Het Yoghurt Dieet: Voordelen en Nadelen + Schema

0 2723

Een opvallende dieetvorm is afslanken door middel van yoghurt. Dit zogeheten yoghurtdieet wordt wel eens geroemd als effectief en als relatief gemakkelijk. Maar is dit ook zo? Het gewicht dat je met zo’n dieet verliest, verschilt uiteraard heel erg en hangt af van het schema dat je volgt. Lees hieronder meer over het yoghurt dieet, inclusief een voorbeeld van een schema.

Wat doet een yoghurt dieet voor je lichaam?

De theorie achter het yoghurt dieet is als volgt. Door een yoghurt dieet te volgen kan je meer vet verliezen dan wanneer je een normaal dieet volgt. Dat extra vet verlies kan oplopen tot wel 20%. Dit komt onder andere door de calcium die in de yoghurt zit, die zorgt voor een hogere verbranding in de cellen. Daarnaast zou calcium ervoor zorgen dat er in de eerste instantie al minder vet in je lichaam wordt opgeslagen. Let op: dit effect van calcium echter niet wetenschappelijk bewezen.

Het heeft wel een gevolg dat je minder koolhydraten tot je gaat nemen. Doordat je minder suikers (snelle koolhydraten) binnen krijgt zal je lichaam al binnen een dag gaan zoeken naar een vervanging. Dit probleem wordt dan opgelost door al het vet in je lichaam om te zetten in energie. Zo verdwijnt het vet, en word je slanker.

Kritiekpunten en nadelen van het yoghurt dieet

Dit dieet heeft niet alleen voordelen maar ook nadelen. Wanneer je elke dag zo’n 2 liter yoghurt eet is dit natuurlijk al snel niet meer lekker. Dus hoe lekker je yoghurt ook vind, dit verandert natuurlijk snel wanneer yoghurt het enige is wat je nog eet. Onderschat dit bij het dieet dus niet!

In de yoghurt zitten bijna geen suikers waardoor je je zeker de eerste dagen nog even slap en futloos kan voelen omdat je lichaam hier nog aan moet wennen. Maar hierin verschilt dit dieet niet veel met andere crashdiëten. Dit dieet is zeker niet geschikt voor op de langere termijn omdat je dan een tekort aan belangrijke voedingstoffen kan opbouwen. Doordat je heel veel voedingsstoffen misloopt door dit dieet kan het zijn dat je je ziek gaat voelen. Het is daarom ook best lastig om dit dieet vol te houden.

Hoe ziet het yoghurt dieet eruit?

Je wisselt normale dagen af met yoghurt dagen. Bij zo’n normale dag is het natuurlijk wel belangrijk dat je je ook aan een bepaald caloriearm dieet houdt. Je mag dan drie schaaltjes yoghurt eten van ongeveer 200 ml, drie stuks fruit, een ei, drie keer drinkbouillon, drie boterhammen met mager beleg en in de avond mag je een mager stukje vlees met 200 gram aardappelen en 200 gram groenten eten.

Op een yoghurt dag eet je dan twee liter yoghurt, als je je dan wat duizelig gaat voelen dan mag je een beetje druivensuiker eten zoals bijvoorbeeld een dextro. Je hoeft nooit meer yoghurt te eten dan nodig is, je mag dus ook minder dan twee liter yoghurt eten maar liever niet meer.

Voorbeeldschema van het yoghurt dieet

Er zijn bij dit dieet verschillende soorten weekschema’s mogelijk. Hieronder staat een voorbeeld van een dergelijk schema voor de yoghurt methode. In dit voorbeeld wissel je telkens een normale “eetdag” af met een dag waarbij je alleen yoghurt nuttigt. Zo is het effect aanwezig maar is er binnen de week ook variatie. Tevens moet je iedere dag uiteraard voldoende water of thee erbij drinken.

Maandag, woensdag, vrijdag en zondag
2 liter magere yoghurt, verdeeld over de dag. Bij duizeligheid mag je druivensuiker zoals bijvoorbeeld een dextro nemen.

Dinsdag, donderdag en zaterdag

  • Drie schaaltjes yoghurt
  • Eén ei
  • Drie volkoren boterhammen met mager broodbeleg
  • Drie stuks fruit
  • Een stukje mager vlees of vis, 200 grap groente en 200 gram aardappelen
  • Drie keer drinkbouillon

Dit schema is voor 1 week, per week is het wel goed om voldoende af te wisselen.

Gebruik als lange termijn dieet

Het yoghurt dieet is wel te gebruiken in een langere termijn vorm. Je kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen om zes dagen in de week gezond te eten en dat af te wisselen met één yoghurt dag. Dan krijg je wel nog de nodige voedingsstoffen binnen door de zes dagen dat je het dieet volgt maar val je toch af. Een dieet waarbij je meerdere yoghurt dagen in één week hebt kun je beter niet langer dan vier weken blijven volgen. Dit dieet valt echt onder een crash dieet, je zult binnen een korte tijd veel afvallen. Helaas is het wel vaak zo dat je na zo’n dieet weer terug valt in je oude gewoontes en dat die kilo’s er weer snel bijkomen. Het is dus belangrijk om dit zogeheten jojo effect te voorkomen.

Verschillende soorten yoghurt

Het is belangrijk dat je voor dit dieet wel de goede yoghurt kiest. Er zijn heel veel verschillende soorten yoghurt en in veel soorten zijn suikers toegevoegd. Deze zijn dus niet geschikt. Dit is meestal de yoghurt met een smaakje, zoals bijvoorbeeld fruityoghurt. Daarnaast kun je ook nog kiezen tussen yoghurt en kwark. Dit maakt in principe niet zoveel uit maar let wel goed op de toegevoegde suikers. Als alternatief voor yoghurt kan je ook nog een andere zuivel zoals kefir proberen.

Let op bij een crash dieet

Dit dieet is een crashdieet. Dit betekend dat je in een korte periode snel kan afvallen. Crashdiëten zijn vaak moeilijk vol te houden en zeer eentonig. Daarnaast zijn veel crash diëten schadelijk voor de gezondheid. De crash diëten zijn bedoeld om zo snel mogelijk zo veel mogelijk af te vallen wanneer dit bijvoorbeeld nodig is voor een operatie of wanneer iemand leidt aan ernstig overgewicht. Helaas gaan steeds meer mensen waarbij het niet noodzakelijk is dat ze zo snel mogelijk en zo veel mogelijk afvallen ook op een crash dieet.

Het yoghurt dieet is een dieet dat de zogenaamde yoghurt dagen afwisselt met dagen waarbij je wel andere dingen dan yoghurt mag eten. Over het algemeen is dit dus een heel zwaar dieet wat erg moeilijk vol te houden is. Het yoghurt dieet kan tot ongeveer vier weken nog geen schade aan richten, maar daarna kan het schadelijk worden voor je gezondheid aangezien je een tekort kan krijgen aan belangrijke voedingsstoffen. Om structureel af te slanken zijn andere afvalmethoden dus meer aanbevolen.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter