afslanken.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter