Het South Beach Dieet

0 2643

Het South Beach dieet is sinds jaren al een echte rage, vooral in Amerika. Op het eerste gezicht lijkt het dieet niet heel anders dan andere vetarme diëten of koolhydraatarme diëten die al eerder voorbij zijn gekomen, zoals het Atkins dieet. Toch lijkt de populariteit van het South Beach dieet langer aan te houden. Werkt deze nieuwe voedingsleer werkelijk of is het simpelweg weer het volgende ‘shiny object’ van langdurige dieetfanaten?

De oorsprong van het dieetbeachdiet

Een aantal jaar geleden ontwierp Dr. Arthur Agatston een manier van eten die hart- en vaatziekten zou tegengaan, het cholesterolgehalte zou doen dalen en ook de insulinespiegel positief zou beïnvloeden. Oftewel het South Beach dieet. Weliswaar zijn deze voordelen van het South Beach dieet niet wetenschappelijk bewezen, wel is het duidelijk dat een enorm aantal mensen baat hebben bij deze vernieuwde levenswijze. Natuurlijk gaat dit niet voor iedereen op maar het overgrote deel van de ervaringen is positief.

Is deze manier van lijnen koolhydraatarm?

Het Atkins dieet is sterk koolhydraatarm. Het South Beach dieet is dit niet en het richt zich meer op de (beperking van) vet inname. Natuurlijk is dit ook een kwestie van perspectief. De meesten zullen het ermee eens zijn dat 20 gram koolhydraten per dag aan de weinige kant is. Wellicht vind jij althans dat 100 gram per dag nog weinig is. Toch kun je niet per se stellen dat deze voedingswijze enorm weinig koolhydraten bevat. De eerste twee weken van het dieet zijn wel wat aan de magere kant, de rest van de tijd eet je gewoon koolhydraten.

Wat houdt het dieet eigenlijk in?

Het South Beach dieet is een gestructureerde manier van eten die zich richt op gezonde koolhydraten en vetten. Ook neem je een grotere hoeveelheid eiwit in wanneer je het voedingsschema van het South Beach dieet volgt. De eerste twee weken zijn bedoeld voor snel gewichtsverlies  zodat je gemotiveerd verder kunt gaan en al snel wat extra pondjes verliest. Deze twee weken zijn behoorlijk streng. Je mag bijvoorbeeld geen pasta of brood eten en de voedingsmiddelen die je wel mag eten zijn toch wel erg beperkt te noemen en bestaan voornamelijk uit eiwitten en (goede) vetten.

De eerste twee weken zijn achter de rug. Wat nu?

Na de eerste fase van het dieet mag je al heel wat meer voedingsmiddelen eten. De strengste tijd is dus voorbij. De tweede fase is erop gericht om rustig gewicht te blijven verliezen en vooral ook gezonde koolhydraten te eten. Met gezonde koolhydraten wordt in dit geval verwezen naar de zogenaamde ‘slow carbs’. Dit zijn koolhydraten die je insulinespiegel veel minder snel doen stijgen dan producten als witte suiker en witbrood. We hebben het dan voornamelijk over volkorenproducten en producten die zo min mogelijk bewerkt zijn.

Het ideale gewicht is bereikt…

Als je uiteindelijk op je streefgewicht zit kun je langzaam aan wat meer koolhydraatrijke producten in je dieet opnemen. Maar wel tot aan het punt dat je niet meer afvalt. Op het moment dat je merkt dat je weer iets bijkomt zet je een stapje achteruit. Dit punt verschilt natuurlijk enorm van persoon tot persoon.

tomatobasilsalmon

Voor- en nadelen van het South Beach dieet

Voor veel mensen is het dieet een echte uitkomst. Principieel kun je zodra je je streefgewicht bereikt hebt alles eten, maar dan in beperkte mate. Ook heb je, afgezien van de eerste twee weken, een redelijke vrijheid. Je hoeft geen calorieën te tellen en je leeft ook niet op een slablaadje. Wel is het voor sommigen moeilijk van het brood en de suiker af te blijven. En de eerste twee weken blijken voor een heleboel mensen behoorlijk zwaar. Uiteindelijk ligt het aan je eigen lijf. Voel je je goed? Ga dan vooral door.

Niet ieder lichaam is gelijk

Niet iedereen reageert op dezelfde manier op verschillende voedingsmiddelen. De een valt goed af op een koolhydraatarm dieet, terwijl de ander het beter doet met wat minder vet. Uiteindelijk zijn we toch allemaal anders geschapen en moet je doen wat bij jou het beste werkt. Jammer genoeg is het soms nodig om eerst van alles te testen voordat je bij het dieet uitkomt dat het meest geschikt voor je is.

NB. Wil je meer weten over het South Beach dieet, dan kunnen wij dit boek aanraden.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter