Het Dukan Dieet

0 2887

Sommigen stellen dat het Dukan dieet een Franse versie is van het Atkins dieet door de gelijkenis en het verloop van de 4 fasen. Toch is dit dieet wat ontwikkeld is door de Fransman Pierre Dukan zeer zeker niet hetzelfde als het Atkins dieet. Het is gevarieerder, en volgens mensen die eerst het Atkins dieet hebben gevolgd en later zijn overgestapt naar het Dukan dieet, op den duur makkelijker vol te houden. Op de officiële site van de Dukangemeenschap zoals ze zich noemen vind je eventueel meer informatie. Je kan daar ook online worden begeleid en ondersteuning krijgen totdat je je gewenste gewicht bereikt hebt.

Hoe is het Dukan dieet opgebouwdlagekoolhydraten

Zoal gesteld bestaat het dieet uit 4 fasen, genaamd De Aanvalsfase, Cruisefase, Stabilisatiefase en tenslotte de Volhardingsfase. In deze 4 fasen heb je de keuze uit 100 voedingsmiddelen, waarvan 72 eiwitten en 28 soorten groenten die je onbeperkt mag eten.

Het basisingrediënt van het dieet zijn haverzemelen. Haverzemelen hebben een gunstige invloed op je cholesterol, en dragen bij aan calorie afdrijving. Advies is dan ook om elke dag een beetje haverzemelen in je magere yoghurt als ontbijt te gebruiken. Mocht je onverhoopt problemen krijgen met de darmhuishouding kan je ook tarwezemelen toevoegen. Hieronder geven we een uiteenzetting van de afzonderlijke fasen.

Aanvalsfase: Ook wel de Strikte- of Attackfase genoemd. Wil je tot 5 kilo verliezen duurt deze fase rond de 3 dagen, wat kan oplopen tot maximaal 10 dagen indien je 10 kilo of meer wilt afvallen. In deze periode eet je alleen mager vlees, vis, zeevruchten, gevogelte en magere zuivelproducten. Van deze voedingsmiddelen mag je zo veel eten als je wilt. Je mag verder 1 glas light-drank per dag, geen suikers en vetten en daarnaast drink je minimaal 1,5 liter water. Varkens- en lamsvlees zijn niet toegestaan.

Cruise- of Doorloopfase: Deze periode houd je net zo lang vol totdat je op je gewenste gewicht bent. In deze fase mag je dezelfde voedingsmiddelen als in de 1e fase aangevuld met zetmeelarme groenten. Dus geen aardappelen, maïs of peulvruchten maar wel sojaproducten zoals tofu. De gerechten moet je zo veel mogelijk vetarm of met een beetje olijfolie bereiden. Om voldoende calorieën binnen te krijgen en daardoor geen hongergevoel te hebben is het raadzaam om de porties vlees en vis groot houden. Nog steeds drinken we minimaal 1,5 liter water per dag. In deze fase van het Dukan dieet vinden we ook de zogenaamde ‘wisseldagen’. Voor een sneller resultaat wissel je dan bijvoorbeeld een eiwitrijke dag met een groente-dag af. De ene dag eet je alleen maar de producten uit fase 1 en de andere dag beperk je je alleen tot groentes. Vanzelfsprekend gebruik je ook voor het bereiden van je salades koolhydraat-vrije dressings.

lagekoolhydraten2Stabilisatiefase: Na de tweede fase gaan we het lichaam weer tot rust brengen met de Stabilisatie- of Consolidatiefase. Deze fase duurt 10 dagen per kilo die je in de eerste 2 fases bent afgevallen. Dat betekent dus 1 maand voor elke 3 kilo die je afgevallen bent. In deze fase gaan we weer koolhydraten toevoegen aan ons dieet met 2 boterhammetjes per dag. Je mag weer wat vettere kaas en met fruit beginnen. Voor de hoofdmaaltijd mogen er weer volkoren pastaproducten en gekookte aardappelen gegeten worden. Daarnaast mag je 2 dagen per week weer met mate ‘verboden voedingsmiddelen’ eten. Vergeet echter niet je dagelijkse portie water!

Volhardingsfase: Als laatste kom je in de Volhardingsfase en dit houdt in dat je nu gaat proberen om op je bereikte gewicht te blijven. Het Dukan dieet schrijft hier 1 dag in de week een eiwitrijk dieet voor, de producten uit fase 1 dus. Het drinken van 1,5 liter water per dag blijft belangrijk.

Sporten en bewegen

Dokter Pierre Dukan vindt het niet verstandig om tijdens de eerste fasen van het dukan dieet flink te gaan sporten. Zeker in fase 1 kan je je door de veranderingen in je stofwisseling wat slapjes voelen en last van hoofdpijn hebben. Een slecht ruikende adem is ook iets wat daarbij hoort, maar waar je je geen zorgen over hoeft te maken. Bewegen en sporten doe je vanaf fase 2 en 3 en in gezonde regelmaat probeer je dit vol te houden.

NB. Wil je meer weten over het Dukan dieet en bijbehorende recepten, dan kun wij dit boek aanraden. Lees verder ook ons artikel over de voordelen en nadelen van het Dukan dieet.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter