De 10 Grootste Fouten bij het Afvallen

2 1544

Op het ogenblik dat je denkt aan afvallen wil je vaak dat dit zo snel mogelijk gebeurt. Je wil ook snel resultaat zien omdat dat je gemotiveerd houdt om door te gaan. Het gevaar bij deze gedachte is dat er al snel fouten maakt die eigenlijk averechts kunnen werken voor je gewicht. Hierom de 10 grootste fouten bij het afvallen op een rijtje. Zo kun je grootste valkuilen bij het afvallen vermijden!

Te fanatiek en intensief beginnen te sporten

Afvallenfouten5Het klopt dat afvallen en gezond leven kunnen worden vermeerderd met sporten en bewegen. Maar een veelgemaakte fout bij afvallen is dat men al te vaak heel intensief aan het sporten gaat. Hierdoor maak je ten eerste veel kans op blessures. Het heeft ook geen zin om enkel cardio of 1 bepaalde spiergroep te trainen. Plaatselijk afvallen kan werken maar je zult meer resultaat boeken met een all-round training. Daarbij is het beter om je activiteit geleidelijk op te bouwen, de juiste sport te kiezen en zo blijvend resultaat te boeken. Op die manier houd je het reguliere sportritme veel beter vol.

Het ontbijt overslaan

We weten het misschien allemaal wel, en toch, op het moment dat we beslissen om te gaan afvallen, maken we gemakkelijk deze fout. Het ontbijt zorgt voor de nodige energie om de dag te starten. Wat velen echter niet weten is dat je je ontbijt ook nodig hebt om je metabolisme op gang te brengen. Dat zorgt er dan weer voor dat je lichaamsvet gaat verbranden en zal afvallen. Neem een gezond ontbijt en start elke dag met verbranden, kies bij voorkeur een vezelrijk ontbijt. Op die manier moet je stofwisseling hard aan de slag en start het afslanken vanzelf. Wie niet ontbijt zal over het algemeen meer moeite hebben met afslanken.

Te snel opgeven

Het gebeurt nog eigenlijk veel te vaak dat iemand begint met afslanken, maar na een maand weer terug is bij de oude voedingspatronen. Het te snel opgeven is een hardnekkig issue voor velen. Een deel kunnen we uiteraard herleiden naar het verwachtingspatroon. Wanneer je voor jezelf een langere periode neemt om af te vallen dan gaat dit gemakkelijker dan wanneer je denkt binnen twee weken al je gewicht kwijt te kunnen raken. Een andere veelvoorkomende oorzaak is dat mensen het verkeerde dieet tot zich nemen. Het gekozen dieet is onprettig, onpraktisch of leidt tot een te sterk hongergevoel. Wanneer je het gevoel hebt dat het echt niet meer gaat, geef dan niet meteen het hele afslanken op, maar probeer dan een ander dieet dat wel bij je past.

Afslankpillen en andere hulpjes

Er bestaat geen wonderpil die je volledig helpt om af te vallen én blijvend gezonder doet leven. Er bestaan veel pillen en vervangingsmaaltijden, die de mooiste beloftes maken. Deze producten kunnen je helpen maar zijn niet een volledige vervanging voor een gezondere levensstijl. Het is heel verleidelijk, vooral als je weinig tijd hebt om gezond te koken en geregeld naar de sportzaal te gaan, maar dit is niet de voornaamste manier om af te vallen. Uiteraard kun je afslankpillen wel gebruiken als nuttige toevoeging op je gezondere levensstijl. Ga dan voor die afvalpillen welke uit natuurlijke bestanddelen bestaan en nuttig werken als supplement voor het afslanken.

Afvallenfouten3klTe streng voor jezelf

Daar ga je, je wil afvallen, het liefst heel snel. Dit is een grote valkuil, je gaat er helemaal voor en vertelt jezelf wat je allemaal niet meer mag eten en drinken. Je bant alle ongezonde, maar lekkere, snacks uit het menu. Dit hou je niet vol. Gun jezelf af en toe een kleine zonde. Enkel gezond en mager, geen lekker tussendoortje? Daar word je humeurig van, waardoor de kans groot is dat je het opgeeft. Heel af en toe een zonde, helpt je om vol te houden. Bekijk bijvoorbeeld deze lijst met gezonde snacks voor inspiratie.

Ongezonde light-producten

Je vindt vandaag de dag heel wat light versies van allerhande producten. Van frisdrank en chips tot broodbeleg en yoghurt. Laat je echter niet verleiden tot deze producten. Zoals de voedingsetiketten ook aantonen worden bij light-producten vaak suikervervangers gebruikt in plaats van gewone natuurlijke suikers. En deze vervangers bevatten daardoor vaak veel meer calorieën dan de normale versie van deze voedingsmiddelen.

Volledig vetvrij willen gaan eten

Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen verzadigde, onverzadigde en transvetten. Wanneer je wilt afslanken kun je er vanuit gaan dat verzadigde vetten en transvetten niet goed voor je zijn. Maar onverzadigde vetten zijn juist wel nuttig voor de gezondheid van je lichaam. Probeer dus ook bij een slank dieet wel voldoende onverzadigde vetten binnen te krijgen.

Te hoge verwachtingen

Als je gelooft dat je 20 kg kan afvallen op 2 weken tijd, dan zal je al snel de moed verliezen. Hou een streefdoel voor ogen, maar verwacht niet te veel op te korte tijd. Wil je in amper 1 week 10 kg verliezen dan dan zal dat heel ongezond zijn en bovendien toch niet haalbaar. Een haalbare en veel gezondere maatstaf is 1 kg per week. Dat klinkt niet veel, maar op langere termijn veel aanvaardbaarder, daar de kans veel minder groot is dat je deze kilo’s er weer bij krijgt. Blijvend afvallen doe je door realistische doelstellingen te zetten, doelen die niet haalbaar zijn zullen ervoor zorgen dat je opgeeft, waardoor je het jojo-effect creëert.

Niet of nauwelijks eten

Afvallenfouten4Dit is zonder enige twijfel de grootste van alle fouten bij afvallen. Dit noemen we crashen. Zo weinig mogelijk calorieën opnemen, door zo weinig mogelijk te eten. Vetvrij, suikervrij, geen koolhydraten en ga zo maar door. Vergeet niet dat je elk van deze voedingsmiddelen nodig hebt om naar behoren te functioneren. Eet goede maaltijden, volwaardige porties en laat geen enkele voedingstof uit je menu verdwijnen. Vroeg of laat geeft je lichaam aan sterke behoefte hebben aan deze stoffen. En hierdoor zal je hoogstwaarschijnlijk een vreetbui uitlokken. Resultaat? Niets, alle moeite voor niks. Je voelt je moe en lusteloos, bovendien word je ook boos op jezelf omwille van de vreetbui en geef je uiteindelijk op. Logisch, want niet eten, dat houdt niemand vol!

Te weinig drinken

Als laatste nog even een heel belangrijke tip. Naast alle voeding die je lichaam nodig heeft, is het ook belangrijk om voldoende water te drinken. We weten het allemaal, maar vergeten het vaak. Een minimum van 2 liter water zorgt voor een betere vochtafdrijving en ontgift je lichaam van ongezonde stoffen.

Afvallen doe je met vallen en opstaan. Een zonde af en toe kan geen kwaad, maar herpak je nadien en ga er weer voor. Weet waarvoor je het doet! En heb je een stukje motivatie nodig dan zijn er altijd nog goede afslankprogramma’s die je kunnen helpen. We merken toch dat een aanzienlijk deel van de afslankers hier een stuk effectiever door afvalt.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

2 REACTIES

Laat een reactie achter