Thuis Trainen: 10 Top Tips voor Home Workouts

1 1872

Wanneer je weinig zin of budget hebt voor een sportschool maar wel graag wat kilo’s en centimeters kwijt wilt, dan kun je er voor kiezen om thuis te trainen. En vaak is dat net zo effectief als op de sportschool! Er zijn allerlei home workouts, die je, eventueel met wat hulpmiddelen, prima thuis kunt uitvoeren. Ook scheelt thuis trainen je reistijd en is daarmee dus uitermate geschikt voor drukbezette mensen. In dit artikel geven we je graag wat tips zodat ook jij thuis lekker kunt gaan sporten. Tevens geven we verwijzingen naar handige artikelen met goede workouts voor thuis.

1: Ruimte en hulpmiddelen

ThuistrainenklHet is prettig als je wat ruimte in je kamer kunt creëren om je oefeningen te doen. Denk dan aan een plek waar je kunt liggen voor buikspieroefeningen en wat ruimte om je heen zodat je geen dingen raakt bij een kettlebell training. Veel workouts kun je uitvoeren met alleen je lichaamsgewicht. Het is echter soms effectiever om gebruik te maken van verzwarende hulpmiddelen zoals haltertjes of een kettlebell. Houd hier rekening mee. Ook een matje of zacht kleed is fijn, zodat je een lekkere ondergrond hebt om op te liggen bij grondoefeningen.

2: Maak de tijd

Iedereen kent wel die dagen waarop je van hot naar her rent en aan het einde van de dag blij bent als je op de bank kunt ploffen. Daarom is het belangrijk om tijd in te bouwen om te sporten. Vaste sportmomenten zorgen voor een ritme en zorgen ervoor dat het een vast moment van je dag wordt, waar je niet eens meer bij na hoeft te denken.

3: De juiste workouts voor jou

Ga op zoek naar oefeningen die je thuis kunt doen en maak vooraf een weekrooster. Op maandag doe je bijvoorbeeld been- en rugoefeningen en op dinsdag train je je buik en armen. Op donderdag doe je een high impact workout. Zo ben je er zeker van dat je gedurende de week je gehele lichaam traint. Bekijk hiervoor ook onze handige trainingsschema’s.

4: Zorg voor afwisseling en fun

Thuis sporten kent natuurlijk niet de opzwepende dynamiek van een groepsles, of de motiverende woorden van een fitnesscoach. Daarom is het van belang dat je zelf zorgt voor afwisseling en fun! Op die manier blijf je gemotiveerd. Kies bijvoorbeeld eens voor een les pilates of kies ervoor om een uur touwtje te springen of te hoepelen. Een goed programma voor thuis helpt hier ook goed bij. Denk bijvoorbeeld aan De FIT Methode of Afvallen met Nederland.

5: Thuis trainen met gelijkgestemden

In je eentje sporten kan best saai zijn. Gelukkig zijn er tegenwoordig op diverse social media veel medesporters te vinden. Daarbij zijn er bij bovengenoemde programma’s er communities waarin mensen ervaringen uitwisselen, elkaar tips geven en elkaar motiveren om zelf thuis aan de slag te gaan!

6: Luister naar je lichaam

Het is altijd van belang om goed te blijven luisteren naar je lichaam. Er is wanneer je thuis sport niet iemand die meekijkt naar de uitvoering van je oefeningen. Het is verleidelijk om gewoon door te sporten bij pijntjes. Luister echter naar je lichaam, doe rustig aan en bezoek een fysiotherapeut mocht dit wenselijk zijn. En volg ook deze tips tegen blessures.

Thuistrainen2kl7: Houd je progressie bij

In de sportschool kun je van tijd tot tijd een fitheidstest ondergaan. Je ziet dan welke progressie je hebt gemaakt, wat erg motiverend kan werken. Thuis kan dit natuurlijk ook prima! Houd bij welke training je doet, wanneer en hoe lang. Noteer ook hoe je je na afloop voelt. Het is erg leuk om na een paar maanden te zien hoe je vooruit gaat!

8: Neem jezelf serieus

Of je nu bij een sportclub sport, op een sportschool, of thuis: feit is dat je sport! En dat mag je serieus nemen. Gun jezelf dus goede sportschoenen en goede sportkledij, ook al ben je thuis aan het bewegen. Je zult zien dat dit echt bijdraagt in je sportbeleving.

9: Een stok achter de deur

Maak bekend dat je thuis aan het sporten bent. Er is geen trainer die je op het matje roept als je een keer niet komt, het helpt je als er mensen in je omgeving zijn die op de hoogte zijn van je sportieve activiteiten thuis. Niets zo motiverend om je vorderingen te kunnen delen wanneer mensen daar naar vragen.

10: Als écht thuis trainen eens niet lukt?

Bedenk jezelf dat je gedurende een gewone dag ook al aardig wat calorieën kunt verbranden. Wanneer je weet dat je eens een dag niet thuis kunt trainen, kun je die dag misschien wat vaker de trap nemen. Of je maakt een wandeling tijdens de lunch. Op die manier kom je toch, zonder echte workout, aan je beweging gedurende de dag.

Zoals je leest kun je met veel plezier en veel effect zeer goed thuis trainen. Dus reken af met excuses, leg je matje op de grond, kies een aantal goede workouts voor thuis en pak je dumbbells: aan de slag! Uiteraard is het raadzaam om het thuis trainen te combineren met de juiste voeding en lifestyle.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

1 REACTIE

Laat een reactie achter