De Gevaren van Glucose en Fructose Stroop

0 1853

Koolhydraten zijn vaak niet gezond voor je lichaam. Hierdoor zijn er ook veel koolhydraatarme dieetvormen. Nu zijn er ook wel koolhydraten die gezond kunnen zijn, zoals bij groenten, ook al zitten er daar relatief weinig in. Maar de meeste koolhydraten dragen niet bij aan een gezondere levensstijl of kunnen zelfs funest zijn. Dit zijn vaak fabrieksmatige geproduceerde koolhydraten, zoals glucose en fructose. Een combinatie hiervan, glucose-fructosestroop, is een suiker die van mais is gemaakt. Deze suiker is sterk geconcentreerd, heeft een hoge mate van calorieën en bevat zeer weinig goede voedingsstoffen. Hierdoor heeft deze voedingsstof in feite alleen maar een negatief effect op je gezondheid.

FructoseDe ongezonde invloed van suikers

Zowel fructose, glucose en de combi glucose-fructosestroop bestaan uit geconcentreerde suikers. De functie van suikers in je lijf is een complex gebeuren, maar over het algemeen heeft overmatig gebruik een sterk negatieve invloed op je gezondheid. Laten we eens kijken wat er precies in je lijf gebeurt nadat je deze stoffen inneemt. Als je bijvoorbeeld een product met glucose-siroop gebruikt dan kun je een half uur nadat je gegeten hebt een echte zogenaamde sugar high verwachten. Nadat dze stoffen in je maag en darm afgebroken worden landen ze namelijk linea recta in je bloed. Hierdoor ervaar je meer energie en een goed humeur.

Jammer genoeg duurt dit niet lang. Snel zul je je namelijk futloos voelen en weer honger hebben. Wanneer deze suiker je bloed bereikt wordt deze namelijk uit je bloed gehaald (en vaak naar de vetcellen vervoerd) door insuline. Deze stof zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel wordt verlaagd. Voor een grote hoeveelheid suiker in je bloed is er althans ook veel insuline nodig. Hierdoor zakt je bloedsuikerspiegels snel en sterk, waardoor je weer opnieuw zin hebt in suikerrijke voeding. Fructose heeft eenzelfde effect, althans niet zo sterk. Dit houdt in dat je bloedsuikerspiegel niet zo snel stijgt als je bijvoorbeeld fruit eet, omdat deze fructose-suikers minder snel in je bloed wordt opgenomen, wat voor een tragere stijging van je bloedsuikerspiegel zorgt.

Glucose en diabetes

Zoals je ziet leidt het eten van deze suiker tot meer honger en zin in zoet, zodat de vicieuze cirkel zich herhaalt. Tenzij je hier iets aan doet, blijft dit maar doorgaan, en kan op langere duur veel schade in je lichaam aanrichten. Op een gegeven moment kan het namelijk zo zijn dat je lijf ongevoelig wordt voor insuline, en zelfs dat je niet voldoende insuline meer kan aanmaken. Deze aandoening noemen we Diabetes, oftewel suikerziekte. Tegenwoordig zijn er heel veel mensen op weg naar deze ziekte. Omdat een teveel aan suiker in je bloed giftig kan zijn, heb je dus insuline nodig. Kun je deze zelf niet meer aanmaken, dan moet je deze bijvoorbeeld toegediend krijgen. Diabetes heeft daarnaast nog een schadelijk effect op je lichaam, omdat het veel kapot maakt in je lijf.

Fructose2Fructose en zijn bijwerkingen

Deze suiker wordt onder andere in fruit gevonden, en heeft verrassend genoeg nog wat meer diverse bijwerkingen dan andere suikers. De vruchtensuiker zorgt namelijk voor een verhoogde vetopname. Als je bent aan het afslanken, wil je dat uiteraard niet hebben. Maar ook is uit onderzoeken naar voren gekomen dat deze suiker het cholesterol gehalte en de triglyceriden in je lichaam kan verhogen. We weten allemaal waar een hoog cholesterol gehalte naar kan leiden, maar een teveel aan triglyceriden kan voor leververvetting en ander ziekten zorgen.

Het alternatief

In plaats van voorverpakte producten te gebruiken is het beter om natuurlijke producten te maken, en zelf gerechten samen te stellen. Kant- en klaar producten zijn dus een afrader. Ook is een teveel aan suiker dus niet aan te raden, omdat hier ook glucose in zit. Wil dit ook zeggen dat je geen fruit meer kunt eten? Nee, zeker niet, maar wel met mate. Je hoeft dus geen kilo’s fruit te eten op een dag, een overmaat aan iets is nooit goed. Daarnaast komen de vruchtensuikers in fruit verpakt met vezels, vitaminen en mineralen. Een heleboel gezondheid bij wat ongezonde suikers dus.

NB. De cursus 20 Dagen Suikervrij biedt een uitstekend raamwerk om de slechte suikers uit je leven te bannen. Lees ook onze review.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter