Gewicht Verliezen met Eiwitten

0 2694

Wil je afvallen en ben je het beu om diëten te volgen waarbij koolhydraten en suikers de bovenhand nemen? En wil je een ‘jojo-effect’ koste wat het kost vermijden? Dan kan het eiwitdieet (of proteïnedieet) misschien wel de afvaltechniek bij uitstek voor jou zijn. Al dertig jaar lang is het afvallen met whey-eiwit een wetenschappelijk bewezen methode die effectief werkt. Zie bijvoorbeeld Erica Terpstra, zij viel maar liefst veertig kilogram af dankzij een eiwitdieet.

eiwitfeatWat is een eiwitdieet?

De grondgedachte achter het eiwitdieet is dat koolhydraten zorgen voor wankelingen in je bloedsuikerspiegel. Door deze schommelingen wordt de aanmaak van vet gestimuleerd. Vooral suikers en koolhydraten als rijst en pasta vormen een gevaar. Van deze dikmakers eet je namelijk al snel te veel.

Het proteïne dieet heeft als hoofddoel de beperking van inname van koolhydraten en een toename van proteïnes of eiwitten, die vet verbranden zonder aan je spiermassa te vreten. Vis, vlees en eieren vormen bij dit dieet de basis van elke maaltijd. Anderzijds zijn brood, aardappelen, suikers, rijst en alcohol absoluut verboden.

Wat maakt afvallen met eiwit zo’n doeltreffende dieettechniek?

De suikerspiegel blijft in balans
Door proteïnes op te nemen in je lichaam, worden grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel snel stabieler. Mensen met diabetes of hypoglykemie kunnen hier zeker van profiteren: door het dieet toe te passen op een gematigde manier en gedurende een langere tijd, kunnen de ongemakken bij deze ziektes verminderen.

Snel kilo’s verliezen
In een relatief korte tijd verlies je met het eiwitdieet meer dan luttele kilo’s zoals bij sommige andere diëten. Natuurlijk moet je wel in gedachten houden dat je veel vocht verliest en dit het grootste deel uitmaakt van de afgevallen kilo’s. Voor mensen die te veel vocht vasthouden is het proteïne dieet derhalve een aanrader.

Opbouwen van je spiermassa
Je hoort het veel, mensen die veel spieren willen hebben, gaan uitermate veel eiwitten tot zich nemen. Wil jij graag spiermassa opbouwen? Dan ben je met dit dieet zeker een stap verder in de goede richting. Het dieet zorgt dat je kilo’s verliest, zonder je spiermassa te verkleinen. Eiwitten zijn namelijk de bouwstenen van de spieren in je lichaam.

Wat moet je in de gaten houden bij dit dieet?

Wanneer je lang een eiwitdieet volgt op extreme wijze, dan heb je kans op een overconsumptie van cholesterol. Eet niet té weinig koolhydraten, maar probeer een goede middenweg te vinden. Dit is van groot belang voor je hersenen, want deze blijven in leven door glucose. Volg dus een eiwitdieet om op een goede manier af te vallen, maar niet te lang en te extreem! Het beste is om het eerst heel serieus toe te passen en vervolgens verder te bouwen met een variant, waarbij je wel koolhydraten kan en mag eten en waarbij je op een gematigdere manier eiwitten opneemt. Een voorbeeld van een goed “midden” dieet is het Dukan dieet.

Voordelen van afvallen met eiwit

Hoe vaak hoor je wel niet dat mensen na het volgen van hun dieet weer terugvallen naar hun voormalige gewicht? Een dergelijk jojo-effect kan je vermijden met een proteïne dieet: de meeste mensen blijven hun streefgewicht behouden. De reden hiervoor is dat het dieet makkelijk vol te houden is, zelfs voor diegenen die wel eens snel willen opgeven.

Naast het feit dat het dieet makkelijk vol te houden is, is het ook dubbel effectief. Elk van ons heeft een soort reservepotje vet, dat bij het eiwitdieet wordt aangesproken. Door de specifieke maaltijden te volgen, wordt de afvoer van koolhydraten en bijgevolg vetten verminderd of zelfs gestopt. Hierdoor verbrandt het lichaam vet. En doordat je dankzij de ketonen genoeg energie hebt, krijg je geen hongergevoel.

Nadelen van een eiwitdieet

Aan het eiwitdieet is één nadeel verbonden: een slechte adem door de vorming van de ketonen. Dit is verschrikkelijk vervelend, want stinken uit je mond is een absolute no-go. Gelukkig zijn er producten die dit verhelpen. Tabletjes op basis van groene thee werken direct in op de vluchtige delen die een slechte adem veroorzaken. Anders dan andere producten die de geur enkel verbergen, wordt het probleem bij de bron aangepakt en bevat dit geen koolhydraten die het dieet verpesten.

Wat moet en mag je (niet) eten bij een proteïne dieet?

Het ontbijt bij een eiwitdieet is heel verschillend van zijn normale variant. Het brood en de vruchtensap die je normaal elke morgen oppeuzelt, zijn vanaf nu verboden. Maar gelukkig kan je wel nog genieten van een goed bord spek met eieren. Je favoriete hamburger mag je nog eten – zeker degene met kaas-, maar zonder het brood! ’s Avonds kan je een salade met vis of vlees eten, maar rijst, aardappelen en pasta kan je beter achterwege laten.

proteineWat mag je wel eten?

Wat mag je niet eten?

  • Aardappelen, rijst, pasta, brood en tarli
  • Suikers en chocolade
  • Alcohol
  • Zoete vruchten en fruitsappen

Gezien de doeltreffendheid en de eenvoud waarop het eiwitdieet zich baseert, is het zeker een aan te raden dieet om te gebruiken als afvaltechniek. Ben je iemand die snel opgeeft? Dankzij haar hongerstillende werking kun je het eiwitdieet absoluut lang genoeg volhouden om die overtollige kilo’s eraf te krijgen.

Kijk ook voor meer ideeën bij de 10 Beste Manieren voor Afvallen.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter