Het Macrobiotisch Dieet en Afvallen

2 2900

Een macrobiotisch dieet is eigenlijk geen dieet, maar eerder een manier van leven. Het woord macrobiotiek is afgeleid uit het Grieks en makros betekent vrij vertaald groot. Het woord bios betekent in het Grieks leven. Dus heel vrij vertaald betekent macrobiotiek ‘de kunst om veelomvattend te kunnen leven’. Een macrobiotisch dieet laat een sober eetpatroon zien. Vooral evenwicht en zelfdiscipline zijn de kern.

MacrobiotischklWaaruit bestaat macrobiotisch eten?

Het macrobiotisch dieet bestaat voor ongeveer 25 procent uit groenten, voor zo’n 50 tot 60 procent uit granen en graanproducten, voor 6 procent uit soep en voor 12 procent uit peulvruchten en zeewier en dan nog voor 7 procent uit andere producten. Er zitten dus veel groenten en granen in dit dieet, en is dus nagenoeg vegetarisch.

Essentieel is dat de granen en groente niet chemisch behandeld mogen zijn. Ook mogen geen kleurstoffen gebruikt worden. Het gaat dus vooral om lokaal geteelde granen en groenten, die vers moeten zijn en alle vitaminen en vezels blijven bewaard.

Welke kooktechnieken worden gebruikt?

In de macrobiotische keuken wordt gebruikt gemaakt van koken onder druk, stomen, kort frituren (bijvoorbeeld tempura), persen, stoven, blancheren en fermenteren. Verder worden er weinig tot geen specerijen gebruikt. Alleen ongeraffineerd zeezout en miso worden wel gebruikt.

Waaruit kan het dagelijks eten bestaan?

Er wordt veel gebruik gemaakt van zilvervlies rijst, en de volkoren varianten van tarwe, gerst, rogge, mais en boekweit. Havermout, noedels, pasta en brood worden niet iedere dag gegeten, maar toch wel regelmatig.

Peulvruchten zoals linzen, kikkererwten, tahoe en kapucijners worden dagelijks genuttigd.
Soep op basis van miso, shoyu of tamari ( Japanse sojasauzen ), zeewier en groente worden dagelijks gegeten.

Er worden geen dierlijke producten gegeten, alleen één keer per week wordt er vis gegeten samen met wasabi, gember of mierikswortel. Deze producten zorgen voor ontgiftening van het lichaam.
Zaden en noten worden af en toe gegeten, zeker niet iedere dag. Fruit wordt streekgebonden gegeten en ook niet iedere dag. Desserts zijn toegestaan als ze gezoet worden met natuurlijke middelen.

Opletten dat je voldoende vitamine D, B12, ijzer, eiwit en calcium eet!

Omdat je vooral plantaardig voedsel eet, bestaat de kans dat je te weinig van bovengenoemde vitaminen binnenkrijgt. Voor voldoende vitamine D is het noodzakelijk dat je iedere dag een kwartier onbeschermd in de zon komt. Ook door zalm, tonijn of makreel te eten krijg je vitamine D binnen. Om genoeg ijzer binnen te krijgen kan men het beste spinazie of andere groene groente eten. Eiwit krijg je eenvoudig via biogarde of kwark als toetje binnen. Hierdoor krijg je ook calcium binnen. Vitamine B12 zit in oesters, garnalen en schaaldieren, maar ook in haring, makreel, forel, paling, sardientjes en in yoghurt.

Waarom is vitamine B12 zo belangrijk voor je lichaam?

Vitamine B12 is erg belangrijk voor de hersenen en het zenuwstelsel,voor de energie- en ijzerstofwisseling, voor botvorming, spierarbeid, positieve reactie op stress en ook tevens voor geestelijke helderheid en levensvreugde.

Wat is belangrijk bij een macrobiotisch dieet?

Het erg belangrijk dat je rustig eet, elke hap eten moet ongeveer 50 keer gekauwd worden. Dit bevordert de spijsvertering. Ook dient het eten zo puur mogelijk genuttigd te worden.

Macrobiotiek en afslanken

Macrobiotisch2De macrobiotiek is gebaseerd op yin en yang. Yin staat voor op opwaartse, uitzettende energie. Yang staat voor de neerwaartse, samentrekkende energie. Dit soorten krachten vind je overal in je lijf. Bijvoorbeeld de ademhaling, de hartslag en de darmen. Constant is het spannen en ontspannen. Zelf kiezen we de kwaliteit van ons voedsel. Voedsel kun je ook indelen in yin en yang. Zo zijn specerijen, alcohol, koffie en suiker heel yin. Eieren, vlees en zijn heel yang.

Men stelt dat met een macrobiotisch dieet je dus evenwichtig kunt afslanken. Omdat je evenwichtiger eet als producten ‘uit het midden’ nuttigt zoals zeewier, bonen, groenten en granen. Een lichaam zoekt altijd naar evenwicht, dus daar sluit een macrobiotisch dieet zich bij aan.

Ten slotte…

De conclusie die je kunt trekken is dat macrobiotisch eten een manier van leven is. Pas als je een tijdje met dit dieet bezig bent merk je dat het werkt. Het voedsel dat je nuttigt is puur, onbewerkt en vooral plantaardig. Eet wekelijks een visgerecht. Je kunt de maaltijd afsluiten met een dessert bestaande uit yoghurt, kwark of biogarde met een puur vruchtensap of een ander natuurlijk zoetmiddel.

Het is niet altijd even eenvoudig om goede gerechten te vinden die passen in een macrobiotisch dieet. Dit kookboek met macrobiotische recepten is echter prima en zal je voor lange tijd voorzien van heerlijke ideeën voor macrobiotische voeding.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

2 REACTIES

  1. Als ik het dus goed begrijp, is strikt macrobiotisch dus volgens jullie af te raden i.v.m. mogelijk vitaminen B12 en D (e.a.) te kort. Het diet moet dus aangevuld met kwark (of yogurt) en vis. Klopt dit?

    • Dag Jeffrey, we raden het macrobiotisch dieet niet direct af, maar we wijzen inderdaad wel op de mogelijke vitaminetekorten. Deze kun je aanvullen met de juiste voeding en/of supplementen.

Laat een reactie achter