Het 40 Punten Dieet

2 1859

Wie wil afvallen heeft een ruime keuze aan diëten. Maar hoe maak je de juiste keuze? Er zijn veel diëten waarbij je aan het handje wordt gehouden en je precies vertelt wordt wat je wel en niet mag eten en wat je wanneer moet eten. Het probleem hierbij is dat ze in het dagelijkse leven moeilijk te combineren zijn met je gezin, je werk en je sociale leven.

40 punten dieetVaak moeten bij zulke diëten ook speciale producten gekocht worden wat afvallen algauw een onhandige aangelegenheid maakt. Het zou veel makkelijker zijn om een dieet te volgen waarbij je volledig vrij bent om te eten wat je wil. Het 40 punten dieet belooft dat je dit alles kan waarmaken en zo makkelijk kan afvallen. Maar klopt dit ook? Laat ons het eens van naderbij bekijken.

Hoe werkt het?

Het concept is heel eenvoudig: elk punt vertegenwoordigt 25 calorieën en zolang je niet boven de 40 punten per dag komt, val je gegarandeerd af. Er zijn geen verboden voedingsmiddelen, je bepaalt zelf hoe je je 40 punten over je dag verspreidt.

Het komt er dus op neer dat je per dag 1000 calorieën per dag tot je neemt, wat normaal gezien wat weinig is, voor vrouwen wordt normaal gezien een gemiddelde van 1200 calorieën als gezond beschouwd, voor mannen 2000 calorieën. Het 40 punten dieet lijkt in dit opzicht ook erg veel op het 1000 calorieën dieet.

Voordelen

Een aantal sterke voordelen van het 40 punten dieet zijn onder meer:

• Je hoeft geen speciale producten te kopen, je koopt je eten gewoon waar je dat gewend bent
• Jij bent de baas: je bepaalt zelf wat je eet
• Je valt snel af
• Gemakkelijk te combineren met je sociale leven
• Je eet gewoon mee met je gezin

Nadelen

Als nadelen van het 40 punten zijn echter te noemen:

• 1000 calorieën per dag is weinig, je zal langzaam moeten wennen
• Je moet goed in de gaten houden dat je de nodige voedingsstoffen binnen krijgt
• Het is niet lang vol te houden
• Als je terug normaal gaat eten moet je oppassen dat de kilo’s er niet weer aanvliegen

Enkele aanbevelingen

Je merkt dat het 40 punten dieet makkelijk te volgen is, maar vooral in het begin zal het een beetje zoeken zijn hoe je je 40 punten nu best verdeelt over de dag.

Begin best in een kalme periode, zonder al te veel feestjes en/of uitjes, dit geeft je de kans om te wennen aan het dieet. Normaal gezien zal je al snel leren wat kan en wat niet.

Een eetdagboek bijhouden kan hierbij een handig hulpmiddel zijn, zo krijg je een duidelijk beeld van wat je per dag eet. Aan de hand van je eetdagboek kan je een lijstje maken met verschillende voedingsmiddelen en het aantal punten waarvoor ze staan. Op die manier is het eenvoudiger om je eetgewoontes aan te passen.

Ook tijdens een dieet moet je erop letten dat je de nodige bouwstoffen voor je lichaam binnen krijgt. De kans zit er in dat je met het 40 punten dieet vanzelf meer groenten en fruit gaat eten, waardoor je wel de nodige vitamines opneemt, maar je lichaam heeft meer nodig dan dat. Vis en zuivel (en tijd buiten in de zon) bijvoorbeeld mag niet ontbreken in je dagelijkse patroon. Zo wordt namelijk vitamine D aangemaakt, dat er voor zorgt dat calcium en fosfor goed worden opgenomen uit je voeding, wat belangrijk is voor het behoud van gezonde botten. Zoals bij elk gezond dieet is variatie hier het sleutelwoord.

Voedingsmiddelen

Concreet komt het erop neer dat je volgende voedingsmiddelen dagelijks moet eten:

40puntendieet• Magere zuivel
• Eieren
• Mager vlees of magere vis
• Volkoren brood
• Citrusvruchten
• Groene bladgroenten

Het is ook belangrijk dat je voldoende water drinkt op een dag. De vezels die je opneemt moeten je lichaam immers ook weer makkelijk kunnen verlaten. Drink je te weinig, kan je last krijgen van constipatie.

Het is niet de bedoeling dat je bij dit dieet hevig gaat sporten of fitnessen, daarvoor krijg je echt wel te weinig calorieën binnen. Als je toch wil sporten, mag je “minpunten” aftrekken en naargelang de intensiteit meer dan 40 punten gebruiken.

Tot slot

Het 40 punten dieet is een ideaal dieet om snel wat kilo’s kwijt te raken, maar niet om op lange termijn vol te houden. Het valt onder de zogenoemde crashdiëten, een soort dieet over het algemeen af te raden is. Na een tijdje langzaam weer opbouwen naar een normaal en gezond aantal calorieën is echt wel noodzakelijk. Het kan je wel bewust maken van wat je eet. Als je met het 40 punten dieet gezondere eetgewoonten hebt aangeleerd, kan je die in je dagelijkse leven blijven volhouden, zodat je op je gewenste gewicht blijft. Wil je echter gemakkelijker en gezonder afslanken, bekijk dan ook ons overzicht van de beste dieetproducten.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

2 REACTIES

    • In Nederland zijn boeken over het 40 punten dieet niet altijd beschikbaar. Daarbij is dit een sterk crashdieet wat we normaliter niet aanbevelen. We raden je aan om ons artikel met de lijst van aanbevolen dieetboeken te checken voor een beter alternatief.

Laat een reactie achter