Afvallen Buik – De Beste Tips om Buikvet te Verbranden

6 5071

Wil je afvallen rond je buik en je buikvet verminderen? Overtollig vet op de buik wordt vaak gezien als lastig en als hardnekkig om kwijt te raken. En daarom wordt op het afslanken op dit lichaamsdeel ook wel eens gezien als een hopeloze zaak. Toch is dat niet waar. Je kunt namelijk met wat gezonde inzet en de juiste oefeningen wel degelijk effectief op de buik afvallen. Wij zetten hieronder de beste tips en oefeningen op een rij.

Afslanken van de buikrand en buikvet verbranden

Het is voor het verminderen van overtollige buikvet niet nodig om speciale apparatuur of voeding te gebruiken, al kunnen speciale afslankshakes goed helpen. Er bestaan veel misvattingen over de juiste manieren om gewicht te verliezen rond de buik. Niet in het minst wordt er vaak gesteld dat vele buikspieroefeningen de volledig oplossing zijn. Dergelijke oefeningen zijn zeer nuttig, zeker om je buikspieren strakker te maken, maar voor het afvallen bij de buik zijn gewoonlijk cardio- en krachtoefeningen en een gezond voedingspatroon ook erg belangrijk. Dit blijkt ook uit wetenschappelijk onderzoek.

Een voor de hand liggende methode om rond je buik af te vallen is om over je hele lichaam af te vallen. Wat we hier mee willen zeggen is dat je wel je puur kunt richten op je overtal aan buikvet, maar dat dit in feite ook een bijverschijnsel is van algemeen overgewicht. Verlies je kilo’s dan zal je teveel aan buikvet ook verminderen. Natuurlijk zijn er wel tactieken die je kunt toepassen om sneller af te slanken rond je buik en je buik slanker en strakker te maken.

Het teveel aan buikvet toont zich gewoonlijk als het deel dat je met je beide vingers goed kunt vasthouden. Je kunt het teveel aan buikvet ook eenvoudig meten.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze gratis test en ontdek je “Afslank IQ”.

Buikvetverliezen3Zo meet je je buikvet

Allereerst is het van belang om de omvang van je buik en taille te meten. Zo weet je meteen hoeveel je overschot aan buikvet is en hoeveel je in de buikstreek idealiter zou moeten afslanken. Schrijf je tailleomvang bij aanvang op en meet om de aantal dagen de vooruitgang die je maakt bij het afvallen. Verwacht geen direct resultaat maar na een maand volgen van de beschreven tips zou je wel resultaat moeten gaan waarnemen.

Het beste meetpunt is zo ter hoogte van je navel. Neem een meetlint en ga helemaal rechtop staan. Doe het meetlint rond je taille, en zorg dat het meetlint overal even hoog zit. Adem uit. Kijk dan hoeveel cm er op je meetlint staat waar het weer samenkomt. Dit is dan je tailleomvang.

Een vuistregel is dat bij vrouwen de buikomvang niet meer zou mogen zijn dan 80 cm en bij mannen is dat 94 cm. Zit je daarboven dan ben je zeker gebaat bij vermindering van buikvet. Ook als je daaronder zit, maar er wel waarneembaar sprake is van “vetrolletjes” dan kun je baat hebben bij onderstaande oefeningen en tips. Neem hierbij ook in acht dat krachtoefeningen prima kunnen ondersteunen bij het bewerkstelligen van een strakkere buik.

Oefeningen en workouts voor je buik

Iedere soort van beweging kan al positief werken tegen een te dikke buik, zoals hardlopen, wandelen en fietsen. Ook sporten als tennis, voetbal en zwemmen werken prima. Doe dit tenminste voor 40 minuten per dag, tenminste om de dag, en je zult al snel zien dat je al wat gaat afslanken. Uiteraard kun je ook intensiever aan de slag en iedere dag een sport beoefenen. Zorg er dan wel voor dat je de verschillende sporten afwisselt en niet elke dag dezelfde activiteit verricht. Want zo belast je telkens dezelfde spieren en kunnen er blessures ontstaan.

Naast cardio-oefeningen zijn ook krachttrainingen bijzonder effectief om je buik af te slanken. En denk dan niet alleen aan de welbekende buikspieroefeningen, maar ook aan oefeningen als squats en workouts met gewichten. Door krachttraining te doen wordt je buikvet langzaam maar zeker omgezet in spieren, wat je lichaam strakker maakt, je een beter gevoel geeft en je ook uiteraard steunt voor het afvallen van je buik. Daarnaast zul overgewicht gewoon afvoeren, zodat je gewicht verliest. We hebben hier 12 goede buikspieroefeningen op rij gezet die je thuis kunt uitvoeren.

Wat extreem goed werkt tegen overtollig buikvet zijn speciaal daarvoor opgezette “kettlebell” workouts. Je hebt hierbij geen ingewikkelde machines nodig, maar alleen deze specifieke gewichten. Wetenschappers zijn helemaal wild van de kettlebell workouts. Je gaat hierbij met speciale gewichten en een speciaal programma in de weer om je buik (en ook billen) strak te maken. Indien je oefeningen wilt doen met deze kettlebells dan is in Nederland het Kettlebell Workout Programma de beste optie.

Gezonde voeding voor het afslanken van de buik

Specifiek om overtollig buikvet tegen te gaan zijn er twee factoren van belang: een koolhydraatarm dieet en een verhoogde spijsvertering. Koolhydraten zijn er namelijk berucht om dat ze niet alleen snel de suikers omzetten in overtollige vetten maar ook dat het juist de buik opblaast. Een teveel aan koolhydraten gedijt extra goed in de buikstreek. Wil je dus je buikvet verminderen dan moet je oppassen met koolhydraten. Een effectieve methode om extra snel af te slanken in de buik is door eerst op te schrijven wat je eet, en dan 75% van alle koolhydraatrijke voeding te vervangen door eiwitrijke voeding. Op die manier is je lichaam gedwongen om overtollig buikvet snel te verbranden en zul je daardoor ook sneller rond je buik afvallen.

Tevens heb je er baat bij als je je spijsvertering versnelt. Zo kunnen je maag en darmen overtollige afvalstoffen sneller afvoeren, waardoor deze niet als buikvet worden opgeslagen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld meer focus leggen op een vezelrijk ontbijt, met havermout of zemelen. Vezels zijn bij inname met mate prima gezond en hebben een positieve werking op je darmen. Daarbij is ook een verhoogde inname over de dag van fruit en groente van belang.  Deze bevatten niet alleen goede vezels maar ook vitaminen en mineralen die je nodig zult hebben om effectief buikvet te verbranden. Tevens kunnen sappen en groene thee heel goed werken voor een betere afvoer en effectief afslanken van de buikstreek.

Over het algemeen is dus een sterk eiwitrijk dieet aan te raden. Buikvet is gewoonlijk geen geïsoleerd probleem, maar ook een gevolg van ongezond eten in het algemeen. Heb je last van overtollig buikvet, dan is dan kans groot dat je ook op andere lichaamsplekken last hebt van overgewicht. Een dieet rijk aan eiwitten zorgt hierbij niet alleen voor een slankere buik, maar ook dat je over de hele linie een slanker lichaam krijgt.

Een goede nachtrust voor een slanke buik

Het is een wetenschappelijk geaccepteerd feit dat een stressvolle levensstijl, met een tekort aan slaap en dat al, een zeer negatieve invloed heeft op je gezondheid en je gewicht. Als je de voorgaande te weinig slaap hebt gehad voel je je ook de hele dag moe en dan beweeg je ook weer minder. Een tekort aan slaap zorgt tevens voor een tekort aan bepaalde hormonen in je lichaam, waardoor je hongergevoel vergroot. Hierdoor krijg je op een dag een enorm hongergevoel dat moeilijk te stillen is met wilskracht alleen. Om in je buik af te vallen is daarom een gezonde nachtrust eigenlijk een vereiste.

Probeer daarom vitale momenten in je dag te bouwen waarbij je de tijd neemt voor jezelf en je lichaam. Plan tevens tenminste 6 uur slaap per dag in, met idealiter 8 uur slaap per dag. Haal je dit niet, of kun je ’s nachts niet goed slapen, dan is een middagdutje ook helemaal zo gek nog niet. Zorg er wel voor dat je dan maximaal 1 uur in de middag slaapt. Zo blijft je lichaam in een gezond ritme.

Buikvet is niet altijd alleen maar slecht

Plattebuik4In vroegere tijden was de voorradigheid van voedsel wisselvallig. Was er dus veel voedsel dan had het nut om extra veel te eten en dit overtal van voedsel op te slaan als lichaamsvet, als buffer voor tijdens waarin voedsel slecht te vinden was. Hierdoor zie je ook wel eens dat in oude schilderijen de mensen als volrond werden afgebeeld. Het was een teken van welvaart en goed leven. Vaak is het beeld van een te dikke buik dus niet helemaal juist en zijn vetrolletjes meer het resultaat van te slappe spieren of te weinig beweging. Een krachtige training zoals het hierboven beschreven kettlebell workout programma kan ook hier dus goed van pas komen.

Vergeet niet dat je buik een van de meest populaire plekken van je lichaam is om vet op te slaan. Het is voor het lichaam niet alleen een handige plek omdat het goed toegankelijk is, maar het beschermt ook vitale organen, zoals bij de vrouwen de baarmoeder. Je moet dan ook altijd de afweging maken in hoeverre je wilt gaan met het afvallen van je buik. Overgewicht kwijtraken is natuurlijk goed, maar een klein beetje vet op de buik is echt niet verkeerd.

Teveel buikvet is een teken van een slechte leefstijl

Een te dikke buik en een teveel van buikvet is tegenwoordig een signaal van een ongezonde levensstijl. Zoals ook eerder gesteld doe je er goed aan om een afslankprogramma te volgen om af te vallen. Bij overgewicht is er teveel vet op je organen waardoor ook je buikwand zich gaat uitzetten. Dit binnenvet is niet altijd even goed waar te nemen maar het is er wel degelijk. En op de buik wordt het juist wel zichtbaar. Een overtal van vet, zoals in de buik brengt allerlei andere kwalen met zich mee, zoals verhoogd cholesterol en meer kans op diabetes.

Ga dus overtollig buikvet tegen met bovenstaande oefeningen en adviezen. Succes!

Verbrand snel overtollig buikvet met simpel te maken afslank recepten

Oscar Helm heeft een effectieve afslank methode ontwikkeld waarmee je lekker kunt blijven eten maar toch afslankt.

Het beste is nog dat zijn methode makkelijk vol te houden is, geen hongergevoelens geeft en werkt zonder het jojo-effect.

In zijn boek krijg je simpele en effectieve afslank recepten, dag- en weekmenu’s en nog veel meer.

Klik op de link en ontdek het direct:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

6 REACTIES

  1. Dank voor het nuttige artikel. Ik ben nu bezig met hardlopen en ook wat fitness om mijn buikje kwijt te trainen. Ik probeer dit zo n 3 keer per week te doen, maar soms is het lastig om mezelf te motiveren na het werk. Hebben jullie hiervoor een oplossing?

    • Een van de makkelijkste manieren om te motiveren is: samen afvallen. Doe het samen met vriendinnen of meld je aan bij afslankclub (dit is vaak ook inbegrepen bij een afslankprogramma). Verder is het handig om je doelen in kleine stukjes op te delen. Wil je bijvoorbeeld 10 kilo afslanken, neem het dan 2 kilo per keer en beloon jezelf (gezond) wanneer je dan ook 2 kilo bent afgeslankt. Een goede motivator is dan ook om je te belonen met een lekkere snack als hebt gesport. Weeg je verder ook niet elke dag, maar 1 keer per week is genoeg. Geef jezelf voldoende tijd om je slanke buik te bereiken.

  2. Kun je als je 12 kilometer per dag fietst en 2 keer per dag een workout doet binnen 3 dagen al resultaten zien???

    • Dag Cynthia, dat is in ieder geval een goed begin. Zorg er ook voor dat je telkens een dag rust neemt. Zo kan je lichaam zich herstellen en zul je je ook beter voelen.
      3 dagen looptijd is net wat te kort om omdat het lichaam nog in de verbrandingsstand moet komen en er ook altijd wat schommelingen zijn per dag. Wij raden je aan om iedere week te meten. Je zult dan na 2 weken echt resultaat gaan zien.

  3. Hey ik ben een meisje van 13 jaar oud ik weeg 84 kg ik ben echt te zwaar ik weet het elke keer als ik het probererde lukte het niet ik gaf ook te snel op maar ik wil opnieuw proberen ik wil graag 50 kg halen 30 kg er dus ongeveer vanaf.. Ik heb al een planning gemaakt ect ik wil sws alleen nog maar water drinken minder en gezonder eten hardlopen fietsen en krachttraining doen kan dit en hoeveel kun je ongeveer zo per maand kwijt raken? (had een goede conditie dus ben wat gewend) Heeft iemand tips ofzo ook voor de motivatie en hoeveel kan je zo dan afvallen per maand ? En hoeveel cm alvast hartelijk bedankt en een top site hopelijk krijg ik antwoord
    XxAshley

    • Dag Ashley, je bent nog jong dus we zouden in ieder geval een streng dieet afraden. Maak je ook niet ongerust, je zult ook de komende jaren zeker kilo’s kwijt gaan raken in de groei. We raden je hierbij aan om gewoon gezond te eten met veel groente, fruit en eiwitten. Als je de koekjes, chips en fastfood laat staan dan ben je al op de goede weg. Probeer hierbij zeker niet te snel af te vallen want dan zou je de kilo’s er ook weer snel bij kunnen krijgen! Op jouw leeftijd moet je zeker geen krachttraining gaan doen. Gewoon beweging als elke dag fietsen en 3 keer per week een teamsport zal je langzaam en zeker gaan helpen aan gezond lichaam. Belangrijk is om niets te snel te willen, gewoon gezond te blijven eten, en je zult zien dat het helemaal goed gaat komen.

Laat een reactie achter