Overgewicht en Zwangerschap

0 1288

Vrouwen met overgewicht worden minder gemakkelijk zwanger. Zou je dus graag moeder willen worden maar ben je te zwaar, zorg er dan voor dat je eerst wat kilo’s kwijtraakt. Het kan natuurlijk ook zijn dat je te zwaar bent en inmiddels wel zwanger bent geworden. Welke keuzes op voedingsgebied kun je dan het beste maken, om te voorkomen dat je een te grote gewichtstoename krijgt? Je leest het hieronder.

OvergewichtzwangerschapKinderwens

Bij een BMI (Body Mass Index) tussen de 19 en 25 heb je een gezond gewicht. Bij 25 tot 30 is er sprake van matig overgewicht en vanaf 30 van obesitas (ernstig overgewicht). Is je BMI hoger dan 35 dan heb je 26% minder kans om zwanger te worden. Heb je last van matig overgewicht, dan is een beetje afvallen vaak al genoeg om zwanger te kunnen raken.

Ben je te zwaar, dan is het aan te raden om voordat je zwanger probeert te worden al gewicht kwijt te raken. Met een gewichtsprobleem heb je namelijk een grotere kans op een miskraam, op zwangerschapsdiabetes en zwangerschapsvergiftiging. Ook de kans op een te hoog geboortegewicht of afwijkingen bij de baby is groter. Na de bevalling heb je zelf bovendien meer kans op aandoeningen en complicaties.

Vóór de zwangerschap al te zwaar

Ben je nu zwanger en was je voor je zwangerschap al te zwaar? Dan is het af te raden om een extreem dieet te gaan volgen. Zowel voor jezelf als voor de ongeboren baby is dat niet gezond en de baby kan belast worden met afbraakproducten. Wat je wel kunt doen is ervoor zorgen dat het aantal kilo’s dat je aankomt zich beperkt tussen de zes en negen kilo. Normaal gesproken komt een zwangere vrouw minstens twaalf tot vijftien kilo aan.

Eet dus gezond en gevarieerd en – heel belangrijk – zorg ook voor voldoende beweging. Veel zwangere vrouwen komen meer dan twaalf kilo aan in de negen maanden zwangerschap. Slaag jij erin om een dergelijke gewichtstoename te voorkomen, dan ben je op een gezonde manier toch wat kilo’s ‘kwijtgeraakt’. Is je BMI hoger dan 35, dan verwijst de verloskundige je door naar een diëtist, zodat je passend advies kunt krijgen voor een gezonde levensstijl.

Gezonde voeding voor de zwangere vrouw

Juist als je zwanger bent is gezonde voeding heel belangrijk. Eet daarom gevarieerd en gebruik anderhalve liter vocht. Wees matig met koekjes, snoep en andere ongezonde producten. Vervang ongezonde tussendoortjes door een boterham, snoepgroente, fruit of yoghurt. Vermijd rauwe melk, kazen gemaakt van rauwe melk en rauw of niet goed doorbakken vlees. Was rauwkost en fruit zorgvuldig voor je het consumeert.

Kies voor mager vlees en magere melkproducten. Twee keer per week vis is heel gezond, waarvan één keer een vette vissoort. Zorg ervoor dat je niet teveel zout binnenkrijgt, dus vermijd chips en snacks zoveel mogelijk. Om te voorkomen dat je ongezond gaat eten, is het belangrijk om drie keer per dag voldoende te eten tijdens de maaltijden.

Matig met suikers en vet

In de eerste drie maanden van de zwangerschap moet je extra voorzichtig zijn met suikers en vet, stoffen waar je baby niets aan heeft en die meteen als vet worden opgeslagen. In de begintijd legt je lichaam een vetvoorraadje aan op heupen en buik, als reservevet voor later. Probeer dit juist als je overgewicht hebt te voorkomen. Veel bewegen is een goede oplossing hiervoor!

Overgewichtzwangerschap2Vanaf maand vier kun je een extra boterham en glas melk nemen ter aanvulling van mogelijke tekorten. Eet in ieder geval voldoende, daarmee voorkom je lekkere trek die je wilt stillen met ongezonde tussendoortjes. Wees matig met inname van frisdrank en vruchtensap, vanwege het hoge suikergehalte. Zorg ervoor dat je bij het avondeten in ieder geval voldoende groente binnenkrijgt.

Het juiste advies

Voor de zwangere vrouw is een gezond eetpatroon, met niet teveel zout, suiker en vet, dus extra belangrijk. Pas – indien mogelijk – je eetpatroon al zoveel mogelijk vóór de zwangerschap aan. Dan heb je je eetgewoontes al veranderd op het moment dat je zwanger raakt en kunnen jij en je ongeboren kindje hier maximaal van profiteren.

Wil je zwanger worden en lukt dit mogelijk niet omdat je te zwaar bent? Overleg dan met de huisarts. Hij kan je gezondheidstoestand bekijken en je adviseren over je eetpatroon. Als je te zwaar bent en inmiddels al wel zwanger, dan kan de verloskundige je voorzien van de juiste adviezen of je doorverwijzen naar een specialist. Check ook dit uitstekende boek.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter