Een Warmtecabine voor Afslanken – Werkt Het?

Enkele jaren geleden deden de warmtecabines – ook wel infraroodcabines genoemd – als middel om af te vallen hun intrede. Gespecialiseerde afslankinstituten schoten als paddenstoelen uit de grond en beloofden dat je sneller en makkelijker zou afvallen dan in de fitness of met sporten. En nog steeds komen er nieuwe bij. Tijd dus om eens te onderzoeken of afvallen met een warmtecabine echt zo’n geweldige resultaten geeft.

Warmtecabine1altklHoe werkt het?

Je eerste bezoek begint met een intakegesprek over je eetgewoontes, je conditie en je bewegingspatroon. Dan volgt de figuuranalyse: je lichaam wordt gewogen en opgemeten op specifieke plaatsen waar je centimeters kan verliezen. Bij het wegen wordt niet alleen je gewicht vastgesteld., maar ook je vetpercentage, spierpercentage en waterpercentage gemeten. In bepaalde gevallen wordt ook de snelheid van je stofwisseling gemeten.

Rekening houdend met alle verzamelde gegevens wordt een trainingsschema op jouw maat gemaakt. Je bepaalt zelf of je over je hele lichaam wil afslanken, of alleen bepaalde zones wil aanpakken en verstevigen. Een belangrijk voordeel van dit maatwerk is dat je trainingsschema op elk moment aangepast kan worden. Het maakt afvallen met een warmtecabine ook geschikt voor mensen van uiteenlopende leeftijden.

Je wordt ook gevraagd om een eetdagboek bij te houden, zodat na de eerste week kan bepaald worden waar je je eetgewoontes best kan aanpassen. Een diëtiste stelt een gezond voedingsschema voor je op.

Beginnen met de Infraroodcabine

Je begint dan te trainen in een futuristisch uitziende infraroodcabine (meestal 30 minuten) die verwarmd is tot 38°C.  Je krijgt een lijstje met oefeningen waarmee je het door jou beoogde resultaat moet kunnen realiseren en die je uitvoert onder het toeziend oog van een professionele coach.

Sommige oefeningen doe je met gewichtjes of met behulp van riemen die weerstand bieden, om extra effect te verkrijgen. Hoe meer vorderingen je maakt, hoe zwaarder de oefeningen worden gemaakt zodat je steeds vooruitgang blijft boeken. Uiteraard gaat dit geleidelijk aan, op jouw tempo.

De meeste oefeningen doe je liggend, dit om je gewrichten niet te belasten. Het is dus ook een goeie methode voor mensen die last hebben van pijn of blessures.

De effecten

De infraroodstralen in de cabine dringen diep door in je huid en je spierweefsel. Dit zorgt ervoor dat de doorbloeding ervan goed op gang komt. Hierdoor krijg je het dubbele voordeel dat je sneller afvalt en dat spierpijn en het risico op blessures achteraf worden verminderd.

Ook cellulitis wordt aangepakt door de infraroodstralen, doordat ze ook doordringen in je onderhuidse vetweefsel en daar de vergrote vetcellen verkleinen.

Een niet onbelangrijk voordeel is dat je door te trainen in een warmtecabine veel sneller afvalt dan door gewoon in de fitness te trainen. Een half uurtje in een infraroodcabine oefenen heeft algauw hetzelfde effect als minstens een uur fitnessen of sporten.

Wat zegt het prijskaartje?

Warmtecabine2Trainen in een infraroodcabine is niet goedkoop, dat moet gezegd. Voor een paar maanden 2 à 3 keer in de week trainen ben je algauw een paar honderd euro kwijt. Het spreekt natuurlijk voor zich: hoe meer kilo’s je kwijt moet, hoe langer je moet trainen en dus hoe duurder het wordt. Daartegenover staat dat je continu begeleid wordt door professionele diëtisten en kinesisten om je resultaat te behalen. Voor wie echt gemotiveerd is om af te vallen is het dus zeker de moeite waard om de portemonnee open te trekken.

De meeste afslankinstituten geven je trouwens een resultaatsgarantie, zeker iets om naar te vragen als je eraan wil beginnen.

Conclusie

Van alle methodes om af te vallen behoort deze zeker tot meer bijzondere. Maar vergis je niet: afvallen met een warmtecabine is geen fluitje van een cent. De oefeningen zijn best wel pittig en je zal gezonde voedingsgewoontes moeten aanleren.

Vaak wordt aangeraden om een keer in de week te blijven trainen nadat je je gewenste gewicht hebt bereikt, maar daar beslis je natuurlijk zelf over. Wie de gezonde eetgewoontes kan volhouden en regelmatig beweging neemt kan normaal gezien best op gewicht blijven.

Alles overwogen kan het een leuke aanvulling zijn op je huidige afslankprogramma, zeker als je de benodigde oefeningen erbij doet en deze juist uitvoert.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter