Tips voor Afslanken op Latere Leeftijd

0 1868

Een slank lichaam is gezond. Dat zou met stip reden nummer 1 moeten zijn om je gewicht ook op latere leeftijd onder controle te kunnen houden. Uiteraard is het ook prettig om je aantrekkelijk te voelen in een slank en vitaal lijf. Een slank lichaam voelt fitter en jonger. Het werken aan een slanker lichaam is hierbij een positieve spiraal om je energielevels te behouden.

Afslanken op latere leeftijd is soms een grotere uitdaging dan voor bijvoorbeeld twintigers, maar onmogelijk is het absoluut niet. Hieronder lees je tips om op verantwoorde wijze je streefgewicht te bereiken, ongeacht je leeftijd!

Het effect van de menopauze op je gewicht en figuur

Oudere leeftijd afslankenDe kans is groot dat je hebt gemerkt dat afslanken op wat latere leeftijd moeilijker is dan vroeger. De menopauze speelt hier een grote rol. Wanneer je hormoonhuishouding verandert, vindt er ook een verandering plaats in de manier waarop je voeding verteert en vet opslaat. Dat heeft alles te maken met het hormoon estrogeen wat afneemt wanneer je de menopauze bereikt. Hierdoor is vaak gewichtstoename tijdens deze periode. Aan dat feit is helaas niets te doen, maar je kunt wél zelf actie ondernemen om je gewicht onder controle te houden.

Breng je hormonen in balans

Het is van essentieel belang om je hormonen in balans te brengen om af te kunnen slanken. De hormonen waar je op moet letten zijn insuline en cortisol. Deze worden in balans gehouden door het hormoon estrogeen, maar estrogeen is juist wat je vele malen minder aan gaat maken naarmate je ouder wordt. Je kunt je insuline levels in balans houden door minder suiker te eten. Cortisol is een stress hormoon wat ervoor zorgt dat vet wordt opgeslagen, met name rond je middel. Te intensief en teveel sporten kan tot een imbalans in cortisol leiden als je de veertig gepasseerd bent. Lees ook deze 7 methoden voor een betere hormoonhuishouding.

Kijk uit met suikers

Suikers kunnen in je lichaam omgezet worden in vet wat je lichaam opslaat. Denk aan suikers in gebak, koekjes en snoep. Maar zelfs fruitsuikers in grote mate kunnen een effect hebben. Ben je 50+ dan is je lichaam hier extra gevoelig voor. Eet daarom niet meer dan twee stuks fruit per dag. Kijk ook uit met gesuikerde drankjes. Vruchtensap is af te raden: je krijgt al snel meer dan twee sinaasappels binnen met een glas jus d’orange, zonder dat je het merkt. Probeer dus suikervrij te drinken en eten. Zo heb je al een grote slag gewonnen en ben je goed op weg naar een slankere levensstijl.

Kies voor matig intensieve lichamelijke activiteit

Teveel sporten en te intensief sporten gooit je cortisol levels uit balans als je de menopauze hebt bereikt of al gepasseerd. Beweging is echter belangrijk, dus schrap het zeker niet uit je routine. Bij voorkeur kies je voor een activiteit die matig intensief is. Het is bijvoorbeeld aan te raden om drie keer per week yoga of pilates te beoefenen. Ook zwemmen is een goede sport. Kies een sport of een trainingsprogramma dat bij je past. Om af te slanken hoef je in ieder geval je niet te onderwerpen aan een marathon training!

Simpel maar effectief: eet minder calorieën dan je verbrandt

Onze grootmoeders wisten al: ieder pondje gaat door het mondje. Uiteindelijk is het zo dat je af zult vallen als je minder calorieën binnen krijgt dan je op een dag verbruikt. Het kan veel inzicht geven om eens op te tellen hoeveel calorieën je op een gemiddelde dag binnen krijgt. Zo zie je ook wanneer je de meeste calorieën binnen krijgt. Het hangt er natuurlijk wel vanaf welk voedingspatroon je hierbij volgt. Zoals we vaker verkondigen is voor veel mensen een koolhydraatarm dieet effectiever dan een caloriearm dieet, omdat het eerste makkelijker is vol te houden.

Vergeet ook de calorieën in dranken niet

Calorieën vind je niet alleen in je lunch en tussendoortjes, maar ook in een hoop vloeistoffen die je op een dag binnen krijgt. Veel mensen zien dit over het hoofd of onderschatten het effect ten onrechte. Vruchtensap, melk, frisdrank of suiker in je koffie: het tikt allemaal aan. En dan is er uiteraard alcohol. Een glas bier bevat ongeveer zoveel calorieën als een boterham, dus dat is zeker niet verwaarloosbaar. Bovendien zitten er vaak een hoop suikers in dranken, waar je als veertigplusser extra gevoelig voor bent. De oplossing is simpel: kies vaker voor ongezoete thee of water, bijvoorbeeld met een schijfje citroen voor meer smaak.

Latere leeftijd afslanken Weet wat je eet

Uiteraard is het niet alleen belangrijk hoeveel je eet, maar ook wat je eet. Niet alleen om af te vallen, maar vooral om gezond te blijven. Je wilt er juist als je een dieet volgt voor zorgen dat je geen tekort aan essentiële voedingsstoffen oploopt. Je vitaal voelen is van groot belang om het afslanken vol te kunnen houden. Eet daarom gevarieerd en kies zoveel mogelijk voor ingrediënten die dicht bij de natuur staan. Hier zitten van nature minder suikers in. Ga voor de gezondere voeding die bij jou past.

Met deze tips gaat het je lukken!

Afslanken op latere leeftijd voor 50+ is een uitdaging, maar het is voor iedereen haalbaar. Als je rekening houdt met de veranderingen in je lichaam, wordt het afvallen makkelijker. Check ook het programma Slank door de Overgang voor vele andere goede tips voor het omgaan met de overgang en de gezondheid op latere leeftijd.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter