Vermijd deze 10 Fouten bij het Sporten

0 1775

Bewegen is goed voor ons, helemaal voor mensen die graag een paar kilo’s willen afvallen. Regelmatig een bezoekje aan de sportschool brengen is daarom een goed initiatief. Toch worden sportactiviteiten regelmatig fout uitgevoerd. Dit is zonde, want daarmee worden minder goede resultaten bereikt dan mogelijk is. Wij sommen hieronder de grootse fouten op die vermeden moeten worden tijdens het sporten.

1. Starten zonder plan

Bent je van plan om te gaan starten met sporten, bijvoorbeeld op de fitness-school, dan is het altijd handig om van te voren een sportplan op te stellen. Welke doelen wil je bereiken? Wil je misschien afvallen of juist meer spiermassa kweken? Door de juiste oefeningen hierop aan te laten sluiten zal je in de loop van de tijd de beste resultaten bereiken. Bovendien raak je gemotiveerder met een goed plan waar je je aan moet houden! Vaak kan de sportschool je hierbij helpen.

2. Warming-up overslaan

Warmingup1Een warming-up nutteloos? Reken maar van niet! Door een goede warming-up komt de doorbloeding op gang. De kans op blessures zijn vele malen groter zonder even van te voren de spieren warm te trainen. Dit kan bijvoorbeeld door tien minuutjes op de loopband te lopen of op de fiets te stappen. Daarna even stretchen om de spieren, gewrichten en pezen soepel te krijgen en je bent klaar voor je workout.

3. Telkens dezelfde routine uitvoeren

Zoals gesteld is het goed om een bewegingsplan te hebben voordat je begint. Zorg wel dat hier voldoende variatie in zit. Door steeds dezelfde oefeningen te doen, zal er weinig vooruitgang geboekt worden. Pas wanneer je je plan steeds aanscherpt en het niveau steeds hoger legt, zal je een flinke vooruitgang zien. Van alleen sit-ups zal je niet afvallen. Zorg dat je dus ook voldoende andere oefeningen doet en de cardio oefeningen afwisselt.

4. Niet of nauwelijks drinken

Water (of een andere drank zoals sportdrankjes) is absoluut noodzakelijk tijdens een sportsessie. Wanneer je veel beweegt, verlies je vocht. Dit kan al snel oplopen tot een liter per trainingssessie. Het vochtgehalte moet weer aangevuld worden, anders kan duizeligheid en concentratieverlies een gevolg zijn. Zorg dus altijd dat je een flesje water bij je hebt!

5. Lange workouts uitvoeren

Vaak redeneren mensen: hoe langer je traint, hoe meer je zal afvallen of spieren zult kweken. Toch is dit niet het geval. Bij fitnessen geldt dat het om de kwaliteit gaat en niet de kwantiteit. Een trainingssessie van maximaal een uur waarbij korte en krachtige oefeningen verricht worden, zal het beste resultaat opleveren.

6. Alleen maar cardio trainen

Door alleen maar cardio te trainen (zoals fietsen, roeien, loopband) zal je minder kilo’s verliezen dan wanneer je cardio combineert met krachttraining. Door ook krachttraining toe te passen, zal je vetverbranding namelijk zelfs na het sporten nog een tijdje doorgaan.

Sporten217. Alleen maar machines gebruiken

Alleen maar fitnessapparaten gebruiken om af te vallen of spieren te kweken heeft weinig zin. Je kan bijvoorbeeld veel beter gebruik maken van losse gewichten. Op deze manier spannen je spieren zich veel meer in. Door dit harde werk worden niet alleen je kracht, maar ook je concentratie en conditie beter getraind. Daarbij kun je ook meer natuurlijke oefeningen doen zoals sit-ups en push-ups.

8. Cool-down overslaan

Sla na het sporten nooit een cool-down over. Je hele lichaam is een tijdje intensief bezig geweest en je hartslag ligt daarom hoger. Door vijf minuten na de training rustig af te koelen krijgt je lichaam de kans om bij te komen. Loop bijvoorbeeld even rustig heen en weer en doe stretch oefeningen.

9. Overmatig eten na de sportsessie

Vaak hebben mensen na een intensieve trainingssessie trek. Logisch, want je hebt immers veel energie verbruikt. Let toch goed op met wat je eet na het sporten. Indien je wilt afvallen, is het zonde om de verbrande calorieën er weer direct aan te eten. Kies iets wat vezelrijk is, want dat vult. Een kom muesli en een stuk fruit is een prima optie.

10. Met drie keer per week bewegen ben ik topfit

Door drie keer per week een half uurtje te bewegen ben je nog niet topfit. Wel ben je actief bezig, wat op zich niet verkeerd is. Toch is dit en groot verschil. Heb je echt als doel om meer spieren te kweken of af te vallen, dan is dit niet voldoende. Vier á vijf keer per week een intensief en individueel sportplan uitvoeren klinkt dan een stuk beter!

Een paar kleine aanpassingen tijdens de sportsessie kan dus op vele punten het grote verschil maken. Zorg van te voren dat duidelijk is wat je wilt bereiken. Stel een plan op, eventueel met een sportcoach en ga aan de slag. De resultaten zullen dan het beste tot z’n recht komen. Indien je het zelf wilt doen is kun je prima kiezen voor een betrouwbaar en leuk oefenprogramma, zoals het KettleBell Workout programma, dat bij ons hoog genoteerd staat.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter