Tips voor het Bijhouden van je Gewichtsverlies

Veel mensen lukt het niet om af te vallen. Wanneer men begint aan een dieet is de motivatie bij de start vaak hoog. In het begin vliegen de kilo’s er af, waardoor men gemotiveerd blijft. Maar op een gegeven moment stagneert de gewichtsafname wat, waardoor er af en toe weer wat meer gesnoept wordt en uiteindelijk wordt er niet meer consequent aan het dieet gehouden. Dit heeft tot gevolg dat veelmensen weer in hun oude voedingspatroon vallen en weer op hun oude gewicht komen. Dit is jammer, want met genoeg discipline en consequentie kan afvallen zeer succesvol zijn!

Gewicht BijhoudenJe gewicht bijhouden

Belangrijk om gemotiveerd te blijven is het bijhouden van je gewicht. Zoals gesteld zul je in het begin zien dat de kilo’s er af vliegen. Hoe zwaarder je bent, hoe sneller je afslankt. Ook moet je weten dat de gewichtsafname na een aantal weken minder snel gaat, maar dit betekent niet dat het dieet niet meer werkt! Het gaat juist goed en je bent al zoveel afgevallen dat de kilo’s nu wat minder snel gaan, simpelweg omdat er minder af te vallen valt.

Belangrijk is dat je niet obsessief dagelijks je gewicht bij moet houden. Als je het te vaak doet kan het juist demotiverend werken, omdat je per dag misschien minder afvalt dan verwacht. Het is beter om één vast moment per week te nemen om je gewicht te meten, het liefst in de ochtend. Om de voortgang van het afvallen bij te houden kun je het noteren in een schema.

Apps die helpen bij je gewicht bij te houden

Tegenwoordig zijn er tal van mobile apps te verkijgen die handige hulpjes kunnen zijn om de voortgang van het afvallen te bepalen. Zoek hiervoor gewoon in je smartphone en tablet op “gewicht bijhouden” of “dieet assistent” en je zult veel gratis apps tegenkomen.

Praktische tips

Gewichtbijhouden2Een aantal praktische tips:

– Stel een realistisch doel vast. Stel liever een doelstelling waarbij je 5 kilo in twee maanden verliest, dan 5 kilo in één week.

– Raak niet gedemotiveerd als de voortgang van het afvallen je tegenvalt. Afvallen vergt veel discipline en als je dat kunt volhouden kom je er wel!
– Wees niet te streng voor jezelf, verwen jezelf ook eens. Zo blijf je namelijk gemotiveerd.

– Wanneer je geen smartphone of tablet hebt kun je zelf ook een schema maken om je gewicht in bij te houden.

– Bereken je BMI om de voortgang naar een gezonder gewicht te zien. Gebruik hiervoor onze BMI calculator. Een BMI tussen de 19 en 25 is een gezond gewicht. Als het lager is dan is er sprake van ondergewicht en daarboven is er sprake van overgewicht.

– Een andere goede maatstaf is je vetpercentage. Je kunt je vetpercentage eenvoudig zelf meten en berekenen.

– Maak foto’s van jezelf tijdens het afvalproces. Dit kan stimulerend werken, zeker als je de foto’s over langere tijd naast elkaar neerlegt zul je het verschil goed zien. Trek zo weinig mogelijk kleding aan bij het maken van de foto’s om de verschillen zo goed mogelijk te zien.

De voortgang van afvallen werkt stimulerend. Stel haalbare doelen en wees er niet te obsessief in om demotivatie tegen te gaan. Apps en dagboeken kunnen je helpen om je doelen te behalen, maar uiteindelijk moet je het zelf doen. Met genoeg discipline en consequent zijn lukt het jou zeker om af te vallen!

Veel afslankprogramma’s bieden je overigens ook de mogelijkheid om de voortgang van je gewichtsverlies bij te houden. Hierbij wordt je ook nog eens gesteund en gemotiveerd. Een win-win dus!

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter