Hoe Blessures Voorkomen bij het Sporten

0 1084

Sporten is een gezonde aangelegenheid om te zorgen voor een fit en gezond lichaam. Echter is sporten niet altijd zonder risico’s, helaas. Eén van de meest voorkomende ongelukken met sporten zijn het oplopen van blessures. Sportblessures zijn er in verschillende categorieën, van licht tot heel ernstig. In het ernstige geval loop je levenslang schade op. In dit artikel lees je wat sportblessures precies zijn en hoe je ze kunt voorkomen.

Wat is een sportblessure?

Sportblessuresvoorkomen2Bij sporten maak je veel gebruik van je botten, spieren, pezen en gewrichten. Door te trainen worden deze onderdelen van je lichaam sterker. Helaas gaat er tijdens het sterker maken van de spieren en gewrichten wel eens wat mis. Vaak train je een lichaamsdeel te sterk waardoor deze overbelast raakt. Bijvoorbeeld een spier dat te ver uitrekt, of een pees dat scheurt of zelfs een bot dat breekt. Dit zijn allemaal pijnlijke blessures die je liever niet oploopt.

Sportblessures ontstaan ook regelmatig door een verkeerde beweging van het lichaam, je valt bijvoorbeeld of je zwikt. De ene sport is gevoeliger voor een blessure dan de andere sport. Bij voetbal en hockey bijvoorbeeld is de kans groter op een blessure dan zwemmen. Door stelselmatig te zwaar te trainen kunnen je gewrichten en spieren overbelast raken, waardoor de kans op een blessure toeneemt.

Hoe voorkom je sportblessures?

Per sport kun je verschillende blessures oplopen, zo komt een gezwikte enkel vaak voor bij voetbal en een knieblessure bij hardlopen. Voor iedere sport zijn er daarom verschillende tips om blessures te voorkomen. Maar er zijn ook een aantal algemene tips die je in acht kunt nemen om blessures te voorkomen:

SportblessuresvoorkomenSport regelmatig. Dit is niet alleen goed voor het afvallen, maar ook je lichaam blijft fit en sterk. Als je een tijd niet gesport hebt, bouw het dan geleidelijk weer op om je gewrichten en spieren weer sterker en soepeler te maken. Begin dus rustig deze eerste keer dat je weer sport. De keren erna kun je langzaam de intensiteit van je trainingen verhogen. Je lichaam wordt door verloop van tijd bij regelmatig sporten immers “harder” waardoor het beter fysieke belasting kan opvangen.

Start met een warming up. Met een warming up zorg je ervoor dat je spieren warm worden en de bloedvaten gaan open staan. Het bloed kan gemakkelijker stromen, waardoor je spieren en gewrichten al wat soepeler zijn, voordat ze hard aan het werk moeten.

Eindig met een cooling down. Het beste is om na je sportactiviteit wat rek- en strekoefeningen te doen. Zo kan het lichaam zich geleidelijk afkoelen, waardoor de kans op spierpijn en stijfheid afneemt.

Zorg voor een goed trainingsschema. Zeker als je net begint met trainen, dan moet je niet teveel vragen van je lichaam. Zorg voor een schema dat de sportactiviteiten goed opbouwt in zowel frequentie als zwaarte van de oefeningen. Op die manier bouw je je spieren ook langzamerhand op en is de kans dat je ze overbelast en beschadigt kleiner.

Doe oefeningen om je spieren te versterken. Door sterkere spieren is je lichaam beter voorbereid op onverwachte bewegingen of stoten en vallen. Hierdoor is de kans dat je een blessure oploopt tijdens een val kleiner.

Zorg voor goede schoenen en kleding. Per sport heb je een ander tenue aan en dat is niet voor niets. Een veel voorkomende fout die bijvoorbeeld met hardlopen wordt gemaakt is dat mensen gaan hardlopen op een paar oude sneakers. Echter bieden die schoenen niet de juiste vering en stevigheid die juist bij hardlopen zo van belang is om blessures te voorkomen.

Sportblessures

Drink en eet voldoende. Door water te drinken bij het sporten raakt je lichaam niet oververhit. Het is dan ook beter ingesteld om klappen op te vangen. Eet daarbij een aantal uren voordat je gaat sporten. Zo heb je naast goede energie ook meer fut om de juiste bewegingen te maken en jezelf niet te forceren. Naast het effect op sportblessures is het innemen van voldoende drank en eten ook gewoon gunstig voor je gezondheid. Voor gewichtsverlies kun je dan uiteraard koolhydraatarm eten.

Dit zijn een aantal tips die je kunt gebruiken om blessures te voorkomen. Deze tips zijn bij alle sportactiviteiten toepasbaar. Het belangrijkste om blessures te voorkomen is dat je ze niet overbelast. Pak het sporten rustig op en vraag niet direct te veel van jezelf. Weet waar je grenzen liggen. Bij het sporten is dit vaak nog lastig te bepalen, omdat soms de pijn pas later komt. Twijfel dus niet bij pijn in spieren die aanhoudt, maar doe direct een stapje terug.

Een sportblessure is nooit helemaal te voorkomen

Hoe goed je je ook voorbereid op de sportactiviteiten, een blessure is helaas nooit met 100% zekerheid te voorkomen. Vaak heb je ook te maken met factoren die buiten jezelf liggen (denk aan fitnessapparaten, teamleden, tegenstanders), die een blessure kunnen veroorzaken. Maar als je zelf goed voorbereid gaat sporten en deze tips in je achterhoofd neemt, dan is de kans op een sportblessure aanzienlijk kleiner.

Wanneer je wilt gaan sporten voor het afvallen dan is het zeker raadzaam om een goed trainingsschema te gebruiken. Vaak is je lichaam niet ingericht op heftige inspanning, vooral in de eerste weken is dit geval. Bekijk daarom ook ons overzicht met alle trainingsprogramma’s op een rij.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter