De Effecten van Alcohol op Overgewicht

0 2226

We kennen allemaal wel het typische bierbuikje van mannen die houden van het goede leven en regelmatig een glaasje alcohol drinken. Men gaat er van uit dat het gebruik van alcohol al snel zorgt voor overgewicht, niet alleen bij mannen maar ook bij vrouwen. Maar is dat ook zo, en zo ja, wat zijn daar de oorzaken van? In dit artikel een verduidelijking over de relatie tussen alcohol en overgewicht.

alcoholAlcohol als sociaal bindmiddel

In onze cultuur is alcohol een vanzelfsprekend onderdeel van het sociale leven. Op zowat elk feestje wordt er alcohol aangeboden. Want als er wat gevierd moet worden dan drinken we toch even een glaasje champagne of een glas wijn? Een feestje zonder alcohol lijkt zowat ondenkbaar. En als je op een feestje neen zegt tegen alcohol, ben je bijna een spelbederver. Alcohol is op die manier moeilijk te weerstaan, mede omdat het ook sociale remmingen vermindert en zorgt voor een vrolijker stemming.

Nadelen van alcohol voor je lichaamsgewicht

Naast de bekende gevolgen zoals de klassieke kater heeft overmatig alcoholgebruik ook nadelige effecten op je lichaamsgewicht. Wie regelmatig enkele glaasjes alcohol drinkt, kan hierover mee spreken. Vooral bij gebruik van alcohol op de langere termijn zal alcohol ervoor zorgen dat je kilo’s eraan vliegen.

Alcohol maakt sneller dik als je ouder bent

Naarmate je ouder wordt, zal alcoholgebruik makkelijker zorgen voor toename van je lichaamsgewicht. Reden hiervoor is dat het metabolisme van je lichaam zich door veroudering minder snel kan herstellen van nadelige eet- en drinkgewoonten. Vanaf een bepaalde leeftijd is het dus goed om extra op te letten met je alcoholgebruik.

De relatie tussen alcohol en overgewicht

De oorzaken die alcohol dik maken zijn talrijk. In de eerste plaats is alcohol een onnatuurlijke giftige stof, die zoals alle andere afvalstoffen (bijvoorbeeld medicijnen en drugs) in de lever en de nieren afgebroken moet worden. Om deze afvalstoffen te kunnen verwerken, zal het lichaam de tijd niet hebben om vetten te verbranden. Bloedsuiker zal dan langere tijd in het lichaam blijven, waardoor deze makkelijker wordt omgezet in vetreserve.

Alcohol stapelt vetten op

Het vergroten van de vetreserve wordt nog gestimuleerd doordat alcohol de verbranding van vet afremt. Voorts onderdrukt alcohol ook de leptinespiegels, waardoor je sneller honger krijgt. Dit is waarom je soms een hongerklop krijgt na een avondje stappen. Je hebt dan opeens honger en nog het liefst in een vette snack zoals friet of hamburger.

alcohol3Alcohol remt de aanmaak van spierweefsel

Alcohol heeft ook een invloed op de cortisolspiegel. Dat is een stresshormoon dat bij een te hoog niveau nadelige gevolgen kan hebben voor de spieren. In dat geval krijg je te maken met een afbraak van het spierweefsel. Bijkomend werkt alcohol ook negatief op het tegengestelde vlak: het remt de positieve aanmaak van spierweefsel af. Dit is natuurlijk nefast voor je lichaamsgewicht.

Alcohol bevat veel calorieën en suiker

Een van de grootste boosdoeners bij alcohol is het hoog gehalte aan calorieën. Alcohol bevat 7 kcal per gram en heeft vaak erg hoge suikerniveau’s. Veel alcoholische dranken bezitten trouwens erg veel extra toevoegingen aan suiker, zoals bijvoorbeeld zoete alcoholdrankjes en cocktails. Een regelmatig gebruik van alcohol kan dan ook makkelijk je caloriegehalte de hoogte in jagen. Een teveel aan suiker leidt makkelijk tot een extra opslag aan vetten.

Meer energie opnemen dan verbruiken

Overgewicht is vaak te herleiden tot een simpele oorzaak: je neemt meer energie op dan dat je verbruikt. Wat geldt voor voeding geldt ook voor alcohol. Indien je de alcohol die je tot je neemt niet “verbruikt”, stapelt deze zich op in de vorm van vetten en word je dus dikker. Als je daarentegen ervoor zorgt dat je de calorieën die je opneemt ook weer verbruikt, kan je dus best regelmatig een glaasje alcohol drinken.

Conclusie: de combinatie alcohol en overgewicht is te mijden

Concluderend kan je zeggen dat je best wel regelmatig een glaasje alcohol kan drinken. Maar let er dan vooral op dat je de opgenomen calorieën ook weer verbruikt zodat je geen extra vet opstapelt. Heb je al last van overgewicht en vliegen de kilo’s er makkelijk aan, beperk het gebruik van alcohol dan zoveel mogelijk.

NB. Wil je je alcohol-inname beter onder controle krijgen, dan kunnen wij het boek “Alcohol onder controle” ten zeerste aanbevelen. Het bevat veel goede praktische tips om beter om te gaan met alcoholische versnaperingen.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter